Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
Har en XC70 AWD med nya Hakka 8 och upplever att Volvos DSTC griper in mycket senare än jag är van vid från BMW, Audi, Saab m fl.
Vet inte om det handlar om däcken? Hade en Audi A6 2013 (ej quattro) tidigare och på den gick antisladd in så fort man ens tänkte forcerad körning... Har också reagerat på att lampan i XC70:n nästan aldrig tänds och när jag vid något tillfälle provocerat till sladd griper DSTC in precis i samma ögonblick som jag tänker; "nu går det åt h-vete..." och rätar upp bilen. Så den verkar fungera men tillåter lite sladd innan ingrepp...
Skiljer det något i programmeringen på AWD-modellerna? Tänker om den tillåter mer släpp med AWD? Långsökt kanske... :D
av andersuw
Leafs skrev:Jag är till slut ganska övertygad om att systemet fungerar, bara det att det är kalibrerat väldigt annorlunda än jag är van vid från andra bilar.

Jo, jag har jag sladdat runt på en stor (övergiven) parkering och testat mig fram. Förbipasserande ifrågasatte säkert vad jag pysslade med, men jag tror jag har fått någorlunda koll på vad som krävs för att systemet ska hjälpa till. Det är stor skillnad med Sportläget ikopplat.

Lite kan skillnaderna bero på att jag har de bästa vinterdäck man kan ha. (Continental dubbat) De greppar otroligt bra. Har inte haft dessa däck på någon annan bil.
Ja med bra däck måste man ta i rätt rejält för att få DSTC att "visa sig". De dubbade Uniroyal jag kört på min V70 T5 -02 har inte rykte om sig att vara särskilt märkvärdiga men är ändå bättre än något jag tidigare kört på och jag minns att jag var förvånad över hur mycket jag måste provocera bilen på den skogsväg jag kört in på i testsyfte innan jag såg DSTC-lampan börja blinka. Detta var för sju-åtta år sedan, strax efter att jag skaffat bilen och ännu var helt obekant med antisladd-system överhuvudtaget. Hur det funkar på min V70 D4 -15 har jag ännu inte försökt testa. Men jag har ännu inte sett ESC (så heter det visst numera) gripa in vid normal körning och de däck jag nu rullar på (Hakka 8 ) lär inte göra provokationsbehovet mindre. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
I det slags slafsväglag som vi haft några dagar här behöver jag inte ta i alla för att få fram DSTC-lampans glada sken. Nu kör jag förvisso med odubbade, och inte är de sprillans nya heller, men i några centimeter löst slafs ovanpå lite is finns det rätt lite grepp, vad man än har för däck.
av andersuw
apersson850 skrev:I det slags slafsväglag som vi haft några dagar här behöver jag inte ta i alla för att få fram DSTC-lampans glada sken. Nu kör jag förvisso med odubbade, och inte är de sprillans nya heller, men i några centimeter löst slafs ovanpå lite is finns det rätt lite grepp, vad man än har för däck.
Hmm. Odubbat på småländska höglandet? :shock: Inte undra på att det slirar. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JanneP77 skrev:Har en XC70 AWD med nya Hakka 8 och upplever att Volvos DSTC griper in mycket senare än jag är van vid från BMW, Audi, Saab m fl.
Vet inte om det handlar om däcken? Hade en Audi A6 2013 (ej quattro) tidigare och på den gick antisladd in så fort man ens tänkte forcerad körning... Har också reagerat på att lampan i XC70:n nästan aldrig tänds och när jag vid något tillfälle provocerat till sladd griper DSTC in precis i samma ögonblick som jag tänker; "nu går det åt h-vete..." och rätar upp bilen. Så den verkar fungera men tillåter lite sladd innan ingrepp...
Skiljer det något i programmeringen på AWD-modellerna? Tänker om den tillåter mer släpp med AWD? Långsökt kanske... :D
Nej, det beror inte på däcken.

BMW har en helt annan responstid programmerad. Det mesta sker så blixtsnabbt så att korrigeringen inte behöver bli så dramatisk. På våra BMW så går, antisladd, antispinn, abs osv in på millisekunder och reglerar.

Volvobilarna är på en helt annan planet. det tar ganska lång tid innan systemet vaknar. men när det väl gör det så stänger det ned allt allt.

Ta antispinn, på BMWn reagerar den blixtsnabbt och portionerar ut exakt så mycket kraft som greppet räcker till.

