Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Jag måste köpa en ny bil och är inne på en äldre Volvo. Antingen 740 eller 240 men helst skulle jag vilja ha en 240. En mycket finare bil enligt mig.

Skulle ni rekommendera mig att köpa en Volvo 240? Jag ska i sådana fall ha den som bruksbil och jag har inte oändligt med pengar så jag skulle vilja ha den så bränslesnål som möjligt (ja, jag vet att de drar mycket men vissa system drar mindre än andra). Är det en bil med B230F och en femväxlad låda (M47?) som jag ska satsa på då? fyrväxlad låda kanske går lika bra men B230F är det som gäller, eller? Om detta är fallet, från och med vilken årsmodell infördes B230F? Var det 1986 eller -87? Jag skulle gärna vilja ha årsmodellen så nära -86 som möjligt för att spara in en slant på skatten, men samtidigt är väl de senare modellerna bättre skyddade mot rost? Tar upp detta igen längre ner i inlägget.

Jag har inga enorma kunskaper när det gäller att meka med bilar men jag har intresset och är utbildad flygmekaniker så tummen helt i handen har jag ej och jag skulle gärna vilja lära mig mer om bilar och tänker då att en äldre Volvo skulle kunna passa bra eftersom jag har hört att de ska vara väldigt lättmekade. Min nuvarande bil går det inte ens att byta glödlampa i framlyktorna själv utan att behöva riva ner halva bilen och vara tvungen att köpa några nya grejer eller lämna in den till verkstad så den har jag ledsnat på. Brukar det kunna vara mycket problem med en Volvo 240? Då jag ska ha den som bruksbil så skulle det inte fungera särskilt jättebra om den krånglade hela tiden och jag kommer inte alltid ha tid att börja fixa med bilen på direkten utan det kan dröja några dagar innan möjlighet fås. Jag har tyvärr inte möjligthet att utföra de värsta jobben själv då jag inte har alla verktyg och hjälpmedel som behövs, såsom lyft och sådana stora grejer. Men allt som man kan göra med bilen på backen eller med hjälp av domkraft gör jag gärna!

Det med rost. Att många gamla bilar rostar något förfärligt är jag medveten om men de senare modellerna av 240 rostskyddades väl bättre? Om jag skulle köpa en lite tidigare modell, går det att sköta om den bra tillräckligt för att förhindra allt för mycket rost trots att man kör på en del saltade vägar under vinterhalvåret? Jag skulle bli oerhört ledsen om jag köpte mig en fin 240 som jag blev förälskad i och sen se den förvandlas till en hög med rost.

Skulle ni kanske rekommendera mig att köpa en tidig 740 istället? Visst har de modellerna B230F och drar ungefär lika lite (mycket)? Jag har för mig att Volvo 740 också ska vara bättre rostskyddade vilket är bra men jag tycker att 240 är en så mycket finare bil och skulle hellre vilja ha en sådan om det inte finns starka argument för att jag absolut inte ska köpa mig en 240 och istället en 740.

Nu blev det ett långt och kanske lite halvt rörigt inlägg, men för att sammanfatta det hela:

Om ni rekommendera mig att köpa en Volvo 240, vilken årsmodell passar mig bäst då sett till ekonomi (lägst bränsleförbrukning, skatt, reparationer och service) samt bäst rostskydd? Jag vill gärna ha det hela så billigt som möjligt så det vore bra med så nära skattefri som möjligt. Eller kan en 740 passa mig bättre?

Jag är oerhört tacksam om jag kan få svar på alla mina frågor!

