Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Hej!

Min V70 2,5T har börjat dricka lite olja och jag misstänker att det är från turbon det läcker, dock svårt att se i det här jäkla slaskvädret. Det är inga större mängder, har gått ca 1 liter på 1000 mil, kanske till och med är "normalt" för en bil som gått 24k mil?

I alla fall tänkte jag att en kontroll av vevhusventilationen kanske kan vara på sin plats, det gjordes senast vid 16k mil i samband med kamremsbyte på verkstad. Jag har inte gjort det själv tidigare men har läst en hel del trådar både här och på andra forum, men det står lite olika överallt över vad man egentligen behöver göra för att vara säker på att allt är ok. Jag är inte speciellt sugen på att riva ner allt i onödan.

Kan det vara en idé att köpa en bränsletrycksmätare från Biltema och mäta vakumtryck i röret för oljestickan? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/

Är det tillsammans med kontroll av nippeln en tillräcklig kontroll, eller hur gör ni andra när ni ska göra det?

I protokollet står det ju att en "rengöring" ska göras, men vad gör Volvo verkstaden egentligen då? River de hela faderullan och gör rent eller kollar de bara ovan nämda nippel och ev. vakumtryck?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av frasse4
1 litet på 1000 mil är helt normalt.
Ok, det låter betryggande. :)

Har även läst att ett visst läckage från turbon på den här modellen också är helt normalt.

Men efter allt jag läst om vevhusventilation och de problem ett igenkorkat sådant kan leda till så skulle jag vilja kontrollera det i alla fall. Är sättet jag skrivit om ovan tillräckligt eller behöver jag göra mer/mindre?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det låter väl vettigt att mäta att det finns vakuum. Jag tror inte volvo monterar bort insug och gör rent oljefällan om de inte misstänker problem. Vet inte vilken nippel du syftar på dock. Kolla så att slangen från ventilkåpan ner mellan insuget är hel. Den är ofta av. Den ersättande slangen är tjockare gummi. Volvo säger att man inte kan byta utan att ta bort insuget men det går utan också. Jag bytte själv denna utan större problem.
av jimbomas
Har aldrig gjort det själv tidigare så jag vet inte om jag har rätt, men som jag förstått på olika forum jag läst så är den normala proceduren vid service hos Volvo att rengöra en nippel som sitter under insuget, bakom generatorn som man får ta bort för att komma åt den.

Men jag är osäker, därför jag frågar här, om det är tillräckligt att göra det + kolla vakumtryck. :)
av Johnnie
Den där bränsletrycksmätaren från Biltema duger nog inte till det här.

Så här står i VIDA: "Värdet för en ren vevhusventilation är -0,2 kPa eller lägre." Gäller 5 CYL Turbo B5244T3

-0,2 kPa = -0,002 Bar = Stämmer det verkligen? Låter inte mycket. :???:

Man ska i alla fall kunna lägga en engångshandske över oljepåfyllningshålet när motorn går på tomgång, då ska den vilja sugas in lite om det är som det ska.

1 liter oljeförbrukning på 1000 mil KAN vara normalt, det kan vara så att oljan förbränns, läcker ut eller både och, man får kolla.
Min som gått 29000 mil verkar inte dra dra nånting, jag fyller aldrig på nåt mellan oljebytena.
Användarvisningsbild
av wissel
Varm motor o lyft Oljelocket, där skall det vara undertryck, inte mycket men i alla fall,
har du övertryck där så vet du läget.
Trä en ballong med lite luft i o sätt på oljestickans rör, blir ballongen större, ja då vet du också läget.....
Så har jag alltid kollat på mina bilar. :-)
av jimbomas
Ok nej det kanske är lite väl lågt att kunna mäta med Biltemas mätare. Det får bli "ballongtricket" istället, barnkalas hemma idag så ballonger finns det hemma :D. Jag tror som sagt att turbon läcker lite, så det kan var där jag tappar ca 1 liter på de här milen. Känns inte så oroande i alla fall.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av wissel
jimbomas skrev:Ok nej det kanske är lite väl lågt att kunna mäta med Biltemas mätare. Det får bli "ballongtricket" istället, barnkalas hemma idag så ballonger finns det hemma :D. Jag tror som sagt att turbon läcker lite, så det kan var där jag tappar ca 1 liter på de här milen. Känns inte så oroande i alla fall.

Tack för tipsen!
Du ser Barn har alla fördelar, har massor av grejjer som vi lite äldre barn behöver....:-)
Så är dom riktigt kul att se i pulkabacken dessutom, jag o frun har garvat gott idag åt detta....
:D
av nybbo
Hej angående vevhusventilationen jag brukar under en viss tid tex på våren köra min bil på ganska höra varv en tid tex 150 mil c.a 3500 vrpm på 4:an för att få lite mera tryck i motorn tror det är bra för vevhusvetilationen. När jag ska fara och tex skjutsa barnen till skolan på vintern försöker jag alltid att köra motorn varm och köra en liten sväng extra efter jag lämnat barnen eller frugan ska byta termostat nu snart vid kammremsbytet.Och har kört mina bilar jag haft ibland på höga varv ibland för att få lite mera tryck i motorn och inte haft några problem med vevhusventilationen dom bilar jag haft kör nu v70 t-5 06. :D :D
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]