Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LumberJack
osla skrev:dagens olja, och speciellt den volvo använder, är så tunn, så tvivlar väldigt på att den inte skulle smörja kall. sen förstår jag inte hur ni kan vara utan värmare, hur gör ni då vintern kommer och det blir 30-40 grader kallt och bilen ska igång, för inte startar en d5 då, är ju knappt den startar i 20- med elvärmaren ipluggad en timme före
Nä nog startar D5 i kyla alltid. Min studsade igång utan att tveka i torsdags, -34 och för lite diesel i tanken för att köra värmaren. Den morrade lite ett tag men startar gör den allt.

Vad kör du på för diesel? Eller har du dåligt batteri? Jag kör på Skoogs diesel (finns nog bara norr om Sundsvall) då slipper man all raps-skit. Det är "ren" diesel.
Användarvisningsbild
av EjS
Verkar som ni har extremt väder! Otroligt att man kan få igång nånting i -35 grad.

Jag får ju testa min när jag kommer till Vemdalen. Gammelt batteri, ingen värmare, inga elupvärmda spolare etc.

Har också XC60'en med - den har dieselvärmare - så jag litar på att åtminstone een bil funkar.
av osla
LumberJack skrev:
osla skrev:dagens olja, och speciellt den volvo använder, är så tunn, så tvivlar väldigt på att den inte skulle smörja kall. sen förstår jag inte hur ni kan vara utan värmare, hur gör ni då vintern kommer och det blir 30-40 grader kallt och bilen ska igång, för inte startar en d5 då, är ju knappt den startar i 20- med elvärmaren ipluggad en timme före
Nä nog startar D5 i kyla alltid. Min studsade igång utan att tveka i torsdags, -34 och för lite diesel i tanken för att köra värmaren. Den morrade lite ett tag men startar gör den allt.

Vad kör du på för diesel? Eller har du dåligt batteri? Jag kör på Skoogs diesel (finns nog bara norr om Sundsvall) då slipper man all raps-skit. Det är "ren" diesel.
ska jag vara ärlig, så var det förra vintern vid jul (kommer inte ihåg exakt) och det hade varit kallt under julhelgen, var nog långt under 30 på nätterna, på morgonen nån dag efter skulle farsan igång med bilen, men för dåligt batteri för att värmaren skulle starta, pluggade i elvärmaren men den fick nog inte vara i ens en timme, kanske 40-45 min och nog startade den men knackade och gick inte riktigt på alla burkar, precis som en gammeldiesel. men fick höra av en kompis idag att han vred igång sin utan värmare i 28- igår morse så dom verkar ändå starta, tar tillbaks mitt tidigare uttalande då.

farsan tankar på preem, så ja han kör på rapsskiten, har sagt att han ska börja tanka skoogs men de skiter han i :lol: jag tankar blankt i mina bilar :wink:
av andersuw
Lövet skrev:
Mwi skrev:
Lövet skrev:Alternativ 2 är skitdåligt för din bil eftersom bilen inte har någon tillräckligt smörjning med kall olja. Du ska köra iväg direkt, att stå på tomgång ökar inte temperaturen i oljan tillräckligt fort.
Fel. Kör man en bensinbil så kommer värmen snabbt även på tomgång så det funkar bra, med diesel är det lite annorlunda.
Nej. Att värmen kommer innebär inte att oljan är varm.
Förstår inte riktigt hur du tänker här. Att kupévärmen kommer betyder att kylvattnet är någotsånär varmt. Och oljan lär ju värmas upp fortare än kylvattnet.
av Lövet
andersuw skrev: Förstår inte riktigt hur du tänker här. Att kupévärmen kommer betyder att kylvattnet är någotsånär varmt. Och oljan lär ju värmas upp fortare än kylvattnet.
Tvärtom
av andersuw
Lövet skrev:
andersuw skrev: Förstår inte riktigt hur du tänker här. Att kupévärmen kommer betyder att kylvattnet är någotsånär varmt. Och oljan lär ju värmas upp fortare än kylvattnet.
Tvärtom
På vilka grunder påstår du det?
av dieselanddust
LumberJack skrev:

Var glad du för att värmaren inte startade, den har en benägenhet att göra bilen varm men samtidigt tömmer den batteriet.
av Lövet
andersuw skrev:
Lövet skrev:
Tvärtom
På vilka grunder påstår du det?
Eftersom bilarna jag kör har både vatten och oljetempmätare är det inte svårt att se. Volvo har ju tyvärr inga tempmätare alls längre men deras motorer funkar på exakt samma sätt. Är du nyfiken på att kolla själv så skaffar du bara en obd läsare.

Det står uttryckligen i era instruktionsböcker att bilarna inte ska stå kalla på tomgång utan köras iväg direkt. Det finns en anledning till det.
av andersuw
Lövet skrev:Eftersom bilarna jag kör har både vatten och oljetempmätare är det inte svårt att se. Volvo har ju tyvärr inga tempmätare alls längre men deras motorer funkar på exakt samma sätt.
OK. Jag får lita på dig tills vidare. :-) Min tanke var att det finns både oljekanaler och kylvattenkanaler på ställen i motorn som snabbt blir varma och att båda vätskorna därför borde värmas upp i ungefär samma takt. Är det för övrigt stor skillnad på hur snabbt de värms upp? Om nu kylvätskan värms snabbare behöver ju oljan för den skull inte ligga långt efter.

När det gäller tempmätare för kylvätskan har min senaste Volvo en sådan, i likhet med alla de fem jag tidigare ägt. Ingen av dem har dock haft oljetempmätare.
Lövet skrev:Är du nyfiken på att kolla själv så skaffar du bara en obd läsare.
Har redan VIDA/DiCE så skall ta mig en titt vid tillfälle.
Lövet skrev:Det står uttryckligen i era instruktionsböcker att bilarna inte ska stå kalla på tomgång utan köras iväg direkt. Det finns en anledning till det.
Jo det vet jag. Så jag undviker tomgångskörning efter kallstart så gott det går. Å andra sidan skulle jag inte tveka att låta bilen gå på tomgång en stund även efter kallstart om det krisar. Ibland kan det t.ex. vara mer eller mindre trafikfarligt att köra omedelbart efter kallstart därför att vindrutan immar eller isar igen hela tiden. Då måste man ju stå still tills dess framrutedefrostern börjar bita. Man kan förvisso gasa på en aning där man står men ändå.

Uppskattar också att min "nya" bil har möjlighet att fjärrstarta inte bara bränslevärmaren utan också motorn. Det kan visa sig användbart om det är mycket kallt och/eller man är rädd för att batteriet inte har tillräckligt med kräm för att köra värmaren mer än en kort stund. Man kan då börja med att köra värmaren en kvart eller så och därefter även starta motorn.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Svårt att säga exakt (kanske skiljer mellan bilar och körsätt också) men min bild är att från det att vattentempen gått upp till driftstemperatur får man köra ungefär lika länge till för att få oljan till driftstemp.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]