Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangne71
Har en v70 -98 med B5254S motor. Vid två tillfällen har bilen ej gått att starta efter ca 4 km körning (till affären). Heldöd när jag kört på startmotorn. När bilen fått kallna helt så har den startat direkt och gått problemfritt. Vid ett tillfälle så dog den vid tomgång, detta också efter ca 4 km. Har kollat felkoder med hjälp av en OBD2 läsare och torque pro i telefonen men det finns inga felkoder. Detta gjorde jag dagen efter senaste stoppet. Kan det vara LMM som är på väg att ge upp? Tycker bilen tar ca 10% mer bensin än tidigare men det kan ju vara inbillning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan säkert vara LMM, den är lurig för den sätter inte alltid felkoder. Testa att rycka ur LMM nästa gång bilen inte vill starta, startar bilen då så har du troligtvis en defekt LMM.
Användarvisningsbild
av taxi
Tempgivaren kan också ställa till detta, kan du se temperatur i realtid i läsaren? Bör visa runt 90 grader vid varmkörd motor. Kolla vid kall motor först, då du vet temperaturen.
av mangne71
DayDreamer, ska testa det nästa gång det händer.

taxi, om det är temperaturgivaren som är kass kan man ta av kabeln och testa att starta den nästa gång bilen strular?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte det är så lätt att göra så med temperaturgivaren drar du ur kabel till den så kommer styrenheten anta ett värde av -48C om jag minns rätt, och fläkten till kylaren kommer att gå på halvfart. Du kan däremot ohm mäta tempgivaren kommer inte ihåg vad det ska vara för värde men kan ta reda på det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Nope, motronic4.4 startar inte utan tempgivaren ikopplad.
Ok trodde att dom iaf skulle starta min ska göra det med tempgivaren urkopplad men det är ju ett helt annat och nyare system på den :)
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!