Mvh
Felix
av Rådlös
Naturligtvis skall du köpa en så ny bil som möjligt. Då minskar du ju risken att "allt" är utslitet. Men tänk också på att det tillverkades i runda tal 2 miljoner Volvo 200-serien under nästan 20 år. Så att hitta den perfekta bilen kanske inte är jätteenkelt.
Sena årgångar hade halvgalvad kaross. Dom var alltså galvade upp till kromlisten, ungefär. Vad det gäller skatter, så är det nästan meningslöst att stirra sig blind på sådant. Det är en fast kostnad en gång om året. Jämför det med t.ex bränslepriser som åker jo-jo upp och ner, eller trängselskatter och andra pålagor. Parkeringsavgifter skall vi inte heller blunda för. Sedan kommer underhåll av bilen, däck och slitagedelar. Det är inte heller gratis på "Den bästa bilen". Och försäkring måste du ha för medtrafikanters och din egen skull. Så det är inte gratis att ha bil även om den är 25 år gammal.
Det kanske är tänkbart att göra upp en budget på en ny av dagens bilar, men knappast på en så gammal. Man får vara beredd på oväntade utlägg som man kanske inte hade haft en minsta aning om. Kan man då göra vissa delar själv av jobbet så är det nog ett plus. Så sikta på en så ny 240 som möjligt. Och var kritisk, välj inte den första du ser med fantasifulla säljbeskrivningar, det finns fler att titta på.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja kör en 745 GLT -88B (tidig -89-a) med all "lull, lull" som fanns då och det mesta fungerar fortfarande (stolvärmen har "lagt av") och är väldigt nöjd med den. Har den som bruks/last/drag bil och den har rullat drygt 43000 min (vägmätaren har också lagt av) Just 740 av modell -88B (och framåt) är helgalvad och min är, trots år av misskötsel, fortfarande rostfri. 740 är en betydligt "modernare" bil än 240, märks framför allt på väghållning, större innerutrymme, och det finns större möjlighet att det finns AC, ABS och sådant. Jag har det i min och även farthållare, el.speglar, el.taklucka, el.fönsterhissar, farthållare m.m. Onödigt kanske, men väldigt praktiskt. Tygtaket håller på att "trilla ner", en nackdel med "lyxvarianten", det är ett "exklusivare" tygtak, men där är en "outslitlig" äkta helläderklädsen. Den är faktiskt "värd sin vikt i guld". Så lite "partisk", kanske men försök att leta upp en "lite utrustad" 745-a så blir du inte besviken. Reparera själv är nog ett måste på dessa, trots allt, gamla bilar. Jag har trots dåligt med kunskap om just dessa saker fixat både ej fungerande AC, ej fungerande ABS och en "strulande" bränsle insprutning. Jag har dock jobbat med bilar från och till i många år, så det är kanske lättare för mig, men som flygmekaniker får man i alla fall lära sig att vara grundlig, noggrann och läsa på innan man jobbar med något. Det är en bra början...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Rådlös skrev:Naturligtvis skall du köpa en så ny bil som möjligt. Då minskar du ju risken att "allt" är utslitet. Men tänk också på att det tillverkades i runda tal 2 miljoner Volvo 200-serien under nästan 20 år. Så att hitta den perfekta bilen kanske inte är jätteenkelt.
Sena årgångar hade halvgalvad kaross. Dom var alltså galvade upp till kromlisten, ungefär. Vad det gäller skatter, så är det nästan meningslöst att stirra sig blind på sådant. Det är en fast kostnad en gång om året. Jämför det med t.ex bränslepriser som åker jo-jo upp och ner, eller trängselskatter och andra pålagor. Parkeringsavgifter skall vi inte heller blunda för. Sedan kommer underhåll av bilen, däck och slitagedelar. Det är inte heller gratis på "Den bästa bilen". Och försäkring måste du ha för medtrafikanters och din egen skull. Så det är inte gratis att ha bil även om den är 25 år gammal.
Det kanske är tänkbart att göra upp en budget på en ny av dagens bilar, men knappast på en så gammal. Man får vara beredd på oväntade utlägg som man kanske inte hade haft en minsta aning om. Kan man då göra vissa delar själv av jobbet så är det nog ett plus. Så sikta på en så ny 240 som möjligt. Och var kritisk, välj inte den första du ser med fantasifulla säljbeskrivningar, det finns fler att titta på.
Att det tillkommer mer kostnader än bara skatt, några liter soppa och en glödlampa eller två är jag fullt medveten om. Min bild av de bakhjulsdrivna volvobilarna är att de ofta är enkla att ha och göra med, i alla fall om man kanske jämför med vissa bilar från tvåtusentalet. Jag vet att de inte är gratis bara för att de är gamla men kanske enklare och roligare om man vill fixa själv.

