Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1037219
En kompis ringde precis, hans MY88B 740 med nån icketurbomotor hade precis slutat gå. Häromdagen hade den tankats med 5,5l okänt bränsle, tanken ca 15l kvar i, så i värsta fall gick den då med ca 25% diesel i ett par mil hem. Sedan hade de tankat upp den idag, 35l. Allt hade gått fint fram till macken och iväg, men en bit därifrån bara blev det tyst och motorn slutade gå. Nu startar den inte, startmotorn drar runt den men ingen tändning.

Hade såpass lite diesel kunnat orsaka sånt haveri? Tittar man runt lite på nätet ser man många som kört äldre bilar på rätt hög inblandning diesel i rengöringssyfte, i brist på bättre och allt möjligt i ursäktsväg.

Till problemet hör att det inte alls är säkert att det tankats i nån diesel. Men de kom på det när den bara stendog, att ingen nog dubbelkollade vad som egentligen tankades där för några dagar sedan.
Nån som har några idéer om felsökning?
#1037229
Startgasprovet. Startar den på startgas men bara går i några sekunder tills gasen är slut, så är det fel på bränsledelen. När man vet att bränsledelen är OK till 100% och den ändå inte startar, är det ett tändningsfel.
Nu får ni försöka passa in det här med misstanken om eventuellt diesel i tanken och agera därefter. Men om ni är osäkra, töm tanken och häll i ren bensin.
När det gäller att utröna om det är olja i bensin (kanske tvåtaktsbränsle?) så finns det en enkel metod. Tag ett rent papper, gärna ett sådan printerpapper som man har till datorprintern. Rulla och doppa ner det lite i den misstänkta bränsledunken. Låt det dunsta. Om det är olja i vätskan blir pappret som någon sorts "dåligt" smörpapper. Lite genomskinligt och fett. Nu har jag inte prövat detta med dieselolja, men det kostar ju inte så mycket att prova. Och någon sorts vetskap ger det ju.
#1037278
Jag tycker inte det låter troligt att något skulle gå sönder av att man körde på 1/4 diesel. Bränslepumparna tar knappast skada av det, inte heller spridarna, och något mer finns ju liksom inte. Man kan ju alltid titta hur tändstiften ser ut.

Dessutom, om det är årsmodell 88, så har den bränsleinsprutning med regulator i motorrummet och returledning. Dvs nytt bränsle matas hela tiden fram till motorn och det mesta återvänder till tanken. Därför är det ingen risk att det blir stående bränsle som motorn inte kan starta på, som det kanske kunde gjort i en förgasare.

Vad gäller felsökning så är det smidigt att prova med startgas på de bilarna, eftersom tändsystemen och bränslesystemen är nästan fristående från varandra. Man lossar någon slang vid insuget och sprutar in, alltså mellan gasspjället och motorn. Om den tänder då så saknas bränsle, annars ett tändproblem (eller både och). Startgasen antänds inte av kompressionen i en bensinmotor, utan det krävs gnista.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
#1037297
crumpets skrev:Rådlös, är det inte så att startgas antänder av kompressionen och det därmed inte säger nåt om gnista osv?

sicnarf, nej tyvärr :( Tankades med kort men inte kan man väl logga in sådär på jet och kolla det?
Stargas tänder som nästan allt annat med värme. Normalkomp i en bensinare ger inte tillräcklg värme för att tända startgas, utan där behövs tändstift. Eter, som är huvudingrediens i stargas, har ett av de största "explosionsintervallerna" som finns (dvs inblandning av eter i luft som kan antändas kan vara mycket mager eller mycket fet).

Bensin kan användas som "startgas" till dieslar, åtminstone modell äldre. Även om kompressionsvärmet inte räcker för att tända dieselbränslet, kan det antända en bensin/luftblandning. En fuktad trasa vid insuget funkar OK. Låter lite illa, men det funkar...
#1037306
Tankades den vid pump så passar ju inte dieselmunstycket i tanköppningen på bilen, det borde ju den som tankat reagerat på.

Jag tycker det låter som problem med bränslepumpen eller dess relä. Det är ju ganska lätt att kolla om man tar av ledningen och vrider om nyckeln och ser om det kommer bensin.
#1037345
Många fuelrails på de där motorerna (har inte koll på vilka årsmodeller) har ju en schraderventil där man kan kolla om det kommer bränsle, alltså om man har tryck.

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]

DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]

Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]