Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 90foba
Hejsan! Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig här.
Vi köpte en xc70 i föra veckan.
Ägaren berättade då att den kunde vara svårtstartad då och då....men ha sa even att han har varit inne på Volvo och felsökte bilen där, då fick han svaret att det skulle vara vevaxelgivaren som spökar.
Jag tyckte det lät konstigt för bilen går hur fint som helst när han är väl i gång. Men iaf så valde jag att köpa en ny givare.
Bytte den igår och problemet kvarstår. I morse var den grymt svårstartad men tills slut starta han iaf.
Var inne på Mekonomen på felsökning för några timmar sen.
Inga felkod vad de kunde se....
Någon som har en gissning om att vad det kan bero på?
Uppskattar verkligen alla svar!
Senast redigerad av 1 90foba, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Hej.

Verkstaden menade inte kamaxelsensorn, istället för vevaxelsensorn?

Det kan vara antennringen till startspärren, bränslepumpsrelä, osv, också.
Dessa ger inte alltid felkod.

Testa en den andra nyckeln....

Micke.
av 90foba
Tack för dit svar Micke.
Nej det var vevaxelgivaren de sa enligt föra ägaren. Och kammaxelsensorn är bytt 2014 10 22. Det har jag papper på.
Bränslerälet kan man jo kolla men borde det inte vara problem med det medan man kör också om det skulle vara så?
Antennringen får jag kolla upp i morgon.
Tack så hemskt mycket för de alternativen du skrev iaf :)
av MickeM
Hej.

Reläet till pumpen brukar spöka främst vid start av nån anledning, enl mina erfarenheter.

Du kan ju lyssna om pumpen startar när du vrider på tändningen. (Utan att slå till startmotorn)
Den ska starta och gå i några sekunder, och ger ett svagt surrande bakifrån.

Är den hekt stendöd när startmotorn går , eller vill den "slå" lite?

Micke.
av 90foba
Okej då förstår jag. Men då borde det inte vara ngt problem då man hör pumpen i 2-3 sekunder ca när man vrider på tändningen.
Ja alltså ena gången kan han starta som han ska och nästa gång kan det ta lång tid...ca 15-20 sekunder tills han hoppar i gång. Stackars startmotor..
Ibland känns det som att den vill inte alls starta men ibland är han på väg att hoppa i gång, oftast strax innan han startar.
Men när han är väl i gång så går han hur fint som helt utan några fel.
I morse var han väldigt svår startad.(trodde ej att han skulle gå i gång) men när han väl startade så körde jag 20 mil utan några problem alls.
av MickeM
Hej.

Nästa gång bilen inte startar genast som den ska, så avbryt startförsöket, stäng av och sen pä tändningen igen, och lyssna efter pumpen.
Går pumpen och den ändå inte startar genast så är det knappast pumpreläet, men kanske antennringen.

Micke
av 90foba
Hej igen! Nu har jag testat alla de alternativen vi har pratat om. Inget av det har hjälpt. Dock så upptäckte jag ngt väldigt konstigt. Bilen startar fast lika trögt som för even om antennringen är utkopplad helt....enligt min uppfattning då borde bilen inte starta alls om jag har inte helt ute och cyklar?
installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]