På volvon händer först ingenting, sen vaknar systemet oh stänger av motorn i 2 sek och bilen hinner stanna.... det är därför det ofta behövs att man stänger av DSTC för att komma uppför en snöig backe. Det är ju många som säger just samma sak här på forumet. Av med DSTC om du ska komma fram i lera eller uppför djupsnö.

PÅ BMWn tjänar man inget på att slå av DSTC för att komma uppför backen för systemet är så snabbt att det blir inga temporära stopp. Bara trycka gasen i botten och låta systemet reglera.

Samma sak med antisladd, på volvon kan man sladda ordentligt, sen vaknar systemet, vrålbromsar, slår av motorn och rätar upp bilen till man nästan står helt still, nästan som ett straff till föraren.

BMWn småkorrigerar hela tiden så det blir en liten sladd utan att man tappar farten.

EDIT:

Tycker du Apersson850 exemplifierar detta väldigt bra.
apersson850 skrev:.... Där gasade jag lite jämt och stadigt och styrde längs vägen. Det gick förstås inte i den här slaskhalkan, men när jag vred lite mer på ratten i ett fåfängt försök att följa vägen räckte det för att DSTC skulle förstå vad jag egentligen ville, och gå in och bromsa något hjul för att hjälpa bilen in på rätt spår igen....

..... Provade igår när det inte gick att komma igång i halkan, trots AWD. Motorn dog. I läget DSTC SPORT sprätte den däremot obehindrat, så det gjorde skillnad....
andersuw skrev: Hur det funkar på min V70 D4 -15 har jag ännu inte försökt testa. Men jag har ännu inte sett ESC (så heter det visst numera) gripa in vid normal körning och de däck jag nu rullar på (Hakka 8 ) lär inte göra provokationsbehovet mindre. ;-)
De e ju bara o gasa på i vilken kurva som helt om det är snö så går det in avsett hur vassa däck man har.
av mf135
Ännu en funktion där BMW verkar ha bättre koll. Jag har jämfört i veckan och BMWn med bakhjulsdrift hanterar vinterunderlag på ett överlägset lugnt o stabilt sätt trots större vrid i maskin.
av andersuw
VolvoB20 skrev:De e ju bara o gasa på i vilken kurva som helt om det är snö så går det in avsett hur vassa däck man har.
Visst. Jag påstod heller inget annat. Vad som förvånade mig när jag först testade var hur mycket man måste "gasa på". Och i det avseendet spelar förstås däcken en viss roll.
Användarvisningsbild
av svergie2
Det går inte att programmera ner känsligheten på DSTC i vida? Kanske något förra ägaren gjort?
Användarvisningsbild
av EjS
mf135 skrev:Ännu en funktion där BMW verkar ha bättre koll. Jag har jämfört i veckan och BMWn med bakhjulsdrift hanterar vinterunderlag på ett överlägset lugnt o stabilt sätt trots större vrid i maskin.
Volvo med AWD har annan kalibrering på dstc än FWD. Säkert samma sak för XDrive.

När framhjulen spinnar loss på en AWD måste man först aktivera AWD innan man börjar med traction control (reglering via BCM) eller spin control (reglering via ECM).

Dessutom vet jag att man kalibrerar för att också kunna köra i vinterväglag utan att DSTC ska korrigera hela tiden på Volvo. Andra bilmärken kalibrerar så snabbt sladd detekteras, vilket kan vara vettigt på RWD.

Har som sagt kört både BMW och Volvo på bana - och BMW har bättre kalibrering för att alla kan ha skoj, speciellt med fler körlägen för dstc, ecm mapning osv. i BMW.

Fast dstc i Volvo är inte dum heller om du kör rätt på bana. Om du bara matar på som en idiot stängas du ner. I BMW har du fortfarende skoj.

Kör du med rätt hastighet och vinkel in i svängen har du inte dstc ingrepp på Volvo heller. Gasar du för mycket mitt i kurvan kan du provocera dstc men har du rätt hastighet ut ut kurvan och gasar fullt tillåter dstc att accelerera om du inte överstyr.

Åkte med en kille senast i en BMW 5 på Jyllandsringen. Han åkte nästan lika snabbt som jag - fast han åkte som en idiot med hög hastighet in i kurvan - och genom svängen full gas så det var dstc som reglerade bilen. Däcken skrek stort sett hela tiden. Han hade skoj (tydligen) men varvtiden var inte så bra och däcken var slutkörda efter 100 km.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]