Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Byt termostat också om du inte gjort det nyligen. Ska vara 92º. Tempmätaren är inget under av pression, har för mig att den pekar rakt upp redan vid 55º, och det räcker inte långt när det är under -10º Bytte termostat på min 745-a för c:a 3 år sedan och den har nog börjat "ge sig" nu (icke original) och vi har ändå inte mer än 0 - -5º.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Termostaten (92 grader) byttes sommaren 2013, ny kylare hösten 2013, nytt kylarlock 2014, vattenpumpen byttes sommaren 2015, i samband med värmeväxlaren, nytt kylarvatten 2015.

Termostaten byttes för att den gamla fastnade i öppet läge.

Verkar komma bäst värme med båda reglagen på AUT, med högre fläkthastighet blir luften svalare.

Kände på kylarslangarna efter körning med motorn på tomgång, övre slangen blir varm men svalare närmare kylaren, nedre slangen är inte varm, kändes som om övre kylarslangen är lika varm som slangarna som går till värmepaketet.

Har råkat ut för defekta termostater tidigare, även original, fast till V70, motorn höll inte tempen när man körde.
Användarvisningsbild
av lennarte
Temostater är som ett lotteri. Har även haft en original (i farsans 144) funkade fint på sommaren, men när det blev kallt satte jag i en från Biltema...
När motorn är varm ska man inte kunna hålla handen på kylarslangen närmast termostaten. Nu blir det ju kallare med fallande yttertemperatur, men då ska ju inte termostaten öppna. Nedre kylarslangen blir sällan varm på vintern, möjligtvis ändrar den sig från kall till sval... Om du kan mäta temperaturen på termostathuset, så minst 80º måste det vara. Någon skrev här på forumet för ett tag sedan, varmt i bilen, trasig termostat. Hett i bilen, fungerande termostat stämmer nog ganska bra. Det finns ju ett "blandningsspjäll" på högersidan på ventilationspaketet som blandar frisk luft utifrån med varm luft från elementet. Kan det vare något "fuffens" med det. På min 745-a med AC är allt vakuumstyrt, utom det spjället. Det styrs med "ståltrådsvajer" från värmereglager. Vet dock inte om det är samma på ECC. Står det spjället öppet blir det svårt att få full värme. Sedan kanske det är svårt att få allt att fungera bra när allt inte funkar med ECC-n.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Haft en termostat som fastnade i stängt läge, då stod motortemp i röda fältet och ingen värme alls inne i bilen, det var på en B21.

Det blir så pass varmt att man inte vill hålla handen på kylarslangen närmast motorn, så det kanske fungerar som det ska.

Har också misstanke om det är något spjäll som tar in kalluft, allt är vacumstyrt på den här klimatanläggningen så det kan vara någon vacumslang som har blivit skiftad vid återmontering.

Färgerna på slangarna till luftspjäll styrningen är röd, blå, gul, ljusgul, sen finns det en svart slang som jag just nu inte kommer på vart den går(tempregleringen ?), men den behövdes inte lossa så den sitter rätt monterad, finns inget som regleras med vajer.

Det jag misstänker är att gul och ljusgul slang kan ha förväxlats, de andra når bara dit de ska monteras.

Det dröjer ett tag innan jag kan kolla upp då sidopanel och panel under instrumentpanel på förarsidan måste demonteras för att komma åt att se och ev åtgärda.
av NilsO
Hur varmt det blir, blandningen kalluft/varmluft, styrs bara av det spjället som regleras med en servomotor bakom handskfacket. Dvs inget vakuum inblandat där.

Tar man bort handskfacket kan man se hur armen till spjället rör sig när man ändrar temperaturinställningen, lura ut vilket håll som är varmt resp. kallt etc, och dra slutsatser om regleringen av spjället fungerar som det ska.

ECC har tre temperaturgivare, alla ska ha resistansen 9.9 kΩ vid +25°C, och sedan sjunker resistansen med ökande temperatur (NTC) enligt Volvos handböcker. När de inte fungerar brukar de ge alldeles för stor resistans.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Det ska jag kolla upp när det blir varmare ute.

Enkelt att komma åt när det är på passagerarsidan bakom handskfacket.

Kan vara att spjället inte rör sig som det ska, men det ska jag kolla upp.

Var sitter tempgivarna ?

Det finns även en sensor i högtalargallret på höger sida, tror det är en ljussensor.

Har för mig att allting fungerade perfekt efter bytet av värmeväxlaren, det här problemet måste ha kommit senare.
av NilsO
En av givarna sitter i taklampan, den känner av temperaturen inne i bilen.

De andra två givarna sitter vid värmepaketet, jag tror man kommer åt båda genom att ta bort handskfacket, men jag är osäker på precis hur. Den ena av dessa känner av temperaturen på friskluften. Den andra känner av temperaturen på värmeelementet (dvs i praktiken på kylarvätskan).

Solsensorn i högtalargallret har ingen betydelse för värmen, den bidrar bara till småjusteringar av temperaturen beroende på om solen verkar lysa in genom vindrutan eller inte.

Men eftersom du skriver ovan att slangarna till värmepaketet inte blir varma, så tror jag snarare felet har med det att göra. Normalt blir båda ganska heta när motorn är varm om värmekranen är öppen (och det är den ju i ditt fall om du ersatt den med ett rör). Antingen dålig cirkulation av någon anledning, eller dålig termostat.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Efter att värmekranen ersattes med ett rör så är slangarna till värmepaketet lika varma som övre kylarslangen.

Vet inte om värmekranen var felaktig, spjället var halvöppet.
Värmekranen gick i bitar när den togs loss från slangen.

Ska iallafall först kolla luftblandningsspjället, om det är så att den inte fungerar.
Passa på att kolla tempsensorer samtidigt, om de är åtkomliga.
av quaker
Samma problem i min 945:a
Helt övertygad om att man behöver skölja eller spola ur all kylarvätska på någe sätt. Så fort jag hittar ett bra uppsamlingskärl så tänker jag spola så mycket det går och öppna alla möjliga ventiler (sitter en på blocket längst ner).
En rolig grej var när jag ringde Bilia i Partille och frågade om de kunde spola ur kylarvätskan...jovisst men det skulle kosta 3000.....
ha de!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Körde 25 mil i en yttertemperatur av omkring -35, man kan nog säga att det kommer svalt, men tillräckligt för att man inte ska frysa alltför mycket och rutorna hålls fria från is och imma.

Vrids tempreglaget ner mot kallaste, då kommer det isande kallt, men direkt när den är på varmt område så blir det just bara svalt och ingen skillnad hela vägen till max, blir inte varmare.

Kan det vara luftspjället som blandar kallt/varmt som inte rör sig som det ska ?

Ska kolla upp det när tillfälle finns.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.