Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pyrolys
Hej !

Jag har upptäckt vid service att det läcker olja från min topplockspackning. Nedanför fördelaren alltså längst bak. Det är kladdigt och svart samt att det runnit ner mot växellådan.

Så nu undrar jag, är det besvärligt att byta topplockspackning själv? Jag är väl någorlunda duktig på att mecka, men har aldrig bytt en sån packning. Vilka problem kan jag stöta på? Vad bör jag tänka på?

Bilen är en 945 GL med en vanlig B230FB.

Tacksam för tips

Med vänlig hälsning, Patrik
Inte så svårt på turbo heller, mer än att det är lite mer pryttlar att lossa på. :)

Du behöver en momentnyckel för jobbet. En rephandbok med alla siffror o.s.v.. är bra att ha i närheten.

Skruvarna/bultarna till locket sitter hårt. Du behöver troligtvis en 14 mm krafthylsa, dragskaft och något rör eller liknande som hävarm.

Gör sen för guds skull inte samma tabbe som jag gjorde en gång när jag stressbytte packning... Hade satt ihop allt på rekordtid och dragit sista skruven på en 940 Turbo. Bara fylla på kylvätska och provstarta kvar, men döm om min förvåning när kylvattnet rann ut mellan topp och block!
Hade visst vänt packningen upp-och-ner eller om det var bak-och-fram. (S) :lol: Så gör inte så för det blir dubbla jobbet kan jag intyga! :wink:

Muttrarna på avgasgrenröret kan också sitta som berget, men ta inte i där för då går pinnskruven bara av och man har ett problem istället. Värm muttrarna ordentligt med gas (gasolbrännare, svets) istället och vräk på rostlösare.
Fortsätt så tills de går att lossa på normalt vis.
Eftersom du säger att du aldrig har lyft på topplocket tidigare, så kan det vara bra att nollställa motorn innan du lossar allt det andra.
Alltså: I framgaveln på motorn har du en gradmarkering som visar förtändningen. Ställ det på noll grader. Nu är det dock så här att vevaxeln står på noll grader två gånger på ett motorvarv. På kamremmen, som du måste lätta på, finns det markeringsstreck som skall vara mitt för en märkning på kamremshjulet, ett körnslag på sidan av hjulet. Om du har nollställt i rätt läge så ser man att märkningarna på remmen stämmer med remhjulen. Här är en bild:
Bild

Bilden visar en märkning på mellanaxelhjulet. Det gäller om motorn sitter i en 240. I din 940 har det ingen betydelse hur mellanaxelhjulet sitter. Rubba inte vevaxeln medan kamremmen är avlyft. Allt det här är för att det skall vara enklare vid återmonteringen.
av roh66
Hej Patrik!

Är du säker på att oljan kommer från topplockspackningen?
Det är nämligen vanligt med oljeläckage från fördelaraxeln.

MVH.R.
images.jpg
images.jpg (13.26 KiB) Visad 2681 gånger
Hej alla!

Tusen tack för alla svar! Jag blev intresserad av denna fördelaraxeln. Det är just därifrån jag ser läckage också. Hur åtgärdar man detta? Byta del? Skroten ? Kostnad ? Svårighetsgrad ?
av roh66
Hej igen!

Jo så här är det. Själva "fördelarplattan" är inte tänkt att det ska gå byta packboxen runt axeln men det går.
Sök i forumet eller på nätet vet jag har sett en guide på hur man gör. Det är inget svårt byta tätningen om du har bra verktyg.
Svåraste är kanske hitta en ny tätning. Jag köper mina på Momentum. Den tätningen är en aning för trång runt axeln
men jag tar bort fjädern. Lagningen håller några år. Byt oringarna också. 2 stk.
Ny "tändplatta" om den nu finns på Volvo kostade iaf över 3000.- om jag minns rätt det var i slutet på nittio talet.

MVH.R.
av BGA
Det är runt fördelaren det läcker! Bilprovningsgubben gnällde på min bil att den läckte bakkant block. Jag bytte ingenting. Av med fördlaren och sen på med rejält med silikon.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]