Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När jag i morse skulle starta bilen så var den helt död. Gick fint tills jag parkerade den igår, och nu vill den inte ge gnista över huvud taget (tror det är problem med gnistan iaf). Det rinner ganska stora mängder bensin ur skarvarna på avgassystemet. Tvättade bilen noggrant igår, startade efter de och den har stått parkerad 10 timmar i varmgarage. Något tips? Bilen är en 945, 1995 års modell. Tror det är en b230f, och den har Manuell låda.
Hej, om motorn verkligen dränks i bränsle, som du beskriver, så finns det egentligen bara två tänkbara fel.

Det ena är om bränsletrycksregulatorn gått sönder, så att bränsle leds in till insuget genom vakuumledningen.

Det andra är att det blivit ett fel i styrenheten för bränslesystemet ("bränsleboxen") så att spridarna står öppna hela tiden.

Enklast att kolla är att lossa på vakuumledningen på regulatorn. Är det fullt av bensin där så har du hittat felet, då får man byta regulatorn.

Om det saknas gnista så att motorn inte tänder, men den får bränsle, så luktar det kraftigt av bensin när man gjort några startförsök, men det rinner inte.
ZeriaC skrev:Tvättade bilen noggrant igår
Hur noga? Motortvätt?? Motorhuven öppen när du spolade av den???. Förmodligen har du fått in fukt i fördelarlocket. "Halvtaskiga" tändkablar kan göra det svårt att få fram gnistan till "rätt ställe". Du skriver "rinner bensin", gör det vekligen det?? Har du huven öppen när du sköljer av bilen så rinner vatten ner mellan plåten framför vinrutan och motorhuven (huven går ända fram till rutan på senare modeller, e.v alla 940). Får du en massa vatten på fördelarlocket blir det lätt kondens i locket och i uttagen för tändkablarna. Lossa en tändkabel i taget och torka ut (blås med tryckluft) och spraya i WD40. Skruva av locket (3 skruvar) och gör samma i locket. Tändstift som blivit ordentligt blöta kan det vara svårt att "få liv i" igen. Och se till så e.v bensin i avgasröret kan dunsta innan du startar.

Mvh
Lennart
Tack för hjälpen hittills. Bifogar en bild som jag tog så kanske ni förstår vad jag menar med rinner bensin, och kanske kan ge er (och i slutändan mig) bättre ide om vad det kan vara. Detta är efter kanske totalt 4-5 minuters nötande på starten. Inte en tillstymmelse till att tända. Mvh Gustav
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.37 MiB) Visad 1181 gånger
Med den mängden kan det nog bara vara något av de två felen jag beskrev.

Prova som sagt att lossa vakuumslangen till regulatorn, se bilden (som jag lånat). Om du inte har turbomotor så är det inte ens en slangklämma där. Rinner det bensin där så är det ingen tvekan.

Bild
Tack för hjälpen. Ska testa när jag kommer hem ikväll, fick ta pendeln till jobbet idag :p. Hoppas att det är den, och att jag kan lyckas få tag på en ny utan allt för stor kostnad :-)! Skumt att det gick så bra igår kväll men är helt kaos nu. Det är ingen turbomotor, så jag rycker av slangen och testar att köra på starten och ser vad som händer. Återkommer efter 19.00 nånting med uppdatering hur det går :-)
Det var väldigt mycket bensin. "Kör" på "NilsO"s linje med regulatorn. Om du lossar den slangen i insuget så kan du suga i den, om det inte rinner direkt när du lossar den, då ska det vara helt tätt och du ska kunna "suga fast" tungan i slangen om BTR-en är Ok Och det ska inte smaka något av bensin. Och var fortfarande försiktig när du startar den, det kan vara mycket bensin i katen.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla oljan innan start också, och byt den helst. En bekants bil drabbades just av en kass BTR. Samma visa där; det verkligen rann bensin ur avgassystemet. Helt dränkt...
Han väntade med att byta den kraftigt utspädda oljan. Några mil senare så sa det pang och motorn blev 3-cylindrig med extra vevhusventilation. :mrgreen:
Kom hem och det tog ca. 2 minuter innan jag konstaterat att det var btr'en som var trasig. Nu gäller det bara att få tag på en ny ASAP :-)! Vilka passar? Är det samma på turbomotorena m.m? Passar samtliga?
Tack för all hjälp alla fina människor!
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]