Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Zezlot
Hej alla bilägare! Jag jobbar på Volvo och skulle nu vilja utnyttja rabatterna till att köpa ny Volvo.

Min ide är att köpa en ny bil med rabatterna och sedan sälja den efter cirka ett år och på så viss byta bil varje år och gå minus ungefär vad jag har för rabatt...

Så vad skulle ni rekommendera för bil med HÖGST (procentuellt) Andrahandsvärde...
De två bilarna som jag hittat som är mest intressant är Xc 70 Classic momemtum metaliclack med D4a, aut och VOC, läder stolar, bussnies edition elbaklucka och Radarpaketet med blis o allt ingår(kommer förmodligen lägga till fast drag också som kostar 8700 kr). Den har massa utrustning och verkar ligga ute för runt 320 000 - 330 000 på blocket. Denna bil skulle jag få ge 315 200kr för.

Min andre är en XC60 R-Design Bussniess edition Med nya D4 vea motorn aut, voc och backkamera. Den ligger ute på blocket för runt 330 000 - 340 000 kr. Denna bil skulle jag få ge 343 000kr för.

Jag är extremt pedant och sköter mina bilar och handtvättar dom osv!

Som sagt min plan är att sälja den om ett år välskött och förhoppningsvis inte förlora alltförmycket på bilen... Så bomba mig gärna med vad ni har för ideer! :)

Med vänlig hälsning Zezlot
Användarvisningsbild
av Funk
Min ide är att köpa en ny bil med rabatterna och sedan sälja den efter cirka ett år och på så viss byta bil varje år och gå minus ungefär vad jag har för rabatt...
Det kan du glömma av flera anledningar..
1. Rabatterna är inte så stora att det fungerar...eftersom flera privatpersoner och företag har samma rabatter.
2. Dom enda bilarna som står på blocket för dom pengarna du behöver få in...är dom som INTE är sålda..

Anledningen för att det finns ganska många bilar som bara är ett år eller så gamla ute på blocket är att folk är missnöjda med inbytespriserna, men det slutar antingen att dom kryper tillbaka till handlarna eller sänker priset och säljer på blocket ändå. Eller också står dom kvar, med dom priserna du hänvisar till, och förblir osålda länge...
Att göra som du vill kunde man göra förr (åttio-nittiotalet) innan skattemyndigheterna begränsade möjligheten till personalrabatter, numera är det näst intill omöjligt..
För övrigt kan du inte nybeställa XC70 med BLIS.

/Thomas
av Zezlot
Funk skrev:
1. Rabatterna är inte så stora att det fungerar...eftersom flera privatpersoner och företag har samma rabatter.
2. Dom enda bilarna som står på blocket för dom pengarna du behöver få in...är dom som INTE är sålda..

Anledningen för att det finns ganska många bilar som bara är ett år eller så gamla ute på blocket är att folk är missnöjda med inbytespriserna, men det slutar antingen att dom kryper tillbaka till handlarna eller sänker priset och säljer på blocket ändå. Eller också står dom kvar, med dom priserna du hänvisar till, och förblir osålda länge...
Att göra som du vill kunde man göra förr (åttio-nittiotalet) innan skattemyndigheterna begränsade möjligheten till personalrabatter, numera är det näst intill omöjligt..

