Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jiffi skrev:Bryr mig egentligen inte om förbrukningen på så sätt, men känns bara såååå omodernt med bilar som slukar i sig bränsle. En suburban och xc70 kanske är rätt kombo för mig rent praktiskt då jag vill kunna lasta när är jag är sju pers. Dock så bor jag mitt i Stockholm och parkera en suburban blir stökigt och kommer att störa mig på förbrukningen men får väl svälja det helt enkelt. Har provat sharanen och testlastat med alla säten uppe och får in en dubbel barnvagn men inget mer. Vidare har den inte awd i kombination med aut vilket känns trist men borde rent krass vara ett bra köp... Köper jag en Ford kan jag bli hel kund hos min Volvo handlare och får en fantastisk rabatt. Ni fattar att det blir svårt att välja
Både Mercedes V-Klass och VW--Multivan finns med AWD och Automat. Och i båda dessa går tvillingvagnen in utan problem.
III skrev:
jpennerb skrev:
jiffi skrev:Tittade precis på den... känns dyr då det låg ut en 2007 på lägre mil 100000kr billigare. Försvann direkt! Vill ha den nya modellen som fortfarande är ganska dyr. Behålla XC70 och byta Audi A3 mot en Ford Galaxy alternativt en Sharan och en ny större Thule box känns mest rimligt just nu...
Min far har en VW Sharan MY12 som jag har kört en del. Har fått även frågan att ta över den. Helt klart en praktisk bil men den går bort för vår del då jag gillar inte förarplasten med en ratt som lutar som en buss. Bagaget är även bedrövligt när sista raden är uppfällt. Ne, jag håller mig till en Suburban som även ger lite mer macho intryck jämfört med en Sharan :wink:

Någon som har kolla på vad som skiljer en Suburban LT vs. LTZ? Utrustningsnivå?
Macho intryck? Det var nog förr det. Idag tänker jag; Oj en omodern stenåldersmänniska utan miljötänk.... Ja du får ta det rätt bara. :wink:
Tänker bara för mig själv om macho intryck och vad andra tro sig ha för åsikt skiter jag i :)

Har åkt mycket Sharan & Multivan och dessa har för mycket busskänsla vid förarsätet. Vill åka mer som en normal personbil/kombi så där faller en Suburban väl in, en kombi på steroider. Vill även inte ha diesel så vet inte om det går att få 4wd, automat och bensin i en av dessa?

Vi kör ca 1000mil/år och vår 2.5FT snittar 1.3l/mil med vårat körmönster så att om vi nu snittar 1.6 med en Suburban gör inte så mycket. Samtidigt får man med sig en hel del packning och några extra passagerare i detta.

Hur stort är problemet med parkeringsplatser? Nu bor vi en mindre småstad utan behov att fickparkera och behöver aldrig "leta" luckor för att kunna parkera.
jiffi skrev:Jpennerb!
Är också inne på en suburban men jag stör mig på är kaptenstolarna i andra raden då jag skulle vilja ha en hel soffa där också, då man annars måste man ha alla rader av säten uppe om man är fem. Om jag hittar den nya modellen med denna konfiguration i LTz utförande behåller jag Volvon och byter audin mot en sådan.

Köpte inte Volvo för förbrukningen utan för det lättlastade bagaget och att man får mycket bil för pengarna men hade väl en naiv bild av förbrukningen. Hade en Allroad 320hk 2015 som förmånsbil tidigare och den låg på samma förbrukning vid samma typ av körning men har väl modernare teknologi.

Förbrukningen i jämn fart på motorväg har väldigt lite med bilens maxeffekt att göra.
Parkeringsbekymmer i mindre stad, inte så stort. (Mer by än stad) men så fort det blir parkeringsrader, p-hus etc så är det lite mer krångligt. Problemet är väl knte själva "manövreringen" utan det faktum att bilen är större än den märkta rutan.
Har rekat lite bilar under helgen och ett viktig kriterium för oss är att man får in en bugaboo donkey duo vagn med sitt-delar i bagaget när alla sju säten är uppfällda. Detta funkar i nya XC90 samt VW Sharan. Ford Galaxy som var min favorit med 180 hk diesel och AWD är för liten. Sharanen går inte att få med awd och automat och blir ganska dyr om man tar 180 hk diesel fwd med automat då VW släpper urdåliga rabatter jmf Ford som ger nästan 20%. Vidare ligger nu en kampanj på Sharan med 150 hk tid, dsg, fwd vilket gör den relativa jämförelsen med 180hk versionen riktigt dålig. Känns som fwd och 150 hk blir lite tunt i en bil som kommer gå konstant med last och takbox.

Har som sagt en ny XC70 (250mil) med allt utr, så att byta bort den mot nya XC90 blir antagligen riktigt dåligt. Min säljare kollar dock vad han kan göra för att hitta en så bra lösning som möjligt på ett byte mot en fullutr. R-design D5 demo som de har. Detta vore den ideala lösningen och sedan byta vår A3 2015 mot en VW Touran. Om detta inte går i lås behåller vi vår XC70 och köper en ja vadå? Har hittat en jätte fin XC90 2014 hos en Audi handlare och fått en bra deal. Vad tycker ni, ny Sharan vs lätt beg XC90 D5 2014? blir ungefär samma pengar. Har inte kollat om vagnen går in i gamla XC90 men skall göra detta imorgon. Vet ni om den är mycket mindre i bagaget än den nya med alla säten uppfällda?

Tror att man i längden tröttnar på en Suburban/Escalade samt att Escaladen känns lite "P Diddy". Dessa är dock ortfarande med i leken och funderar lite på denna

http://www.bytbil.com/bilar/cadillac/es ... AYlGT1gAAA__!

Tack för all hjälp och kommentarer!!!
Håller med Verdi, det känns märkligt att fästa så stor vikt vid en barnvagn som ni kommer ha 1-2 år.
Det finns gott om mindre alternativ, dock inte lika kreddiga förstås som Bugaboo 8)
Denna har liggläge och du kan komplettera med mjuklift, har haft singelvarianten själv.
Bild
Bild

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]