- lör 09 jan 2016, 15:13
#1036063
Hej alla glada Volvoskruvare! Nu har jag kommit fram till att mitt eget förstånd är alldeles för litet för att reda ut min kära 240:s bekymmer...
Jag skall försöka ta er igenom mina problem, och längst ner kan ni läsa lite mer informativt om bilen och diagnos:
För något år sedan började bilen stänga av sig själv i nerförsbackar.
Efter lite felsökande insåg jag att strömförsörjningen till bränslepump under "sätet" saknades.
Jag hade ingen ström före säkringen till pumpen heller, så jag drog en ny kabel direkt från bränslereläet till säkringen.
Efter detta gick bilen ett par år och den åter började stanna av sig själv, men lite "när den själv kännde för det".
Man kunde då starta bilen direkt med nyckeln, men jag noterade att den verkar fått mycket bränsle då den rök mycket direkt efter uppstart.
Jag bytte LMM för 4 månader sedan och bilen har inte stannat av sig själv sedan dess.
Däremot bytte jag olja i förrgår och det var mycket bränsle i motoroljan.
Nu hoppas jag att detta beror på tidigare felaktig LMM samt att denna bil sällan förs längre sträckor än 3 km på byn. M.o.a mycket kortkörning.
Men jag har fortfarande bekymmer med ett par saker:
1. Jag har ingen ström (13V?) till förvärmningen på min lambda, varken vid tändning i läge 2 eller vid motorstart.
Kan det vara så illa att det är ECU som är trasig? (Med tanke på tidigare problem med ström till bränslepump?)
2. Belysningen till de ställbara reglagen ovanför handskfacket (eller nedanför stereon om man vill) tenderar att fungera när dom helst känner för det.
Jag gissar på glappkontakt, men kan det vara så illa att det är någon jordkabel som glappar och därmed också ställer till det för något annat, så som strömmen till förvärmning alt. bränslepump? (Ok, nu får ni ju verkligen en hint om hur EXTREMT dålig jag är på detta med elektronik...)
Så har någon förslag på var jag skall börja sååååååå SHOOT!
Lite info:
Reg: HCY059
Volvo 240 -87 / B230f
~29.000 mil / 3 ägare före mig
Diagnos i uttag 2 visar 2-1-2
Ingen ström till förvärmning vid tändning i läge 2 ELLER vid motorstart.
Lambda ger signal ~0,5V vid varm motor.
Jag skall försöka ta er igenom mina problem, och längst ner kan ni läsa lite mer informativt om bilen och diagnos:
För något år sedan började bilen stänga av sig själv i nerförsbackar.
Efter lite felsökande insåg jag att strömförsörjningen till bränslepump under "sätet" saknades.
Jag hade ingen ström före säkringen till pumpen heller, så jag drog en ny kabel direkt från bränslereläet till säkringen.
Efter detta gick bilen ett par år och den åter började stanna av sig själv, men lite "när den själv kännde för det".
Man kunde då starta bilen direkt med nyckeln, men jag noterade att den verkar fått mycket bränsle då den rök mycket direkt efter uppstart.
Jag bytte LMM för 4 månader sedan och bilen har inte stannat av sig själv sedan dess.
Däremot bytte jag olja i förrgår och det var mycket bränsle i motoroljan.
Nu hoppas jag att detta beror på tidigare felaktig LMM samt att denna bil sällan förs längre sträckor än 3 km på byn. M.o.a mycket kortkörning.
Men jag har fortfarande bekymmer med ett par saker:
1. Jag har ingen ström (13V?) till förvärmningen på min lambda, varken vid tändning i läge 2 eller vid motorstart.
Kan det vara så illa att det är ECU som är trasig? (Med tanke på tidigare problem med ström till bränslepump?)
2. Belysningen till de ställbara reglagen ovanför handskfacket (eller nedanför stereon om man vill) tenderar att fungera när dom helst känner för det.
Jag gissar på glappkontakt, men kan det vara så illa att det är någon jordkabel som glappar och därmed också ställer till det för något annat, så som strömmen till förvärmning alt. bränslepump? (Ok, nu får ni ju verkligen en hint om hur EXTREMT dålig jag är på detta med elektronik...)
Så har någon förslag på var jag skall börja sååååååå SHOOT!
Lite info:
Reg: HCY059
Volvo 240 -87 / B230f
~29.000 mil / 3 ägare före mig
Diagnos i uttag 2 visar 2-1-2
Ingen ström till förvärmning vid tändning i läge 2 ELLER vid motorstart.
Lambda ger signal ~0,5V vid varm motor.