Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Leafs skrev:Allvarligt talat, det är ganska mysko att DSTC är skuggat i menyn. Men jag har för mig att jag har läst någonstans att den inte ska gå att slå av på vissa bilar?
Det finns i alla fall inget i ägarmanualen för V70 MY -12 som pekar på att sportläget bara kan väljas på vissa bilar. DSTC borde därför kunna avmarkeras i menyn även på din bil. Sportläget kan för övrigt bara väljas temporärt. När man startar bilen nästa gång återgår den automatiskt till det vanliga läget.
av Jäverhammar
På vår -15 AWD så tillåts rejäla uppställ med växellådan i sportläge så länge man inte släpper på gasen. Vid gasuppsläpp korrigerar bilen men inga lampor blinkar någonstans på panelen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag testade lite i morse, på väg till jobbet. Jag bor på en hörntomt, så jag har inte långt till första svängen. Där gasade jag lite jämt och stadigt och styrde längs vägen. Det gick förstås inte i den här slaskhalkan, men när jag vred lite mer på ratten i ett fåfängt försök att följa vägen räckte det för att DSTC skulle förstå vad jag egentligen ville, och gå in och bromsa något hjul för att hjälpa bilen in på rätt spår igen. Då hade jag ändå knappast hunnit upp i mer än 40 km/h.

Så inte ska det behövas mycket provocerande för att DSTC ska ingripa. Detta var alltså med DSTC i normalläge och växellådan i läge D.
DSTC går att reducera på min bil. Provade igår när det inte gick att komma igång i halkan, trots AWD. Motorn dog. I läget DSTC SPORT sprätte den däremot obehindrat, så det gjorde skillnad.
Inte för att jag kom igång för det. Har det väl slirat till och polerat snön, sen ska det mycket till för att man ska komma någon vart. Fick backa lite och ta sats, sen gick det fint att köra upp.
Användarvisningsbild
av Momentum
Leafs skrev:Allvarligt talat, det är ganska mysko att DSTC är skuggat i menyn.
Har du motorn igång då du försöker att ändra inställningen för DTSC?
av Leafs
Har listat ut hur jag måste göra för att avaktivera / aktivera sportläge. Ganska pinsamt, men man bör ha motorn igång och inte bara nyckeln i "läge 2" :oops:

MEN

Systemets funktion ser jag fortfarande frågetecken kring.

1. Provade att, rakt fram, spinna lös hjulen. Jag lyckades få systemet att ingripa, men det krävdes, i mina ögon, väldigt mycket spinn för att systemet ska reagera. Symbolen blinkade i instrumenteringen.

2. Har fortsatt att provocera systemets antisladdfunktion, om man kan kalla det så. Jag kan inte få symbolen att blinka, och jag har i princip gjort allt utom att helt gå runt 180 grader. Det KAN vara så att systemet i vissa lägen ingriper (vid snabbt gasuppsläpp) utan att symbolen blinkar i instrumenteringen. Jag tycker att det känns så, utan att vara säker. Mysko i så fall att jag inte belönas med en symbol i dessa lägen.

Detta system beter sig helt annorlunda jämfört med mina föregående bilar, senast en Honda Accord 2009. Skillnaden är ENORM. På Hondan ingrep systemet mycket snabbt, nästan direkt något hjul tappade greppet, och där gick det inte ta miste på att systemet gick in. Som sagt, en gigantisk skillnad.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Normalt ingriper det snabbt på V/xc70 oxå så tror du skall be nån meckare åka med dig runda
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag tycker inte min blinkar mycket (automat) förra bilen v70 n blinkade de hejdlöst på.
av Leafs
Har lyckats få systemet att gripa in, det var inte så lätt :D

Det har en hel del att göra med om man släpper gasen, när man gör det, och en del andra variabler. Nåväl, får väl släppa detta, och nöja mig med att konstatera att olika system är kalibrerade olika och att det är en enormt stor skillnad på V70II och de andra bilar jag har jämfört med. Det verkar som att Volvo (till skillnad från svenska myndigheter) sätter stor tillit till bilförarna...
av Schmoyoho
Jag har hakka 8 och jag tillskrev också mycket av hur bilen betedde sig i början av vintern till mina nya fina däck. Men sen började jag undersöka min DSTC, köra på olika underlag med och utan DSTC. Testa trampa fullgas från stillastående med/utan DSTC till exempel.

Vad gäller överstyrning så känns det som att DSTC oftare korrigerar än direkt "ingriper". Men jag har vid något tillfälle provocerat lite för mycket och då hör och känner man ett dunk när antisladd går in och bromsar något individuellt hjul och vipps, back on track. Åk till någon stor tom parkering och testa. Få upp lite fart, sväng, gasa lite abrupt (lättare om du växlar manuellt så kan du ha en låg växel i) så borde du lyckas kasta ut baken. Men ja, det är ju förstås möjligt att ditt system inte fungerar. Jag kan känna igen mig i upplevelsen att systemet inte märks av så mycket dock förrän det väl behövs.
av Leafs
Jag är till slut ganska övertygad om att systemet fungerar, bara det att det är kalibrerat väldigt annorlunda än jag är van vid från andra bilar.

Jo, jag har jag sladdat runt på en stor (övergiven) parkering och testat mig fram. Förbipasserande ifrågasatte säkert vad jag pysslade med, men jag tror jag har fått någorlunda koll på vad som krävs för att systemet ska hjälpa till. Det är stor skillnad med Sportläget ikopplat.

Lite kan skillnaderna bero på att jag har de bästa vinterdäck man kan ha. (Continental dubbat) De greppar otroligt bra. Har inte haft dessa däck på någon annan bil.
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]