/Thomas
Nu har ju vi ungefär 15 % på nybilspriset plus de "vanliga" rabberna som VOC på köpet osv... såna rabbater tvivlar jag på att "vanliga" personer får :)
och sen har jag ju jämfört ganska många bilar. Och även bilar från försäljare ligger ovanligt högt så borde inte vara omöljigt att få de för dom då det inte skiljer så mycket från privatpersoner och försäljare när de är istortsett nya bilar :)
Men de klart man får välja till utrustning som gynnar bilen och inte massa onödiga saker som folk inte betalar för :P
Och angående blisen så menade jag driversupport paketet ^^ :roll:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Välj XC70 av dem, andrahandsvärdet är nog högst på den speciellt eftertraktat är den om det är awd + automat. D4 fwd håller inte riktigt lika bra värde. 315.000 för en välutrustad xc70 är fyndpris tycker jag, inte alla som har möjlighet att köpa den ny så billigt. :)
av Zezlot
simonhalmstad skrev:Välj XC70 av dem, andrahandsvärdet är nog högst på den speciellt eftertraktat är den om det är awd + automat. D4 fwd håller inte riktigt lika bra värde. 315.000 för en välutrustad xc70 är fyndpris tycker jag, inte alla som har möjlighet att köpa den ny så billigt. :)
Jo det är det jag tycker också... på bilpriser.se ligger en exakt 1 år gammal med 1800 mil med den utrustningen på 310 000-320 000 på begagnat pris för privatpersoner... ville också ha awd men gick inte att få nya motorn med den och den 8 stegade automaten. Så lutar just nu åt att det blir en utan awd tyvärr! Kan försöka pruta ytterligare på priset men alla andra anställda som köpt hävdar att dom använder "fasta listor" ska ju dock köpa den kontant så vet inte om de gör någon skillnad :D tack för svar! Fortsätt gärna bomba med ideer! ☺
av Droopy
Zezlot skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Nu har ju vi ungefär 15 % på nybilspriset plus de "vanliga" rabberna som VOC på köpet osv... såna rabbater tvivlar jag på att "vanliga" personer får :)
och sen har jag ju jämfört ganska många bilar. Och även bilar från försäljare ligger ovanligt högt så borde inte vara omöljigt att få de för dom då det inte skiljer så mycket från privatpersoner och försäljare när de är istortsett nya bilar :)
Men de klart man får välja till utrustning som gynnar bilen och inte massa onödiga saker som folk inte betalar för :P

Kollegan fick 15,5 på en MY16 XC60, 326k landade det på, tjänstebil. >Jag har själv 12% genom arbetet på personalbil. Så 15 är nog inte så ovanligt.

Hursom kommer du gå fett back om du ska byta varje år.
Användarvisningsbild
av poseidon
Vi har 15% på Volvo och 18% på VAG. Jag skulle tippa på att en ett år gammal bra utrustad xc70 säljs för 40-60 tkr mindre än vad du köpt den för. Min 2 år gamla xc70 d4 awd aut summum med drag och annat tappade 90tkr på 2 år och 3500 mil. Auktion på typ kvd.
Användarvisningsbild
av Funk
Volvo On Call "på köpet" får man bara om man har det som tjänstebil eller leasingbil, annars kostar det ca. 7500:- Det kan finnas extra kampanjer men gratis är det inte..
I dagsläget, nåja i fredags, kostade On Call 7570:- till XC60 och 3500:- till XC70 på Volvobil i Gbg.
Rabatten på 15% är precis vad andra kunder kan få som max. Eftersom lagstiftningen säger att man inte får ge bättre rabatter till anställda än till kund utan att betala alla skatter och avgifter (både som arbetsgivare och anställd) så är det där man lägger sig...så även om inte alla kan få 15% så finns det rätt många med ramavtal och privata lösningar på 10-12%. Och tro mig, skattemyndigheterna kollar upp det där...varje år..
I dagsläget så är det dessutom fördelaktigt med köp av handlare på flera sätt då det gäller nästan nya bilar, garantier/försäkring, serviceavtal, finansiering mm. Det kanske inte lockar alla, men fortfarande så görs väl över 90% av bilaffärerna med nyare bilar upp hos handlare..

Men du gör som du vill, du frågade om råd, vill du inte lyssna så OK.

/Thomas
av Zezlot
poseidon skrev:Vi har 15% på Volvo och 18% på VAG. Jag skulle tippa på att en ett år gammal bra utrustad xc70 säljs för 40-60 tkr mindre än vad du köpt den för. Min 2 år gamla xc70 d4 awd aut summum med drag och annat tappade 90tkr på 2 år och 3500 mil. Auktion på typ kvd.
Menar du då att den tappade 90 TROTS att du hade rabatterna eller menar du att det är om man hade köpt den för sitt fullvärde?

Jag har kollat ganska noga på bilpriser.se och det som förvillar mig lite är att om man slår upp en exakt 1 år gammal bil där med samma utrustning som gått 1800 mil (vilket min kommer ha gått) Så ligger den cirka på 310-320 tisem hos "privatförsäljaren" Tycker det verkar lite skumt att dom "egentligen" bara får 270tusen för den då? den ska ju kosta cirka 410 000 som helt ny, men du menar att den alltså bara är värd cirka 280 000 tusen efter ett år? Tycker det låter väldigt mycket i värdeminskning på bara ett år men har aldrig haft en "HELT" ny bil som sagt så alla tips mottages :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS