Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:
Yaniz skrev:Kanhända, men likväl ett miljöbrott. Dessutom säger det mycket om dig själv.
Japp, det gör det, jag använder inte dieselvärmaren knappt alls för jag tycker den släpper ut på tok för mycket.
Det gör jag eftersom jag anser bränslevärmare vara ett mer miljövänligt alternativ än elvärmare under nuvarande premisser (vilka förstås kan ändras med tiden). Skälen framgår av mitt tidigare svar till dig här.

Inte heller tvekar jag att köra bilen på tomgång längre än tillåtet om det krisar. Det är självfallet inte bra men det är det ju inte att köra med nedisad vindruta heller. Jag ser i huvudsak reglerna om tomgångskörning som en anmaning om att inte köra på tomgång utan att ha riktigt bra skäl för det och självfallet inte heller göra det under förhållanden där hälsoriskerna är stora och omdelbara. Det är också så jag i praktiken agerar.
av andersuw
Nurnoj skrev:
AndS skrev:Du kan bara skrapa rutan med torkarna nedfällda om du har motorn igång.
Jag var nog lite naiv när jag hoppades på att det skulle finnas något fiffigt sätt att komma runt det, typ blinka fem gånger med helljus och trampa på på bromsen två gånger och sedan dutta till torkarspaken och därefter slå på parkeringsljuset för att sedan avsluta med att starta motorn... Men icke då. :D
Naiv vet jag inte. Men kanske skall man sikta in sig på en lowtech- snarare än hightechlösning, såsom en gammal hederlig strömbrytare på matningen till torkarmotorn? ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
I hela landet är det förjudet att köra med rutor som är igenimmade eller isiga. Att sen den lagstiftningen i praktiken kräver att man står med motorn igång ett tag, innan man börjar köra, i de flesta bilar som inte har någon tillsatsvärme, är en annan sak. Det är inte det enda exemplet på olika lagar som är omöjliga att uppfylla samtidigt i det här landet.
av Yaniz
apersson850 skrev:I hela landet är det förjudet att köra med rutor som är igenimmade eller isiga. Att sen den lagstiftningen i praktiken kräver att man står med motorn igång ett tag, innan man börjar köra, i de flesta bilar som inte har någon tillsatsvärme, är en annan sak. Det är inte det enda exemplet på olika lagar som är omöjliga att uppfylla samtidigt i det här landet.
Sä här säger lagstiftningen (kortfattad summering):

Miljöbalken skall tillämpas så att människors hälsa och miljön skyddas mot skador och olägenheter oavsett om dessa orsakas av föroreningar eller annan påverkan, därav förbud mot tomgångskörning mer än 1 minut.

Tomgångskörning är tillåten endast under följande omständigheter:

5 § Tomgångskörning
En förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon får hållas igång utomhus i
högst en minut.
Detta gäller inte:
1. om trafikförhållanden föranlett fordonet att stanna, t.ex. i trafikkö,
2. om motorn hålls igång för att - i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga
brukande - driva annan anordning (på fordonet) än sådan som avser uppvärmning.

Tomgångskörning är alltså enligt lag inte tillåten för att värma upp bilen/ smälta isbildningen på rutor mm. Vidare säger lagen att den som framför ett fordon ska säkerställa fullgod sikt. Därmed tror många att det är tillåtet att ha motorn igång för att smälta is och snö för att därigenom uppnå fullgod sikt, vilket alltså inte är fallet.

Innan jag blir påhoppad vill jag klargöra att jag inter tar ställning till huruvida lagarna (dvs lagtexterna) är rimliga, utan återger endast vad respektive lag påbjuder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Yaniz skrev: 2. om motorn hålls igång för att - i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga
brukande - driva annan anordning (på fordonet) än sådan som avser uppvärmning.
Det är ju där lagstiftningen släpar efter.

En lastbilschaufför får bara köra motorn 60 sek på tomgång för att hålla hytten varm, men han får köra dieselbrännaren tex 36.000 sekunder under samma natt för att hålla hytten varm.

Det är ju ingen skillnad på dessa två. Samma tid borde definitivt gälla för båda två.

Notering nummer två ...

driva annan anordning (på fordonet) än sådan som avser uppvärmning.

Man får alltså stå på tomgång oändligt länge på sommaren för att låta ACn kyla ned bilen, men bara 60 sek på vintern för att värma upp.

Lika skumt det.....
av andersuw
Yaniz skrev:Tomgångskörning är alltså enligt lag inte tillåten för att värma upp bilen/ smälta isbildningen på rutor mm. Vidare säger lagen att den som framför ett fordon ska säkerställa fullgod sikt. Därmed tror många att det är tillåtet att ha motorn igång för att smälta is och snö för att därigenom uppnå fullgod sikt, vilket alltså inte är fallet.
Tja det är frågan. Enligt punkt 1 får man ju stå på tomgång längre än en minut om trafikförhållandena, t.ex. trafikkö, tvingar en att stå still längre än så. Detta trots att det i det fallet är fullt möjligt att slå av motorn. Isbildning på rutorna är ju ett annat trafikförhållande som rimligen kan sägas tvinga en att stå still. Alltså borde det även i det fallet vara tillåtet att stå på tomgång längre en än minut och mer motiverat att göra så än i punkt 1 eftersom det verksamt kan bidra till att det trafikförhållande som föranlett stilleståndet undanröjs. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är ju rätt. Så kan man utan vidare tolka den skrivningen. Att enbart skrapa hjälper ju inte när man har sådana förhållanden som ger återfrysning eller igenimning efter det att man börjar köra. Då krävs värme. Har man varken extern värmare eller elvärmda rutor finns bara motorn kvar som kan fixa det.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev: En lastbilschaufför får bara köra motorn 60 sek på tomgång för att hålla hytten varm, men han får köra dieselbrännaren tex 36.000 sekunder under samma natt för att hålla hytten varm.

Det är ju ingen skillnad på dessa två. Samma tid borde definitivt gälla för båda två.
Men visst är det skillnad på Laminär förbränning och Turbulent förbränning då det gäller partikelstorlek och Nox

Sedan har man ju flera sorters värmare för att hålla värmen i hytten, den som bara värmer luften till hytten drar inga mängder diesel alls och har även den Laminär förbränning

http://www.webasto.com/fileadmin/webast ... ochure.pdf

Sedan tycker jag dom som kör lastbil och behöver sova i den ska slippa ha motorn i gång på tomgång under natten, det är dom värda
av Droopy
Jag vet inet vart och hur ni bor men här i bostadsområdet går folk ut varje morgon och startar bilarna medans de skrapar och borstar av snön, och det tror jag bestämt de flesta av oss gör, jag har då heller aldrig hört om någon som fått något straff/böter för att stå med bilen på tomgång, em tandlös lag skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
av börne
Droopy skrev:Jag vet inet vart och hur ni bor men här i bostadsområdet går folk ut varje morgon och startar bilarna medans de skrapar och borstar av snön, och det tror jag bestämt de flesta av oss gör, jag har då heller aldrig hört om någon som fått något straff/böter för att stå med bilen på tomgång, em tandlös lag skulle jag vilja påstå.
En av dom lagar som man helt enkelt bara skiter fullständigt i & ingen normal människa bryr sig... förutom miljötalibanerna då förstås.

Jag kommer att fortsätta skrapa rutorna med motorn igång utan att bekymra mig över att polisen kanske är på väg att haffa mig :wink:

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]