Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 90foba
Ja precis. Men det konstiga nog är att jag hade bilen i gång i ca 10 minuter utan några problem. Och som sagt under starten och under den tiden var i gång så var antennringen bortkopplad..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur länge hade antennringen varit urkopplad, var den nystartad innan du kopplade ur ringen? Hade nyckeln suttit i tändingslåset mellan starten med antenn ring och utan antenn ring?
Jag vill minnas att det finns en typ av 'timer', så om bilen har blivit startad, så frågar bilen inte efter antennringen/nyckeln på X minuter, eller om det t om är tills det att nyckeln tas ur tädningslåset efter en lyckad start.
av 90foba
Ja den har varit utkopplad säkert i 30 min för jag hade monterat en ny antennring och provade med den först.
Resultatet var jo tyvärr det samma då satte jag tillbaka den gamla ringen och gick upp i lägenheten en stund.
När jag kom ner ca 30 min senare så provsmakade jag bilen o lät den gå i ca10 min. Då när jag skulle sätta tillbaka plastkåpan vid ratten märkte jag att kabeln till antennringen har jag glömt koppla in igen när jag gick upp från garaget. Så han startade och gick precis som vanligt utan att den var inkopplad.
Googlade lite på det om man kunde starta bilen innan och fick fram då att det är 4 minuter den lagrar informationen om nyckeln om tändningen. Är fortfarande på. Då det kan jag utesluta helt tyvärr.
För mig låter det som att det är ngt med startspärr iaf.
av SubMarine
Du måste nog beskriva vad som händer i starten tydligare. Tänder den inte alls på flera sekunder efter att du försöker starta? Tänder den till lite då och då men utan att starta och gå för egen maskin? Tänder den till nästan direkt men stannar efter 1-2 sekunder?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter nästan som att startspärren är bortkopplad bilen ska starta utan antennringen men stanna efter 2sekunder ungefär.
av 90foba
Ja alltså när man försöker starta så drar den bara runt utan att det händer ngt (min uppfattning är att den inte tänder då soppapumpen jobbar iaf) men ibland känns det nästan som att han vill hoppa i gång ändå.
Men ändå så kan han start utan några problem ibland 1 av 10 ca
Märkte dock idag att han startar iaf lite lättare när han är varm. Men iaf så startar han trögt.
Nu i kväll var det så jäkligt att batteriet dog innan jag fick i gång han... Man är jo lite orolig att man bränner startmotorn om det fortsätter så.
Har iaf ring och bokat tid på verkstad fast de hade ingen tid förens på måndag.

För att svara på det andra kommentaren så ja jag tror också att startspärren är bortkopplad.
Vi får se vad de säger på måndag iaf.
Ska försöka köra så lite som möjligt tills dess.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kamaxelgivaren som spökar? Dom brukar få gå längre på starten innan dom startar när kamaxelgivaren felar.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!