Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

Dom förra skivorna slog sig så fick byta och köpte då volvo original prylar och var noga med att det skulle vara rent mellan skiva och navet, men varför slår skivorna sig? Går inte direkt för 200 - 0 utan snarare ifrån 120 till typ 70 och sen till 40 och då börjar det låta nått så in i helvete ifrån framvagnen samt att det börjar rista ordentligt. Någon som har någon idé?

Mvh
Bytte du beläggen också ?

Någon bild på hur monteringen ser ut skulle troligen hjälpa också.

Sen brukar det heta(om jag minns rätt): skakar det i ratten är det bromsarna fram. Vibrerar det i bromspedalen så är det bakbromsarna.

Att två uppsättningar skulle slå sig så fort känns inte sannolikt.

Frågan är om du råkat få in luft i systemet....
mortimer skrev:Att två uppsättningar skulle slå sig så fort känns inte sannolikt..
Volvos originalskivor verkar vara av undermålig kvalitet. På nybilen slog de sig på ett år/3000 mil,

Undrar om inte biltema har avsevärtbättre kvalitet, jag har aldrig lyckats fp biltemaskivor att slå sig.
AndreasHo skrev:Har därimot fått fylla på bromsvätska nyligen.
Normalt skall man aldrig behöva fylla på bromsvätska. Om du behövt göra det har du med all sannolikhet läckage någonstans i bromssystemet och då bör du av alla möjliga bra skäl omedelbart leta upp och åtgärda läckaget. Alternativt har du luft i bromssystemet vilket förstås också bör åtgärdas med omedelbar verkan. Om detta sedan är orsaken till de bromsvibrationer du känner vågar jag inte svära på men det är åtminstone tänkbart.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av loben
Hej
Du har möjligtvis inte eftermarknadsfälgar med hjulskruvar som inte är lika långa som Volvos egna. Jag har förstört 6 skivor på en Ford på det sättet. Det blev spänningar i naven för att de gick för långt in. Kanske bara gäller Ford men just denna Volvogeneration är ju lite Fordiga. /LOB
Slangen bytt och läckaget borta, bromsarna bak var färdiga så blev nya skivor och klotsar och vips så försvann allt oljud, trodde inte att bakbromsarna kunde få sånt läte fram men uppenbarligen, alltid lär man sig nått nytt.

Mvh
Tycker det har blivit bättre. Hade massor problem med Volvo-skivor kring millennieskiftet.
Det här är ju ett skäl att lämna in bilen, mycket jobbigare att reklamera om man gör jobbet själv.

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]