Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
V70 DRIVe 2012

Jag har ännu inte "lyckats" få antisladd/antispinn att gripa in på min bil, trots en del breda ställ, en del framprovocerade.

DSTC är INTE urkopplat i menyn, det är omöjligt.
Symbolen för DSTC visas två sekunder när bilen startas. (=Ingen trasig säkring?)
Ingen blinkande symbol ens under de bredaste sladdarna.

Jag har i och för sig kanske de bästa vinterdäck man kan ha, Continental Conti Ice, men de sladdar jag har provocerat fram borde resultera i någon reaktion från DSTC. Är det månne så att DSTC är programmerat för att tillåta väldigt mkt sladd innan det griper in?
av andersuw
Har du provat att gasa på lite vid körning rakt fram på slipprigt underlag? Då borde du kunna se DSTC-indikatorn blinka. Jag vet inte hur mycket systemet kan göra om du provocerar fram en bred sladd i långsam fart vilket jag gissar är vad du försökt.
Användarvisningsbild
av börne
Det räddade mig från att köra av igår. Men har även vid lättare provocering märkts av i en rondell det har varit riktigt halt i nu under ett par dagar, den sladdade inte mycket innan bilen rätades upp. Antispinn märker jag av ofta när man ska iväg. Oavsett hur bra däck du har så spinner det ju lätt på snö/is om man bara vill.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är inte skitlätt att provocera ut bilen i sladd utan hjälp av handbromsen. Nu är den elektrisk o tråkig.
Länge sedan en Volvo överstyrde.

Antispinn märker man av hela tiden. Koppla ur den så spinner hjulen hejdlöst.
av Droopy
Du behöver ju bara svänga lite kraftigt i detta hala väglag som råder nu så träder antisladden in, el sväng lite tvärt runt i en rondell samtidigt som du gasar, att få antisladden att gå in är ju busenkelt, behövs verkligen ingen handbroms.
Användarvisningsbild
av Perra83
Droopy skrev:Du behöver ju bara svänga lite kraftigt i detta hala väglag som råder nu så träder antisladden in, el sväng lite tvärt runt i en rondell samtidigt som du gasar, att få antisladden att gå in är ju busenkelt, behövs verkligen ingen handbroms.
Mina däck släpper gärna fram före bakhjulen speciellt nu när det är riktigt halt.
Användarvisningsbild
av börne
Perra83 skrev:
Droopy skrev:Du behöver ju bara svänga lite kraftigt i detta hala väglag som råder nu så träder antisladden in, el sväng lite tvärt runt i en rondell samtidigt som du gasar, att få antisladden att gå in är ju busenkelt, behövs verkligen ingen handbroms.
Mina däck släpper gärna fram före bakhjulen speciellt nu när det är riktigt halt.
Kör snabbt in i kurvan/rondellen, släpp gasen tvärt & en framhjulsdriven bil vill överstyra... antisladd går in.
av Slama
Visst saknar man lite att kunna dra en rejäl handbromssväng ibland så de får skötas med andra bilen.

Har själv medvetet testat antisladd-systemet då det första vintern med bilen och jag ville se hur det betedde sig.
Upplevde att det grep in något senare än jag förväntade mig (ej sportläget på DSTC) men den ska ju helt klart gripa in på TS "breda ställ".

Testa kraftig motorbromsning och samtidigt sväng på övergiven stor parkering så borde bilen vilja ställa ut och Antisladd gripa in.
Användarvisningsbild
av Perra83
Svänger man med i en kurva och man känner att baken kanar ut lite så tillåts lite sladd. Är du istället snabb och styr emot hugger DSTC direkt. Alla borde känna på sina bilar ordentligt.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]