Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Hade aldrig vågat detta med en volvo. På alla mina andra bilar har man kunnat fälla upp
torkarna utan att de tar i huven, vilket gör att man om man en tidig trött morgon glömmer
fälla ner dem så viftar de bara harmlöst i luften.

Men på volvo slutar samma scenario att torkararmarna slitsar fina hål i huven.
Finns fler exempel på detta i detta forum, blir ett rejält jack i huven på varje sida.
Användarvisningsbild
av börne
Wolfyswe skrev:Men på volvo slutar samma scenario att torkararmarna slitsar fina hål i huven
Nä... skulle inte heller pilla på det en tidigt morgon :wink: slutar garanterat som du säger :-O)

Men vad är egentligen problemet!? Skrapar själv alltid med torkarna nere, motorn kan då va igång, går ju att lyfta så pass att man kan skrapa under torkarna ändå & även vid byte av torkarblad görs det utan att tramsa med nåt serviceläge utan problem.
av Yaniz
börne skrev:
Wolfyswe skrev:Men på volvo slutar samma scenario att torkararmarna slitsar fina hål i huven

Skrapar själv alltid med torkarna nere, motorn kan då va igång,
I de flesta svenska kommuner är det ett miljöbrott att låta motorn gå på tomgång i mer än 1 minut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Yaniz skrev:
börne skrev:

I de flesta svenska kommuner är det ett miljöbrott att låta motorn gå på tomgång i mer än 1 minut.
Men man får brassa Dieselvämaren i 60 minuter trots att den saknar alla typer av rening. Helt sjukt,
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:
börne skrev:
Sånt miljötrams struntar jag blanka fan i... det kan miljöpartister hålla på med.
av Yaniz
Kanhända, men likväl ett miljöbrott. Dessutom säger det mycket om dig själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Yaniz skrev:Kanhända, men likväl ett miljöbrott. Dessutom säger det mycket om dig själv.
Japp, det gör det, jag använder inte dieselvärmaren knappt alls för jag tycker den släpper ut på tok för mycket.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Använder Diselvärmarn när det inte finns möjlighet till el, har en extra kabel på 5m i kofferten.
av Denesfay
Nurnoj skrev:Jag har funderat en del på den där funktionen. Jag har den själv på min bil. Men hur i hela friden skrapar rutan på bästa sätt när motorn är på tomgång? Jag vill kunna ha torkarna i serviceläge och utfällda, starta motorn och sedan skrapa den sista isen som alltid envisas med att lägga sig längst ner på vindrutan. Om jag startar motorn med torkarna i utfällt serviceläge kommer de ju per automatik fällas ner och därmed skrapa i huven. Eller har jag missat något?
På min jobbarbil (Caddy TDI 2008) så kan man ha torkarna i serviceläge även med motorn igång. Dom åker ned när man kör framåt eller duttar till på torkarspaken. Jag har för mig att det är samma sak med Volvo. Men vågar inte prova. :lol:

Men det är väl egentligen bara att ställa torkarna i serviceläge men inte fälla upp dom. Sedan prova sig fram.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Men man får brassa Dieselvämaren i 60 minuter trots att den saknar alla typer av rening. Helt sjukt,
Att bränslevärmare saknar "rening" (katalysator, partikelfilter) betyder inte med nödvändighet att avgaserna är smutsigare än från en bilmotor. Att få bränslet i en bilmotor att förbränna helt rent är svårt därför att det finns så många restriktioner för förbränningen, restriktioner som inte finns där om det bara handlar om att alstra värmare, såsom i en bränslevärmare.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]