Där jag bor och kör förekommer det ej några trängselskatter och parkeringsavgifter så det slipper jag. Försäkring har jag koll på men nämnde det ej då det ungefär är samma för alla bilar jag har kollat på, bara något billigare för tidiga Volvos. Jag skrev inte att jag ville ha en Volvo 240 för att den är extremt mycket billigare (eller det kanske jag gjorde men det var inte så jag menade) än andra modernare bilar. Underhåll kostar på alla bilar och gamla bilar som Volvo 240 är inte underhållsfria, det vet jag, men jag tänkte att det kan vara lättare att göra stora delar av jobben på en sådan bil själv och då lära sig lite samt kanske spara några slantar beroende på vad det är för jobb som utförs.

Det framgick nog inte av min första text men jag har faktiskt redan en bil så jag är inte helt ny på det här med att äga bil, men måste köpa en ny ganska snart så därför frågar jag om detta. :wink:
Användarvisningsbild
av FyoDisco
lennarte skrev:Ja kör en 745 GLT -88B (tidig -89-a) med all "lull, lull" som fanns då och det mesta fungerar fortfarande (stolvärmen har "lagt av") och är väldigt nöjd med den. Har den som bruks/last/drag bil och den har rullat drygt 43000 min (vägmätaren har också lagt av) Just 740 av modell -88B (och framåt) är helgalvad och min är, trots år av misskötsel, fortfarande rostfri. 740 är en betydligt "modernare" bil än 240, märks framför allt på väghållning, större innerutrymme, och det finns större möjlighet att det finns AC, ABS och sådant. Jag har det i min och även farthållare, el.speglar, el.taklucka, el.fönsterhissar, farthållare m.m. Onödigt kanske, men väldigt praktiskt. Tygtaket håller på att "trilla ner", en nackdel med "lyxvarianten", det är ett "exklusivare" tygtak, men där är en "outslitlig" äkta helläderklädsen. Den är faktiskt "värd sin vikt i guld". Så lite "partisk", kanske men försök att leta upp en "lite utrustad" 745-a så blir du inte besviken. Reparera själv är nog ett måste på dessa, trots allt, gamla bilar. Jag har trots dåligt med kunskap om just dessa saker fixat både ej fungerande AC, ej fungerande ABS och en "strulande" bränsle insprutning. Jag har dock jobbat med bilar från och till i många år, så det är kanske lättare för mig, men som flygmekaniker får man i alla fall lära sig att vara grundlig, noggrann och läsa på innan man jobbar med något. Det är en bra början...

Mvh
Lennart
Det verkar finnas många fördelar med en 740, även om de inte är lika fina som 240 i mitt tycke men 740 skulle nog passa bättre som bruksbil då den har mer bekvämligheter oftast. Fördel också att de rostar mindre. Helst skulle jag vilja ha en 240 men jag kan tänka mig en 740 och sen kanske till någon sommar köpa en 240 som sommarbil. :)
Användarvisningsbild
av erikn
Själv har jag haft 245 och 945, och föredrar helt klart 945 för att de har byggt bort en del av det jag ogillat på 245. Men om du ska ha en sedan så spelar det nog mindre roll mellan dessa. Men det är nog lite lättare att få tag på delar till en 940 än till en 240 gissar jag, utan att egentligen veta. Och hyfsat lika enkla att meka med.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Självklart är 740 en modernare konstruktion men 240 tillverkades ett år längre än 740n, tycker jag talar om vilken bil som var bäst. 8)

Nej men jag skulle säga att du köper den modellen du vill ha. Jag tycker inte en sådan jätte extrem skillnad mellan bilarna i komfortmening, i alla fall inte om man jämför med att åka i en nyare bil. Det största är väl att bakaxeln i 240n är stel så den skuttar lite när vägen är gropig och tappar lättare greppet på vintern om man råkar gasa lite för friskt, men det tycker jag är halva charmen med att åka en sån gammal vagn. Tycker det är roligare att åka 240, känns som att åka veteranbil fast man kan köra med den som man gör med en modern bil.

