Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu har jag haft bilen i en månad och tänkte kolla med er experter.

En stor fördel med laddhybriden är att kunna köra eldrift på kortare sträckor. När jag kör på hybridläget och temperaturen är ca 0 grader eller kallare så tar det ett par kilometer innan batteridriften tar över från dieselmotorn från start (se bifogad bild som visar att bil går på 100% diesel trots 35km kvar på batteriet). Varför gör den så? Är allt i sin ordning? Jag har inte hittat något annan information i instruktionsboken än att det finnas risk att batteriet inte fungerar normalt om det är kallare än 10 minusgrader. Något jag bör testa?

Tack på förhand!
Bilagor
image2.PNG
image2.PNG (84.11 KiB) Visad 4481 gånger
Om bilen stått ute i minusgrader och du inte kört den förkonditionering som finns för utomhusparkering så är det helt normalt. För att skydda batteripaketet har Volvo programmerat bilen så att dieselbrännaren måste gå en stund för att värma upp batteriet innan du kan köra på eldrift även om det finns laddning kvar i batteriet. Kör förkonditionering så startar bilen direkt enbart på el. En annan egenskap så här när det är riktigt kallt (kallare än -5 C) är att även om du kört på el och bilen är varm men parkerar bilen en kort stund så startar den på diesel tills dess att brännaren kommit igång. Jag brukar få köra ca. 1 km på diesel innan bilen går över på el trots att det är varmt och skönt i kupén. Elbilar och riktigt kallt är ingen riktigt bra kombination, inte diesel och kyla heller, synd att V60 inte finns med bensinhybrid i Sverige utan bara i Kina.
När det är mellan -15 och -20 som det varit de senaste dagarna hjälper det inte med förkonditionering. Jag har ca 25 minuter till jobbet och bilen går ofta på diesel hela vägen trots att den fått styra förkonditioneringen själv och borde kunnat värma upp batteriet.
Turritops skrev:När det är mellan -15 och -20 som det varit de senaste dagarna hjälper det inte med förkonditionering. Jag har ca 25 minuter till jobbet och bilen går ofta på diesel hela vägen trots att den fått styra förkonditioneringen själv och borde kunnat värma upp batteriet.
Kanske har att göra med värmen i kupén?
Det är ju rätt värdelöst, Det är småresorna man räknar med att köra 100% på el året om ( kupévärmen antar jag sköts av dieselvärmaren då?), men vintertid går den alltså på diesel även korta turer, för att värma batteriet, även i pure?

/Kalle
Turritops skrev:När det är mellan -15 och -20 som det varit de senaste dagarna hjälper det inte med förkonditionering. Jag har ca 25 minuter till jobbet och bilen går ofta på diesel hela vägen trots att den fått styra förkonditioneringen själv och borde kunnat värma upp batteriet.
Hur får den styra förkonditioneringen? Har du den på laddning eller inte? Om du har den på laddning blir förkonditioneringen med hjälp av elvärmaren och den har alldeles för liten kapacitet för att klara av att värma upp batteri, kupé och motor när det är kallare än -15. Dieselvärmaren däremot, klarar av det utmärkt. Jag hade min bil parkerad utomhus idag (med -12) och var lite sen med att slå på dieselvärmaren via VOC så den fick bara gå i 25 min, men det räckte, den startade på el och gick aldrig över på diesel.
Jag hade problem med det igår när den stått i ca -20... Trots 40 min dieselvärmare innan start.. Tog 4-5km innan jag kunde köra i pure-läget.
När det varit runt -10 har jag för det mesta kunnat starta med batteri även om jag bara kört eluppvärmning. Men ibland har det tagit ett par km... Har ävenbupplevt det ned dieselvärmaren. Alltså att även om den gått så kan det ibland ta någon km innan man kan gå över i pure.. Även om det bara är 5-10 minusgrader..
Få se om det blir nån skillnad efter att jag får uppdateringen.. Fått brev om nått "fel" som gör att pureläget i vissa lägen är otillgängligt.
Detta har jag aldrig sett tidigare. Säger att den är fulladdad men ändå inte 50 km. Alla andra gånger jag kollat i appen så har fulladdat varit det samma som 50 km.

Försökte bifoga en bild, men lyckas inte med det.

Edit2: Nu lyckades jag.
Bilagor
IMG_1776.jpg
IMG_1776.jpg (66.39 KiB) Visad 1672 gånger
Jag har också fått det där några gånger... När det var -20 och den hade stått några dagar kom den bara upp till 40km (fast "mätaren" var full)! Men nästa gång jag laddade visade den 49km.. Trots ännu kallare! Det är vad den står på nu i appen.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]