Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Helljus
Hej alla.

Jag har köpt mig en bil där det sitter en bensinvärmare 091b fabriksmonterad, problemet är att den inte går igång.

Den gör två uppstartsförsök innan den lägger av.
Det klickar och snurrar. Glödstiftet blir varmt, men den verkar inte tända. Överhettningsknappen är okej tror jag.
Jag gissar på att den inte får bensin. Men vart går bensinslangen in i denna? De stora två slangarna på sidan antar jag är kylvatten. På ovansidan "termosen" sitter det en gummislang i ett spänne på locket, och detta gissar jag är avgasutsläppet. Den enda ingången annars jag ser är på undersidan "termosen", men den ser avbruten ut. Är det på undersidan bränslet går in, och vart ska den ta bränslet ifrån i så fall?

Bild
av Rådlös
Volvo Flygmotor sålde hela konceptet till Ebersprächer runt sekelskiftet. Dom fick ta hand om service och reservdelar, rubbet. Den lever kvar till vissa delar än i dag. Värmaren som sådan är så pass välkänd så att vilken bilelektriker som helst med lite yrkesstolthet och självaktning klarar att serva den. Även lite erfarna bilmekaniker av den något äldre årgången känner väl till den.
På nätet finns också en hel del och även på det här forumet har vissa debattörer kommit med vederhäftiga tips och anvisningar. Det är bara att hoppas att dom läser det här nu.
Du räknar upp en del saker som du har kollat. Du nämner inget om flamvakten, så jag lägger till det. Flamvakten är en fotodiod som "ser" om det är någon ljuslåga. Är det ingen låga så stänger den av värmaren så att den inte skall fyllas med bensin. Flamvakten kan ha sotat igen. Då får man ta ut den och göra rent. Att ett rör ser avbrutet ut kan ju låta alarmerande. Hittar du någon slang med en rörstump i närheten? Rinner det bensin någonstans när du försöker starta den?
Även glödstiftet kan sota igen. Bilprylvaruhusen säljer små stål- och mässingsborstar i storlek snäppet över en tandborste. En sådan metallborste kan vara bra att ha för att serva glödstiftet.

Rent allmänna tips: Om och när värmaren startar, så låt den alltid gå minst 10 minuter. Om man stoppar den direkt efter start så sotar den igen. Kör den även på sommaren någon gång i månaden som kontroll så att den inte "beckar igen". Minst 10 minuter gäller där också. Frågan har kommit upp ibland, den går lika bra eller bättre på E85 än på bensin om det skulle vara aktuellt. Etanol sotar mycket mindre. Om cirkulationspumpen skulle gå sönder så finns den att köpa i fritidsbåthandeln till ett mycket bättre pris än vad bilhandeln tar. Det är exakt samma pump. Styrelektroniken till värmaren och kupéfläkten finns i en aluminiumlåda, ca 10 x 15 cm och märkt Hella. I min 245 -92 satt den monterad i motorrummet ungefär under höger vindrutetorkararm. Värmaren är så välkänd och funktionell, så den är värd att satsa på.
av Helljus
Tack för ditt svar rådlös.

Flamvakten har jag gjort ren, men jag kommer inte ihåg vilket motstånd man skulle få på den om man lyser med en sladdlampa.

Det som oroar mig är den avbrutna stumpen under, och att det är där den tar in bensin. Det sitter ett flexrör i botten som bara är ca 10 cm långt.

Jag har letat efter någon bild som pekar på vad som är vad, men jag har inte lyckats hitta någon sådan.

Det luktar ingen bensin eller rök när man försöker starta den, och glödstiftet är helt nytt från Volvo. (även om det gamla glödstiftet håller samma motstånd som det nya)
av Helljus
Nu hittade jag en video och det verkar som att jag tänkt fel.

Gummislangen är nog luftintag, och stumpen i botten är nog "avgasröret". Men var går soppan in? Jag blir inte klok på det.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Ja toppen där uppe är insuget och gummislangen är mer en ljuddämpare, och flexslangen i botten av värmeväxlaren är avgasröret.

När du startar värmaren ska cirkulationspumpen och värmefläkten i bilen starta.
Samtidigt värmer glödstiftet upp efter ett tag ska fläkt motorn i värmaren starta och samtidigt ska bensinpumpen börja slå med ett tickande ljud.
Bensinen leds in genom ett litet rör in till en kopp som sitter på fläktaxeln, den roterar och slungar ut bensinen mot glödstiftet som antänder resten av bränslet och värmaren börjar värma vattnet.
Nu ska värmaren kunna starta om allt fungerar.

Jag har fått löda om dom inbyggda reläna i två st styrboxar.
Tagit isär en cirkulationspump och gjort rent, smörjt och fettat om den för att det hade läckt in vatten/glykol i pumpens motor.
Bytt kablage på en bensinpump där isoleringen fnasat söner.
Byggt en ny flamvakt då min gamla hade ärgat sönder inuti.
av Harleyman1
Helljus skrev:Efter mycket sökande hittade jag vad jag letade efter:

http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf

Vanligaste problemet med bränslevärmare brukar vara bränslepumpen som kärvar ihop över sommaren!! Plus att man måste ha rejält med kräm i batteriet, annars avbryter värmaren för att bilen ska starta! En regel som gäller är att lika länge som du kört med värmaren skall bilen köras för att åter ladda batteriet!!!
av Helljus
Tydligen var det det lilla bensinröret i brännaren som var helt tätt. Jag har lyckats få tag i ett nytt till en dieselvärmare som nästan ser likadant ut, som nu är ombyggd för att passa.
Nu går brännaren igång, jag hör att den tänder när det "boffar till", och det luktar avgaser, och "avgasröret" smälter isen på en fläck under bilen. Sedan stannar den...
Man kan starta om värmaren, och den gör samma sak igen. Den tänder varje gång, men stänger även av sig själv varje gång. Jag har mätt lite på flamvakten, och den verkar inte reagera på belysning från en ficklampa. Min gissning är att den inte "ser" att det brinner, därför stänger den ner.
Problemet är att Volvo inte kan få fram ett artikelnummer på själva flamvakten eftersom den inte är en "lös del".

Är det någon här inne som besitter kunskap om vad det är för artikelnummer på flamvakten?

:shock: :shock: :shock:
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]