Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Lövet skrev:Det står uttryckligen i era instruktionsböcker att bilarna inte ska stå kalla på tomgång utan köras iväg direkt. Det finns en anledning till det.
Det stämmer inte så bra på en bensindriven Volvo, de har förhöjdtomgång för att katalysatorn skall bli varm.
Det är inga problem med med oljetemperaturen om man använder olja som tillverkaren rekommenderar, då får motorn tillräckligt med smörjning även med kall motor, däremot så kan det bli mycket kondens i oljan om inte motorn blir varm.
av Lövet
Den förhöjda tomgången försvinner efter 20-30 sekunder. Bilen är ju verkligen inte driftsvarm för det. Det tar snarare flera mils körning i vintertemperatur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Det står uttryckligen i era instruktionsböcker att bilarna inte ska stå kalla på tomgång utan köras iväg direkt. Det finns en anledning till det.
Den anledningen är väl miljöskäl, inte omtanke om bilen.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Den anledningen är väl miljöskäl, inte omtanke om bilen.
Säkert. Men det går för en gångs skull hand i hand med omtanke om bilen också.
Sedan kan det säkert vara så att livslängden på lager och liknande sjunker från 38.000 mil till 34.000 mil. Det är ju inte så att motorn rasar efter 3 vintrar.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Mwi skrev:
EjS skrev:Tjänstebil i dk betyder "arbetsgivaren betalar privatbil som en del av lönepaketet". Du skattas av bilens värde privat.

Häromdagen när VD'en frågade var min tjänstebil var sa jag något liknande: "den är utlånat till min fruga. Pga. otilfretsställande lönereglering senast fattar jag pengar - så hon tagit bilen och åker i storstaden för ett bolag som heter Uber så vi tjänar lite extra pengar".

Trodde chefen hade humor...
Du får även testa om din fru har humor, be henne gå ut och varmkör bilen och borsta bort snön åt dig Bild
Detta testade jag med min fru när jag tröttnat på att skrapa rutorna åt henne på mornarna det slutade hur bra som helst med ett dubbelgarage med golvvärme o husvagnen fick ta platsen i det gamla garaget ;) ibland lönar det sig o vara lite hård mot dem men man skall nog inte utmana ödet för ofta :)
av osla
dieselanddust skrev:
LumberJack skrev:
osla skrev:dagens olja, och speciellt den volvo använder, är så tunn, så tvivlar väldigt på att den inte skulle smörja kall. sen förstår jag inte hur ni kan vara utan värmare, hur gör ni då vintern kommer och det blir 30-40 grader kallt och bilen ska igång, för inte startar en d5 då, är ju knappt den startar i 20- med elvärmaren ipluggad en timme före
Nä nog startar D5 i kyla alltid. Min studsade igång utan att tveka i torsdags, -34 och för lite diesel i tanken för att köra värmaren. Den morrade lite ett tag men startar gör den allt.

Vad kör du på för diesel? Eller har du dåligt batteri? Jag kör på Skoogs diesel (finns nog bara norr om Sundsvall) då slipper man all raps-skit. Det är "ren" diesel.
Var glad du för att värmaren inte startade, den har en benägenhet att göra bilen varm men samtidigt tömmer den batteriet.
den tömmer inte batteriet för att den går en gång, kanske efter 2-3 gånger på rad och det har jag testat. så att köra den en gång gör inget om nu batteriet är någorlunda
Användarvisningsbild
av Perra83
En polares tjej hade en gång en gammal S40 -98 eller nått. Den hade i färddatorn oljetempmätare. Mycket riktigt så tog det låång tid innan oljan blev varm. Den motorn har inte ens turbo.
av dieselanddust
Nä, den tömmer inte batteriet efter en gång om allt är normalt men när det är superkallt så är ingenting normalt, så heller batteriet som är mycket känsligare än vanligt. Jag talar av egen erfarenhet då Volvo är det märke jag haft som har fungerat sämst när det gäller värmaren, jag har många gånger fått starta en varm och go bil med startkablar :cry: . Jag har haft Volkswagen och Audi också, där har jag inte haft några problem trots att bilarna använts exakt likadant. Man kan undra varför, men här är några teorier/fakta:

Passat - har dubbla batterier när man har dieselvärmare. Blir därmed mindre känslig.
Audi Q5 - hade ett 105 Ah batteri, med andra ord kraftiga grejor.

Volvo kör med ett batteri och 60 Ah vanligen, det duger inte riktigt har det visat sig. Jag har flera bekanta som också haft problem med sina Volvobilar och värmare.

Nu har jag ändå beställt en ny XC70 (med värmare :D ) och hoppas att det finns en effektivare kontroll i mjukvaran än vad det gjorde på min MY10 så att värmaren åtminstone stängs av och batterier orkar starta bilen.
Användarvisningsbild
av EjS
palmqvist skrev:
Mwi skrev:
EjS skrev:Tjänstebil i dk betyder "arbetsgivaren betalar privatbil som en del av lönepaketet". Du skattas av bilens värde privat.

Häromdagen när VD'en frågade var min tjänstebil var sa jag något liknande: "den är utlånat till min fruga. Pga. otilfretsställande lönereglering senast fattar jag pengar - så hon tagit bilen och åker i storstaden för ett bolag som heter Uber så vi tjänar lite extra pengar".

Trodde chefen hade humor...
Du får även testa om din fru har humor, be henne gå ut och varmkör bilen och borsta bort snön åt dig Bild
Detta testade jag med min fru när jag tröttnat på att skrapa rutorna åt henne på mornarna det slutade hur bra som helst med ett dubbelgarage med golvvärme o husvagnen fick ta platsen i det gamla garaget ;) ibland lönar det sig o vara lite hård mot dem men man skall nog inte utmana ödet för ofta :)
Golvvärme kan man inte leva utan i garaget :)
av osla
dieselanddust skrev:Nä, den tömmer inte batteriet efter en gång om allt är normalt men när det är superkallt så är ingenting normalt, så heller batteriet som är mycket känsligare än vanligt. Jag talar av egen erfarenhet då Volvo är det märke jag haft som har fungerat sämst när det gäller värmaren, jag har många gånger fått starta en varm och go bil med startkablar :cry: . Jag har haft Volkswagen och Audi också, där har jag inte haft några problem trots att bilarna använts exakt likadant. Man kan undra varför, men här är några teorier/fakta:

Passat - har dubbla batterier när man har dieselvärmare. Blir därmed mindre känslig.
Audi Q5 - hade ett 105 Ah batteri, med andra ord kraftiga grejor.

Volvo kör med ett batteri och 60 Ah vanligen, det duger inte riktigt har det visat sig. Jag har flera bekanta som också haft problem med sina Volvobilar och värmare.

Nu har jag ändå beställt en ny XC70 (med värmare :D ) och hoppas att det finns en effektivare kontroll i mjukvaran än vad det gjorde på min MY10 så att värmaren åtminstone stängs av och batterier orkar starta bilen.
volvo org har 80 ah, vi har satt ett varta silver h3 100 ah. och då den börjar varna för låg batterispänning så stannar värmaren, och då har bilen ändå startat fast det varit kallare än 30-

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]