Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Randizze
Hallå , har problem med min 944 92:a ruta på förarsidan , vet inte hur jag ska förklara det men rutan har "trillat" in , just nu drog jag bort dörrsidan hittade en metallbit ca 10cm lång kanske som låg i dörren och såg att det endå som höll kvar rutan var en "kula "på elhissen i upphissat läge , hur ska jag laga rutan/elhissen ?

Mvh randizze
av Helljus
Kulan ska sitta i en fjärilsformad plastbit, som sedan sitter på glidskenan om jag minns rätt. Kulan ska sedan låsas med en sprint. Ligger den också i dörren? Passa på att fetta upp glidskenorna så plastbitarna glider lätt.
av Randizze
Helljus skrev:Kulan ska sitta i en fjärilsformad plastbit, som sedan sitter på glidskenan om jag minns rätt. Kulan ska sedan låsas med en sprint. Ligger den också i dörren? Passa på att fetta upp glidskenorna så plastbitarna glider lätt.
Ska kolla imorgon efter plastbiten och clips men den lär väl vara förstörd kanske ? Då är metallbiten glidskenan ?
Tackar för svar :)
av Randizze
Helljus skrev:Metallbiten vet jag inte var den kommer ifrån... men antar jag att det är samma konstruktion som i senare 940 och 960.
Plastbitarna (glidskon) brukar hoppa av när de går för trögt.

Här en bild på glidskon:
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 1599720829
Kan ta en bild på metallbiten imorgon , ska kolla efter plastbiten och clipset nu när jag vet det ser ut iaf , tackar så mycket , men ska rutan bara "stå" på plastbiten som verkar heta glidskenan/glidskon ? För finns nog bara 1sådan kula ... Hmm tackar för hjälpen iaf :)
av Helljus
Det ska finnas en "kula" på vare sida av skenan rutan sitter fast i. De kulorna ska sitta i mitten av glidskon och låsas med sprinten helt enkelt. Det kan vara lite lurigt att komma år, så man får nog ha tändningen i och köra rutan lite upp ner ibland.
av Randizze
Helljus skrev:Det ska finnas en "kula" på vare sida av skenan rutan sitter fast i. De kulorna ska sitta i mitten av glidskon och låsas med sprinten helt enkelt. Det kan vara lite lurigt att komma år, så man får nog ha tändningen i och köra rutan lite upp ner ibland.

Det är skenan som rutan sitter fast i som har gått av i limningen , ska jag bara ta 2komponentlim och limma tillbaka den ?
av Randizze
Så nu har jag limmat rutan med skenan med 2komponents epoxi och den funkar fint , bytade även glidskorna och fettade på alla rörliga delar , nu till den lite tråkiga biten , i dörren under tiden rutan har varit öppen ca 0'5cm så har det legat lite vatten inne i dörren , torkade upp det med papper men ska man spruta in lite olja för säkerhets skull ?
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]