Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
DITEC behandlade min xc70 utan problem så beror nog på vilket center man väljer
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erac skrev:
VolvoB20 skrev:
Erac skrev:Tack för alla svar. Lutar nog åt en ditec behandling och handtvätt i framtiden. Dock är jag lite orolig för ditec då jag läst att vissa har fått plasten förstörd av behandlingen...
På min förra XC70 drog Ditec-center på för stark avfettning så all svart plast tappade färgen och såg ut som gammelmormors gråa hår.

De försökte alla varianter men plasten var körd för evigt av avfettningen.
Det är just det jag är rädd för :( Vågade du dig på en ny behandling på din nya bil?
Japp, men jag har bytt firma som har lackförseglat min nya XC70. Och jag släpper inte loss dem utan att ge dem stränga förhållningsorder av gäller avfettningen.
av mattish
Erac skrev:Tack för alla svar. Lutar nog åt en ditec behandling och handtvätt i framtiden. Dock är jag lite orolig för ditec då jag läst att vissa har fått plasten förstörd av behandlingen...
Välj något annat än ditec ;) Finns bättre lackskydd till mindre pengar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoc70cab skrev:Om plasten blir grå, prova med vanlig olivolja. Ja, just vanlig olivolja, det fungerar alldeles utmärkt.
Japp, till första regnskuren funkar det, sen ser det lika gått ut igen. Typisk bilhandlargrej, se bra ut till kunden har kört runt hörnet :-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Automattvättar med borstar. En gång i veckan. OKQ8.

Har Biltemas eller om det är Julas svärta för plasten (tror det är Jula). Funkar kanon. Min förra V70 tvättade jag i automattvättar på samma sätt och lacken var som ny efter två år. Rosor i lacken är en myt. Dock måste dybtvätta bilen ofta i automattvättar. En gång i månaden gör förmodligen mer skada än nytta. Iaf om det är mycket ingrodd smuts.

Edit: att plasten blir grå har med med solen att göra än någon biltvätt. Skulle iofs kunna vara avfettningsmedel men det är oftast tillval i biltvättarna och dessutom miljöavfettning och inga starka grejer.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag använder Ultimate Protectant Dash & Trim till mina yttre svarta plastdetaljer. Tycker det håller sig riktigt bra. Borde väl fungera minst lika bra på XC70 för att undvika att platsen blir grå och tråkig...? 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:Edit: att plasten blir grå har med med solen att göra än någon biltvätt. Skulle iofs kunna vara avfettningsmedel men det är oftast tillval i biltvättarna och dessutom miljöavfettning och inga starka grejer.
Kan leta fram bilderna. Ditec lyckades med för stark avfettning på en dag bleka all plast på min bil mer än solen fixar på 10-15 år. All plast gick från mörkt sammet-svart till gråaktiga. Så viss försiktighet rekommenderas.

Jag kunde ju också se att lacken på bilen var 100% opåverkad medans plasten var totalförstörd, så lacken är grymt mycket mera motståndskraftig mot kemikalier. Också något att tänka på.
Användarvisningsbild
av EjS
Har aldrig tvättad förutom i tvätthall. Funkar kanon. Har bara repor i lacken från barn som använder bilen för att rita i smuts. Där är plast mycket bättre än lack kan jag säga

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]