Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
Jag tror det sitter tempgivare i lådan för om man har värmaren igång innan, så är motortemp nära 50gr vid 0gr ute,lådan slirar, men startar man utan värmare vid 10gr ute så slirar inte lådan.
av Spookies
Intressant läsning då jag kommer äga min första automatlåda strax! :)

En tanke som slog mig dock sim iof är lite av ett sidospår,
men gäller detsamma för AWD:n??
Att första kilometrarna har man inte full effekt på den då oljan i Haldexen är kall?
Användarvisningsbild
av EjS
Min låda slutar med lockup om jag kör hårt. Ger samtidigt ett felmeddelande i displayen samtidigt som den ger upp. Raderas när jag startar om. Ska försöka läsa ut felkod nästa gång.

Meken säger att det kan vara smutsig olja som gör att ventilen kärvar.

Nytt ventilpaket är inget att sträva efter.

Kan bara säga: går lockup ut är det inget vidare roligt att åka. Känns trögt som den.
av osla
LazerHawke skrev:
osla skrev:
HakanF skrev:Varför har de det så, vad skulle hända om oljan fick gå varm utan detta slirande så att det får ta lite längre tid innan oljan har rätt värme?

Återigen så hade min 760 från 82 en automatlåda som kändes bättre utan allt detta slirande.

även jag märkte detta för ett tag sen på mina föräldrars xc70, den tokslirade kall, ger man full gas så ligger den säkert drygt 2 tusen varv över vad den egentligen ska varva. nä tacka vet jag gammel lådorna, lådan i min ena 50 tusen mila mb växlar som en dröm, stegar upp på högsta växeln, sen ligger den där, ska gå väldigt sakta innan den stegar ner, typ 40 km/h.

det var bättre förr
är ju som att jämföra äpplen o päron? ;) dagens bilar som det snackas om är gjorda på det vis att man ska få upp tempen i katten snabbare pga miljösynpunkt den mercan du skryter om den är nog inte ens i närheten av dom bilar som finns idag med miljötänk ;)
nänä, nåt sånt finnes icke :lol: men det ska ju gå och köra bilen utan att man blir vansinnig av allt slirande och växlande, måste ju få upp tempen snabbare om man har lite motstånd, att bara tomvarva ger ju inget, men om man får ha motstånd så åker ju tempen upp direkt
av andersuw
osla skrev:måste ju få upp tempen snabbare om man har lite motstånd, att bara tomvarva ger ju inget, men om man får ha motstånd så åker ju tempen upp direkt
Nej så funkar det inte. Högre varv alstrar mer värme och får upp tempen fortare, allt annat lika. Det är därför lådan är programmerad att bete sig som den gör.
av mortimer
Kan man inte få upp tempen lådan vid kallstart genom någon form av värmare och därmed minska slitaget ? Hur skulle det påverkas med att byta olja i lådan ?
av osla
andersuw skrev:
osla skrev:måste ju få upp tempen snabbare om man har lite motstånd, att bara tomvarva ger ju inget, men om man får ha motstånd så åker ju tempen upp direkt
Nej så funkar det inte. Högre varv alstrar mer värme och får upp tempen fortare, allt annat lika. Det är därför lådan är programmerad att bete sig som den gör.

nu är det ju inte samma sak, men att bara köra på låg växel och varva så tar det längre tid innan värmen kommer, om man däremot belastar motorn hårt, så det går tungt och med normala varv och fullt turbo tryck så får man upp tempen betydligt snabbare
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst skulle man kunna värma lådan, men det finns ingen värmare som gör det i en normal bil.
Själv tycker jag det här är ett icke-problem. Motorn går med 3-400 r/min högre varv i några km, sen är det som vanligt. Ca 2000 r/min när jag kommer ut på landsvägen innan lockup går in, ca 1600 r/min därefter (om jag håller mig till vad som skyltarna säger).
Känns oväsentligt.
Oljebyte i lådan är en god idé då och då av andra skäl, men påverkar inte den här funktionen.
av Z28
osla skrev:
andersuw skrev:

nu är det ju inte samma sak, men att bara köra på låg växel och varva så tar det längre tid innan värmen kommer, om man däremot belastar motorn hårt, så det går tungt och med normala varv och fullt turbo tryck så får man upp tempen betydligt snabbare[/quote

Ja visst är det så. Dock väldigt påfrestande metod.. Så vill man inte göra.
Användarvisningsbild
av daSea
Att bara låta bilen stå med motorn igång på tomgång medans man avlägsnar snö/is från bilen ger minimal uppvärmning, händer inte mycket ens på 10-15 min, men så fort man börjar köra och bilen varvar på så går tempen upp riktigt fort... men störande är det ja... känns som om man är ute och pensionärskör... dvs fullgas och styra hastigheten med kopplingspedalen...

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]