Dessutom så går 240n bara upp i pris nu, den håller på att bli veteranbil, så där kan du göra en investering, även om du ska köra den som brukis går den upp i värde bara du tar hand om den. 740 kommer nog också bli en klassiker, men det kommer ta längre.

Och att de skall vara bränsleslukare är lite av en sanning med modifikation. B230F som du säger är faktiskt inte så brutalt törstig. Den där myten om 1l/milen gäller egentligen mest för de gamla B20/B21/B23 blocken, B230 motorerna går under litern även med förgasare om allt står rätt till. Min 240 med B230K, sista förgasarmotorn, har jag fått ner till 0,77l/milen blandat, och det med 4-petad växellåda, visserligen var det ganska omfattande halka just den tanken så jag körde aldrig fortare än 90 men ändå, den går 0,85l/milen annars.

Så om du hittar en fin, rostfri 240 som inte gått allt för långt så tycker jag inte alls att det är dumt att slå till.
av zxcvbn
Köp 5 växlad insprutare om du ska ha som bruksbil , Jag har en 244 -85 med 4 växlad förgasarmotor, Och den gillar bensin .

Jag gillar 240 mycket mer än 740 men 740 är lite modernare och bättre komfort.

Hade åxå det reseonemanget att det var 'lättskruvat' och billig bil , men man ledsnar fort när det blir småfel ofta, Visst billigt att repa men då man arbetar mycket och inte har tiden så blir det lite jobbigt i längden.

Kolla på 940 också, dem är ju mordenare. Men ändå lättmekat.

Jag skulle hellre ha betalat 20+k för en fräsch, än 9 tusen för en sunkig.

Jag hade tur och hittade en råfräsch 2 ägare norrbottenskörd för 7k, skattebeffad, totalt rostfri, men då ska man ha tur.
av Schmoyoho
Jag tänkte skriva samma sak men jag tycker många hann före: 240 är mer en veteranbil idag. Personligen tycker jag 700-serien är alldeles för mycket skokartong exteriört så jag lägger min röst på 900. Det är ju i princip andra generationens facelift av 240. Samma motorplattform, hyfsat nära släktskap både interiört och exteriört (give or take) osv, bakhjulsdrift etc. Skatt tillkommer förstås men det känns som bättre spenderade pengar att betala skatt och få en modernare bil som därtill drar mindre än att köpa en skattebefriad bil och lägga alla pengarna på bensin. Jag tycker fyrväxlat är nog så tröttsamt att köra även om det bara är i sommarbilen. Om inte för att det drar soppa så för att det blir ganska surrigt att köra >70 km/h.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Så många olika åsikter så det är svårt att bli något klokare, men jag tackar för all er hjälp! Då jag gärna vill ha en Volvo så tror jag nog att jag gör så att jag köper första bästa 240, 740 eller 940 som dyker upp i närheten och är i bra skick. Det får bli som det blir och jag får skaffa egna erfarenheter helt enkelt.

Jag känner att om jag ska ha en 240 så är det nu eller inom en snar framtid. Det är nu jag vill lära mig att meka med bilar och i framtiden kanske det inte alls passar med en sådan bil och de kommer garanterat bli dyrare och sällsyntare i framtiden. Och så mycket fritid som jag har nu kommer jag nog aldrig få igen förrän jag blir pensionär. Blir det en 740 eller en 940 nu (vilket jag tror att det blir) så tar jag och köper mig en 240 till sommaren och har det som sommarbil. Jag måste bara ha en 240 i min ägo någon gång. Så enkelt är det. :D
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]