Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinr
Hej,

Nu är jag halvt frustrerad.. Bilen larmar om trasiga positionsljus.
Jag har googlat som en tok och försökt hitta vad för typ av lampa det sitter där bak.

Det sitter 5 lampor totalt där bak på vänster och höger sida. Först kommer blinkers, sedan bromsljus i den övre sektionen. I den undre sektionen sitter det tre lampor. Positionsljus, sedan dimljus och positionsljus, sen backljuset.

Kollar man på den här bilden (extern bild) så är det alltså lampa nummer 4 jag har problem med. På högra sidan.
Jag har testat att ersätta den vänstra lampan och det fungerar klockrent. Sen när jag flyttar över den vänstra lampan till högra sidan (om man står med ansiktet mot bakluckan) sten död. Det är riktigt meck att få in sockeln på högra sidan, vänstra är inga problem. Jag tycker jag får in sockeln riktigt den sitter fast men det känns som att den inte får någon kontakt?!

Först var jag inne på om jag köpt fel lampa, men iom att den fungerande lampan på vänster sida inte fungerar på höger heller. Så käns det som att det är något helt annat. Positionsljuset på höger sida fungerar och även backljuset så hela lampmodulen har ström.

Har ni varit med om samma problem? Eller är det en annan lamptyp som sitter på högra sidan?
Sjukt tacksam för svar!
av garinge
slå ett öga över kablarna, kan ärja och ge dålig kontakt,eller att något stift lossnat...

inte ovanligt fel att det varnar för trasigt ljus där bak...
av andersuw
robinr skrev:Jag har testat att ersätta den vänstra lampan och det fungerar klockrent. Sen när jag flyttar över den vänstra lampan till högra sidan (om man står med ansiktet mot bakluckan) sten död. Det är riktigt meck att få in sockeln på högra sidan, vänstra är inga problem. Jag tycker jag får in sockeln riktigt den sitter fast men det känns som att den inte får någon kontakt?!
Du menar väl lamphållaren (den du tar bort tillsammans med glödlampan), inte sockeln på glödlampan? Och vad menar du när du säger att det känns som att den inte får kontakt? Om du får in lamphållaren i sitt fäste på rätt sätt borde den också få kontakt på rätt sätt med armaturen den sitter i.
robinr skrev:Har ni varit med om samma problem? Eller är det en annan lamptyp som sitter på högra sidan?
Det är samma lamptyp på båda sidorna. Jag har inte varit med om samma problem men skulle tippa på dålig kontakt mellan lamphållaren (den del du får ut tillsammans med lampan) och själva armaturen (där kablarna sitter). Jag skulle prova att vrida lamphållaren några gånger fram och tillbaka, eventuellt också vicka den lite försiktigt i sidled för att se om man kan bli av med kontaktproblemet den vägen. Hjälper inte det får man nog riva ner plastpanelen som täcker armaturen så att man komma åt att såväl se som åtgärda lite bättre.
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]