Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Sharkbait skrev:Om V90 blir lika lång som S90 så har inte Volvo lagt dessa cm på bagaget.
Det tror jag du har helt rätt i. Dessa extra cm. lär gå till bättre benutrymme i baksätet främst. Det längre axelavståndet skvallrar även om det.
av andersuw
sorsj skrev:Det är mer än bakrutevinkeln som gjort V70 till kombimåttstock. Hoppas bara att V90 behåller bredden mellan hjulhusen och den helt plana lastytan i 'lastkomfiguration'. Det är ju saker som BMW och Audi missat. Om V90 nu blir längre så kan det kanske kompensera för den lutande bakrutan, och som fördel kan man (förhoppningsvis) slippa ständigt igenkletad/igensnöad bakruta.

Men om det nu är så att Volvo tänker erövra de internationella marknaderna genom att tona ner skandinaviska kärnvärden (och mer likna tyskarna) så blir jag lite fundersam. Motexemplet IKEA kommer osökt i tankarna; de har uppenbarligen tänkt tvärtom, tydligt odlat sitt skandinaviska arv och resonerat så här: Just det ska vara vår poäng; om vi liknade alla andra, varför skulle man då handla hos oss? Hoppas någon på Volvo har kvar det modet.
+1
av VOLVOLAST4EVER
Hur troligt är det att V90 har lika lågt baksäte(sitthöjd från golv) som S90 ? V90 lär ha högre takhöjd- blir sitthöjd högre? aftonbladet har foto o film som visar S90 baksätes-sitshöjd http://www.aftonbladet.se/bil/article21876689.ab

S90 priser har nu delvis kommit- har V70 priser varit jämförbara med S80 med något "kombitilläggspris" så man kan gissa lite grovt ?
Användarvisningsbild
av V9097
V70 har också ganska lågt baksäte. Det hänger ihop med att ryggstödet skall kunna fällas och ge en helt plan lastyta. På äldre Volvokombi var man tvungen att först falla upp baksätets sätesdyna, och därefter fälla ryggstödet. Jag gillade den äldre lösningen bättre, det gav bättre säteshöjd för barnen i baksätet, och samtidigt plant lastgolv vid behov.
av sorsj
S80 och V70 har kostat ungefär lika.

Själva baksätet i V70 tycker jag är helt O.K., men lite mer benutrymme vore välkommet i V90. Dessutom behövs mer fritt höjdutrymme under framstolarna; nu händer det att man måste ta av skorna när man sitter bak för att få plats med fötterna.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
VOLVOLAST4EVER skrev:Hur troligt är det att V90 har lika lågt baksäte(sitthöjd från golv) som S90 ? V90 lär ha högre takhöjd- blir sitthöjd högre? aftonbladet har foto o film som visar S90 baksätes-sitshöjd http://www.aftonbladet.se/bil/article21876689.ab

S90 priser har nu delvis kommit- har V70 priser varit jämförbara med S80 med något "kombitilläggspris" så man kan gissa lite grovt ?
Sitthöjden bak är sannolikt högre och stolsdynan mer rak i V90 än på S90, S80 sitter man betydligt bättre i bak än i V70 då stolen inte är lika plattlutad samt man har en aning bättre benutrymme i S80. Räkna med kombitilläg på V90 ca 10-15tkr. S80 har volvo räknat som större modell än V70 i kupén och i plattformslängd då bilen är längre & lyxigare. Men visst har den haft en lite knasig prissättning med ca 10.000kr dyrare i inköp än V70 samt ca 10-20 kroner sämre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ingen som var på Volvos event i Fredags i Gbg och fick se V90, V90CC och V40 som har något kul att berätta?
Jag börjar med lite som ni får ta med en nypa salt. V90 såg ut som på läckta bilder. V90CC skulle tydligen se riktigt trevlig ut. V40 var endast ändrad i fronten och inuti.
Användarvisningsbild
av grillchips
På vilket sätt var V40 ändrad i fronten? För att matcha det "nya utseendet" på 90-serien?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
V40 får också T-LED i strålkastaren
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 34
löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]