Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goodguy
Köpte en importerad V70-2002 förra veckan av en svensk säljare som garanterade drygt 9000 mil och servad helt tillfredsställande enligt servicebok.

Säljaren skickade även med ett färskt dokument från ett Volvo Center i stockholmsområdet på att "91943 km enligt instrument stämmer överens med lagrad data i bilen = mätarställning stämmer".

Håller på att trilla ur bilen när jag ikväll gick igenom de dokument som medföljer bilen och där hittar ytterligare en servicebok med stämplar från en annan verkstad jämfört med vad som står i den servicebok säljaren gav mig. Enligt de papper jag hittade ikväll har bilen gått minst 17000 mil!

Editerad 16 juni kl 07.46:
Några förtydliganden och ny information:
Det är en privatperson jag köpt bilen av. Jag ringde honom när jag hittade den riktiga serviceboken. Min maggropskänsla är att han själv blev lurad när han köpte bilen av en bilhandlare i Tyskland. Han hade självfallet gjort sig av med serviceboken ifall han känt till den.

För att ta reda på vad svenska Volvo Center egentligen kontrollerar ringde jag upp dem som utfärdat dokumentet ovan. Fick fatt på en riktig hjälte. Bl a bekräftade han att mätarställningar verkligen kan manipuleras utan att man lämnar några som helst spår efter sig (förutom om man som jag får tag på den serviceverkstad som gjort de riktiga servicarna). Mätarställningen lagras dels i instrumentet (det som syns på instrumentpanelen) samt i en styrenhet. För att kunna manipulera mätarställningen krävs att man har koll på vad man gör. Det troliga är att det här sker i industriell skala hos oärliga bilhandlare.

Killen på Volvo Center ställde dessutom upp ytterligare för mig. Han letade via bilens chassinummer fram samtliga garantireparationer som utförts på bilen i Tyskland. Med den informationen bekräftades stämplarna i min servicebok.

Jag ringde därefter den tyska verkstaden som stämplat i den serviceboken. De bekräftade samtliga utförda arbetsorder på bilen. Jag fick ett mail med en skärmdump från deras interna system. Där framgår att bilen servats för drygt 6700 EUR, varav 1000 EUR garantirep. Senaste servicen var vid 19XXXX km 2004-11-19.

Därefter har ägaren av bilen troligen sålt den, kanske till den bilfirma som för några veckor sålde bilen till den person jag köpte av.

Den M-Test (plustest) jag gjorde före jag köpte bilen gav inga anmärkningar. Bilen är i toppskick. En sak som upptäcktes var att framskärmar och huv var omlackade på ett professionellt sätt. Min uppfattning (nu när jag vet hur långt bilen egentligen gått) är att hela bilen lackats om och att huv och skärmar troligen lackats innan dess. Det är åtminstone min teori om lacktjockleken.

Sammanfattningsvis:
Jag är jävligt besviken på att ha blivit lurad. Min känsla är dock att säljaren inte medvetet lurat mig. Jag har pressat honom på hur mycket han själv gav för bilen. Jag har sagt till honom att jag vägrar bidra till en vinst. Av det skälet är jag glad att jag höll tillbaka XXXX kr för den servicebok han inte kunde överlämna vid köptillfället, men som jag ska få inom några dagar.

Bilen är i kanonskick. M-testet visade inte på några som helst avvikelser. Det var snarare så att killen som genomförde testet sa att "Grymt fräsch 2002:a. Alla mått stämmer och inga övriga anmärkningar. Bilen har aldrig varit krockad och den ser faktiskt inte ut att ens ha gått 9000 mil!"

En uppmaning till er alla som tänker köpa importerat:
1) Ring den verkstad som stämplat i serviceboken. Be dem skicka info om alla utförda reparationer.
2) Ring någon volvohandlare i Sverige och be dem via chassinumret kolla vilka garantireparationer som utförts. På det sättet får du veta vilka mätarställningar bilen hade vid respektive rep samt vilken verkstad som gjorde dem. Ring därefter den verkstaden och be dem skicka all info de har om bilen.

Frågor:
Kan man verkligen säkerställa mätarställningen genom att låta ett Volvo Center koppla in sig på "svarta lådan"?
Går det att nolla mätarställningen i "svarta lådan"?
Kan man mha chassinumret spåra bilen till tyska TÜV (motsvarigheten till vår Bilprovning)?
Senast redigerad av 1 goodguy, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Jag har tyvärr inget svar på dina frågor men jag tycker bar adet är förjävligt det som håller på att hända. Inte nog med att vi ska lura varandra genom att skruva tillbaka mätarna (vissa idioter) utan nu ska även bilaffärerna börja lura oss också. Och även det någon skrev i en annan tråd att en riktig Volvo verkstad inte kunde hitta ett relativt enkelt fel men "Svenns Bil" hitta det på nolltid som exempel. Var ska det här sluta?? Snart kan man varken köpa eller serva bilen på en riktig märkes affär/verkstad utan att vara orolig att man blir totalblåst....
Användarvisningsbild
av Brainy
Gå tillbaka till återförsäljaren och kräv att få tillbaka rikligt med pengar eller ev. att häva köpet om du vill det och att du annars polisanmäler honom för det där lär ju gå under bedrägeri :-(O)
/Anders
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Brainded skrev:Gå tillbaka till återförsäljaren och kräv att få tillbaka rikligt med pengar eller ev. att häva köpet om du vill det och att du annars polisanmäler honom för det där lär ju gå under bedrägeri :-(O)
/Anders
Håller med dig......detta måste man se alvarligt på.... :evil:
goodguy skrev:Köpte en importerad V70-2002 förra veckan av en svensk säljare som garanterade drygt 9000 mil och servad helt tillfredsställande enligt servicebok.

Säljaren skickade även med ett färskt dokument från ett Volvo Center i stockholmsområdet på att "91943 km enligt instrument stämmer överens med lagrad data i bilen = mätarställning stämmer".

Håller på att trilla ur bilen när jag ikväll gick igenom de dokument som medföljer bilen och där hittar ytterligare en servicebok med stämplar från en annan verkstad jämfört med vad som står i den servicebok säljaren gav mig. Enligt de papper jag hittade ikväll har bilen gått minst 17000 mil!

Frågor:
Kan man verkligen säkerställa mätarställningen genom att låta ett Volvo Center koppla in sig på "svarta lådan"?
Går det att nolla mätarställningen i "svarta lådan"?
Kan man mha chassinumret spåra bilen till tyska TÜV (motsvarigheten till vår Bilprovning)?

Om du ger mig bilnummret så kan jag kolla upp vad bilen hade gått i tyskland vid sista garantiåtgärden samt gamal historik

det är svårt men inte omöjligt att att änder märtarställning för den finns lagrad i i bla cem dim och abs

Det går inte att nolla mätarställnig men man kan ju byta delar och ta från en beg bil men man måste byta cem, dim ecm , abs styrenhet

sen kanske det finns andra sätt att ändra den men inte som jag vet

mvh Andezon
Användarvisningsbild
av P1800
Det vore intressant att veta vilket företag det rör sig om så att inte andra går på samma nit!
Användarvisningsbild
av Ramon
Håller med dig P1800 :evil: Sådana där företag borde svartlistas som in i hel****. Jag skulle ha gjort som Brainded skrev, antingen kräva en massa pengar eller häva köpet, man borde egentligen polisanmäla detta företag fast man får tillbaks pengar eller kan häva köpet... Sånt här får bara inte hända :-(O)

Kan tänka mig hur förbannad du är, har blivit "lurad" av två stycken bilförsäljare när vi letade efter en andrabil (båda var privatföretag), vi köpte såklart ej dessa, men helvete vad sur man var att de höll på med sina lurendrejerifasoner :evil: Ena bilen, en 744 -90, skitfin på bild, åker ner och tittar på den efter att ha snackat med försäljaren... Som säger att en gubbe ägt bilen ända tills nu, då företaget har den i ägo, japp jättefin på riktigt som på bild, inga fel förutom abs-givare som han skulle byta. Ja, klart det lät bra så vi åkte ner till företaget som låg nästintill Örebro.

