- mån 11 jan 2016, 17:17
Vill jag kan jag döda nytt batteri även utan värmare, är hur enkelt som helst genom att inte sköta om och ha körmönster mera åt korta körningar med ständigt stänga av motor än landsväg. Sen är det ingen nackdel med AMG batteri som inte har flytande innehåll som kan frysa sönder. 1000kr i merkostnad för "märkesbatteri" eller samma för "fulmärke" med ej konstaterad i test livslängd är inget att gråta över.
Man behöver inte köra rövvärme, elrutor och tjosan med bränslevärmare heller om man inte vill det, men bilen är avsedd att klara av detta plus att ladda så det gör ingen som helst skillnad att brassa på eller "snåla" i tron att man är "smart". Sen vill du inte ha ett batteri som är mer än 4år i bilen oavsett skick om du är intresserad av att kunna lita på det. Finns inget egenintresse av att ha för gammalt då du inte tjänar på det varken ekonomiskt eller när du som mest behöver det en kall dag då det inte orkar dra runt pga ålderskrämpor. Batteribyte ingår i normalt underhåll precis som byte av bromsar och motorolja, har man "inte råd" så har man köpt fel bil när man inte kan underhålla den normalt. Värmare SKA köras MINST 1ggr månaden året runt så man bränner ur den och rensar den, då "kostar" normala underhållet inget, är folk som inte sköter den som förstör den och tror den är "underhållsfri" precis som elvärmarkramare tror om batterier som är förbrukningsvara med bäst för datum. Otur kan alla ha, men det är inte normalt med kostnader utöver det normala. Mera vanligt att elvärmare pajar och kostar i byte av elementet.
Batteribyte tillhör normalt underhåll på moderna bilar så ingen ide att ha dom längre än nödvändigt då det inte är en stor kostnad i långa loppet att byta i tid innan det kostar mer än det smakar. Gråter inte över att byta 1ggr per bil under den tid jag äger den och då vet att den startar i ur och skur samt att det sitter batteri jag själv föredrar över det som sätts från början vilket sällan är bästa valet. Ser ingen "status" i att köra på gammalt batteri, ser det som ren och skär dumsnålhet.
VolvoB20 skrev:Om du vet hur ett batteri fungerar så tar det mycket lång tid att "toppladda" batteriet, från "låg nivå" går det i ett "nafs" att ladda så pass att det orkar dra igång igen men att tro att du med 2-5km körning kan återladda till 100%/"nära detta" från att ha varit 100% en gång i tiden är utopi då det tar mer än 1 timme att trycka in det sista då det laddar betydligt mindre än om det är "slut" på ström och fortsatt detta mönster så dyker det mer och mer. Sen tillåter inte elektroniken att det laddas 100% från generatorn heller oavsett hur "lite" extra du har påslaget i tron att det laddar istället för att förbruka så att tro att man "alltid har nästan fullt" när det inte laddas alls då det tar stopp innan batteriet är 100% laddat och generatorn väl anpassad för uppgiften. Du kan köra konstant i 2 år utan att få det fulladdat då det bara underhåller till en nivå under 100% genom bilens försorg och batteriet slits lika mycket oavsett hur du gör. Så oavsett hur du gör så är livslängd är identisk med samma underhåll, dvs man sköter saker , du kan ej jämföra på annat vis då folk med elvärme är slöhögar som inte vet vad ladda batteri är och ser ut som allmänna fån när man frågar när dom senast laddade och har övertro som dig på att bilen laddar själv till "nära fullt". Men vill du ha skruvat resultat så kan du påstå det du gör, men stämmer gör det ej och mina batterier är levande bevis på detta.ER skrev:Klart det är olika förutsättningar. Jag säger ju att med elvärme så blir det helt andra förutsättningar, det är ju därför jag använder elvärme. Om jag sätter på min underhållsladdare så visar den aldrig att batteriet skulle kommit ned till 75 %, det är alltid mycket nära fullt, och varför skulle det det vara annorlunda när jag inte suger ur det med bränslevärmaren??? Batteriet håller sig nästan helt fullt hela tiden då motorn ju alltid är igång när någon ström förbrukas. Klart det blir helt andra förutsättningar och batteriet får rena semestern i jämförelse med en bränslevärmare som suger ström i upp till en timme utan att något laddar.VolvoB20 skrev: Eftersom jag inte kör diesel-värmaren utan el-värme finns ingen risk att komma under 50%. Och eftersom man inte ladd-cykler pga dieselvärmaren heller håller batteriet ännu längre.Som sagt, helt fel då det helt beror på underhållet och du kan inte seriöst räkna på det utan att göra förutsättningen detsamma, dvs underhållsladdas så det aldrig går under 75%.
Och du kan inte få allt, ett batteri optimerat för extrem hög startström klarar ca 250 cykler till 50%, ett batteri optimerat för djupurladdning och cykler klarar ca 800 cykler till 50 % men kan inte leverera lika hög startströmmar.
Och även om du bara laddar ur ned till 75% med värmaren så sliter det på batteriet.
ER skrev: Sen som sagt ren lögn att du inte behöver underhållsladda på moderna bilar som suger mer än 100A under drift på enbart nödvändiga delar av elektroniken och där ingår inte att ladda batteriet.Så du menar att elektroniken drar så mycket ström att 180-amp generatorn inte skulle orka hålla batteriet laddat. Man behöver ju varken använda elrutor, elstolar eller andra stora strömslukare eftersom bilen redan är varm vid avfärd.
Vill jag kan jag döda nytt batteri även utan värmare, är hur enkelt som helst genom att inte sköta om och ha körmönster mera åt korta körningar med ständigt stänga av motor än landsväg. Sen är det ingen nackdel med AMG batteri som inte har flytande innehåll som kan frysa sönder. 1000kr i merkostnad för "märkesbatteri" eller samma för "fulmärke" med ej konstaterad i test livslängd är inget att gråta över.
Man behöver inte köra rövvärme, elrutor och tjosan med bränslevärmare heller om man inte vill det, men bilen är avsedd att klara av detta plus att ladda så det gör ingen som helst skillnad att brassa på eller "snåla" i tron att man är "smart". Sen vill du inte ha ett batteri som är mer än 4år i bilen oavsett skick om du är intresserad av att kunna lita på det. Finns inget egenintresse av att ha för gammalt då du inte tjänar på det varken ekonomiskt eller när du som mest behöver det en kall dag då det inte orkar dra runt pga ålderskrämpor. Batteribyte ingår i normalt underhåll precis som byte av bromsar och motorolja, har man "inte råd" så har man köpt fel bil när man inte kan underhålla den normalt. Värmare SKA köras MINST 1ggr månaden året runt så man bränner ur den och rensar den, då "kostar" normala underhållet inget, är folk som inte sköter den som förstör den och tror den är "underhållsfri" precis som elvärmarkramare tror om batterier som är förbrukningsvara med bäst för datum. Otur kan alla ha, men det är inte normalt med kostnader utöver det normala. Mera vanligt att elvärmare pajar och kostar i byte av elementet.
Batteribyte tillhör normalt underhåll på moderna bilar så ingen ide att ha dom längre än nödvändigt då det inte är en stor kostnad i långa loppet att byta i tid innan det kostar mer än det smakar. Gråter inte över att byta 1ggr per bil under den tid jag äger den och då vet att den startar i ur och skur samt att det sitter batteri jag själv föredrar över det som sätts från början vilket sällan är bästa valet. Ser ingen "status" i att köra på gammalt batteri, ser det som ren och skär dumsnålhet.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
- By rednaxela