Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johannes2k2
Hej.

Skulle byta motorolja på min 945 LTT idag, 1996 med 5 växlade lådan utan overdrive.
Såg att den fuktade här (SE BILD)

Bild

Bilden är tagen från en 240, men visar på ett ungefär va jag menar.

Oljan smakade SURT och starkt, det var inte motorolja. Smakade på bromsvätskan och den "smakade" likadant.
Köpte den igår av en gubbe, kan han ha fyllt på och så har det runnit ner bromsvätska,eller läcker den från växellådan?
av NilsO
Man måste göra rent ordentligt innan man kan se var det läcker. Oavsett var det läcker brukar oljan samlas där nere.

Det är ju normalt att de läcker litegrann här och där, det är väl först när det blir fläckar där den stått parkerad som man brukar behöva oroa sig.
av rid54
Manuell växellåda? Hydraulmanövrerad koppling? Läckage från slavcylinder (samma vätska som i bromssystemet)? Eller spill av denna osmakliga vätska?
Användarvisningsbild
av lennarte
Slavcylindern sitter ju i kopplingskåpan på vänster sida och om det läcker lite så samlas det alltid på lägsta punkten innan det hamnar på marken. Det är kanske luftat kopplingen nyligen

Mvh
Lennart
av johannes2k2
lennarte skrev:Slavcylindern sitter ju i kopplingskåpan på vänster sida och om det läcker lite så samlas det alltid på lägsta punkten innan det hamnar på marken. Det är kanske luftat kopplingen nyligen

Mvh
Lennart
Nej, har inte luftat nyligen.

Kan det läcka innifrån sprängkåpan? Finns det någon packning innan för där?
Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]