När vi kom dit så såg bilen fin ut från lite avstånd, men när pappa började syna bilen så framkom deras jäkla fusklagningar med mera... Nej, nej har aldrig varit rostlagad eller spacklad denna bil sade försäljaren när jag pratade via telefon.

Hm, tur att man har en pappa som arbetat som bilmekaniker sen ca 17år gammal och nu arbetar på Volvo... Han kollade bl.a. Skärmkanten vid hjulhusen, nyspacklat och nysprayat som fasen... Och det var jäkligt fult gjort också, hade börjat rosta nästkommande vinter, de hade inte tagit bort rosten under och behandlat osv. Sen såg han att de sprutat in en massa rostskyddsmedel för underrede vid skärmkanter osv. Så långt ögat kunde se i princip... Men när pappa kände och kollade efter lite längre in så fanns inget rostskyddsmedel där inte...

De hade bara sprayat omkring lite i början som man såg... Motorrummet hade de tagit och torkat omkring med en trasa bara så att det skulle se fint ut, sträck efter trasan syndes, grenröret var rostigt som bara den bl.a. Idiotförsäljaren var den dummaste i hela Sverige, VÄGRADE gå ner i pris, han begärde 28 000kr för denna 744 -90. Visst, fin bil för det "otränade ögat" men fusklagningar och lurendrejerier på hög nivå. Var en massa annat skumt på denna bil också. Har som sagt råkat ut för ännu en liknande händelse, så man får passa sig som fasen. Ett stort tips är att ha med någon som kan bilar bra när man letar efter bil, för det finns många lurendrejare...

Jag aktar mig särskilt mkt för privatföretag nu efter dessa händelser, men det finns bra pålitliga privata förtetag. Bor ni nära Lidköping så kan jag nämna en, Lidköpings Biltjänst. Det var nämligen här vi köpte våran andrabil, en 944 -92. Mycket trevliga säljare, det gick att pruta ner priset, med mer än annars "rekommenderade" 10%. De ville ha 29 600kr för bilen, pappa sa att de främre bromsarna är i lite sämre skick, att de behöver tas isär och fixas iordning, vänster främre ok ev. I behov av byte, en ventil till klimatanläggningen paj, samt att sommardäcken var slitna... Pappa sa att vi tar den för 24 000kr, försäljaren funderade på det i 3 sekunder och räckte sedan fram handen... Det hela slutade med glad försäljare som köpare, så som det ju ska vara :D Nu har bilen vart i vår ägå sen i höstas om jag inte minns fel, och inga fel eller lurendrejerier har det vart med den.

Lidköpings Biltjänst
http://www.lidkopingsbiltjanst.com/
av åklagarn
i tysklan är det inte olagligt att sänka ändra mätarställningen men man måste upplysa om detta. är mätaren nollad av en kunnig person i tyskland går det inte i bilen att söka rätt mätarställning utan enbart genom tidigare garanti rep. detta problem finns ju givetvis även på bmw audi mb + div märken.
alltså ingen svenskstämplad garantibok med bekräftad historik = varning.
det finns även importvagnar med svenskaböcker som inte hör till vagnen ifråga.
av Fredrik Gbg
det är mycket ovanligt att en tysk bilhandlare skruvar mätaren, snarare så är det när bilen byter nationalitet som den även tappar några mil. Det är i allmänhet den svensk som importerar bilen som även är den som fixar mätaren.
Har importerat ett flertal bilar från bl a Tyskland.
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]