Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
Yaniz skrev:Många av oss var nog för ivriga att såga designen. Jag kryper till korset. Ingen höjdare men inte heller något bottennapp. Hade inte lyft på ögonbryna om det stått Audi på bakluckan. Medioker och ängslig design i tiden.
Följer v90 samma designspråk som xc90 så är den vita bilen en momentum, då är det svart grill och inga kromlister på sidan. Din länkade bild bör vara en inscripsen, är då silvergrill och sidolister i krom i vilka det står Inscripsen.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Synes nye V90 ser bra ut, bakenden også. Litt synd med vinkelen, men sånn ble det.
Liker baken på S90 også.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Sverige är inte stort du.
Det är min spaning också. De stora marknaderna finns i USA, Kina och EU och ska Volvo växa där får man dumpa de svenska lagom/praktiska tänkesättet och designen och bli mera internationell och likriktad som det internationella bilmodet. Märks ju klart att volvo går stenhårt på den linjen.
Ja så kanske Volvo tänker. Men frågan är om det är så smart. Jag tror Volvo får svårt att på allvar konkurrera med BMW, Mercedes och Audi genom att bara apa efter. De måste också kunna erbjuda något de gör annorlunda och, enligt åtminstone vissa potentiella köpare, bättre. Jag skulle säga att detta med att vara praktisk och inte låta form gå före funktion tillhör Volvos kärnvärden. Detta kärnvärde tror jag man borde jobba med att framhäva snarare än ge upp. Självfallet betyder inte det att man skall strunta i den estetiska formgivningen. Utmaningen är just att skapa en bil som är maximalt praktisk utan att för den skull vara ful.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Dom kallar det ju numera formen som följer funktionen. :roll: :lol:
Användarvisningsbild
av 800serien
Amli skrev:Jag kan förstå irritationen av att Volvo har gått bort från sina kantiga bakdel på V70 men i ärlighetens namn var just denna modell den senaste (sista?) som hade denna praktiska bakdel. Alla modeller som släpps efter det har design fått gå före funktion. Hade detta varit ett absolut måste hade verkligen inte framför allt V60 legat så högt upp i försäljningssiffrorna. Det är ju inte direkt att det saknas alternativ i klassen...

Nya V70 kommer högst troligen bli väldigt lik Audi A6 i bagaget. Inte lika rymligt som det tidigare men det täcker de allra flestas behov med god marginal.

Jag tycker Volvo gör helt rätt och jag håller med McDonald ovan. Bilen kommer få klart bättre proportioner.
Fick en chock när jag tittade in i bagaget på en A6. Så litet och smalt bagage på en så stor bil! Trodde inte mina ögon. :-O)

Angående V90 så väntar jag på att uttala mig tills jag sett den officiellt. Litar inte på några "läckta" bilder.
av Anmg
Tycker faktiskt den är snygg, även baken.
Ser fram emot när den släpps, och när man kan börja leka med konfiguration på hemsidan.

Kör 5-serie 2013 Msport idag, och tycker det går emot liknande lite bakifrån så fullt godkänt från mig. :-)-)
av sorsj
Det är mer än bakrutevinkeln som gjort V70 till kombimåttstock. Hoppas bara att V90 behåller bredden mellan hjulhusen och den helt plana lastytan i 'lastkomfiguration'. Det är ju saker som BMW och Audi missat. Om V90 nu blir längre så kan det kanske kompensera för den lutande bakrutan, och som fördel kan man (förhoppningsvis) slippa ständigt igenkletad/igensnöad bakruta.

Men om det nu är så att Volvo tänker erövra de internationella marknaderna genom att tona ner skandinaviska kärnvärden (och mer likna tyskarna) så blir jag lite fundersam. Motexemplet IKEA kommer osökt i tankarna; de har uppenbarligen tänkt tvärtom, tydligt odlat sitt skandinaviska arv och resonerat så här: Just det ska vara vår poäng; om vi liknade alla andra, varför skulle man då handla hos oss? Hoppas någon på Volvo har kvar det modet.
av Sharkbait
sorsj skrev:Det är mer än bakrutevinkeln som gjort V70 till kombimåttstock. Hoppas bara att V90 behåller bredden mellan hjulhusen och den helt plana lastytan i 'lastkomfiguration'. Det är ju saker som BMW och Audi missat. Om V90 nu blir längre så kan det kanske kompensera för den lutande bakrutan, och som fördel kan man (förhoppningsvis) slippa ständigt igenkletad/igensnöad bakruta.

Om V90 blir lika lång som S90 så har inte Volvo lagt dessa cm på bagaget. Den 45 graders bakluckan äter många cm. Ta en 90 graders vinkel så inser man snabbt att det försvinner mycket av bagaget .... Men det är snyggt :roll:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 34

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]