Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Högtrycksspolning är väl ett krav när man har xenon.. (?) Har du fulkonverterat?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag som hade för mig att du också förespråkat riktiga xenon och att det var dumt med konvertering utan rätt reflektorer och nivåreglering..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
joel80 skrev:Jag som hade för mig att du också förespråkat riktiga xenon och att det var dumt med konvertering utan rätt reflektorer och nivåreglering..
Rätt reflektorer - ja, nivåreglering har jag därimot aldrig sagt något om. Ej heller högtrycksspolningen.
Jag har ju projektorer som är betydligt mer lämpade för xenon än vanliga reflektorer. Eller ja, dimljusen har ju reflektorer, men dom är numera kopplade till helljuset så...

Att konvertera vanliga halv-slitna reflektorer till xenon är därimot en helt annan 5a och något jag är helt emot.
av V60D5AWDPolestar
Alltrack,

Här kommer ett litet instick om nya Passat Alltrack.

Hämnade ut en ny Alltrack som en kollega skall ha som tjänstebil I måndags. Denna Alltrack har 190HK diesel med 6-växlad DSG. Har kört ca 5mil senaste dagarna och skall köra 50 mil till Sthlm idag. Det jag har noterat hittils är att bilen upplevs helt annolunda pga drivlinan, Det är stor skillnad på denna enkelturbo mot dubbelturbon I GTS, denna känns som en äldre disel med mycket vibratioer och diselknatter. Dessutom känns DSGn mycket segare än den 7-växlade I GTS. Varje gång den skall växla I lägre hastighet känns det som att drivlinan tar en djup andhämtningt.
Nåja, bilen är ju helt ny så detta kanske går till sig.

Har ännu inte kännt någon stor skillnad mot chassit I GTSen men dagens 50-mila etapp till Sthlm kommer nog att ge mer insikt. Återkommer med rapport.
av V60D5AWDPolestar
55 mil med Alltrack,

Det blev ca 50 mil E4 i går. Den största skillnaden mot min GTS är fortfarande drivlinan. I 190hk utförande känns Passaten trött och oinsiprerande. 240-hästaren har helt enkelt en överlägsen gångkultur och prestanda och jag trodde inte att skillnaden skulle kännas så stor. När det gäller chassit förstår jag inte Alltracken riktigt. Höjningen är väl i lag med den på V40cc och den känns inte terrängaktig alls. Chassit är naturligtvis mjukare än på GTS:en och Alltrackens sportläge kan väl närmast jämföras med GTS:ens Comfortläge, vilket förmodligen är som det skall vara.

Intressant är att notera att jag körde Alltracken samtidigt som min fru körde samma sträcka med GTS:en och förbrukningen hamnade på 0.62l/mil för GTS:en och 0,68l/mil för Alltracken. Vet av tidigare erfarenhet att förra Alltracken var betydlig mycket törstigare (ca 1-1/2dl/mil) än motsvarande standard Passat med samma motor.

Summa summarum så skulle jag inte välja en Alltrack före en vanlig Passat.

Gott Nytt År!
av V60D5AWDPolestar
Glömde...

.. meddela att Passaten passerade 5000 mil häromdagen och fick som sig bör 10l adblue igen. Fick min första tveksamhet kring DSG häromdagen när jag skulle backa I uppförsbacke, otroligt svårt att hitta dragläget och bilen ryckte mindre charmigt I uppförsläget. någon som varit med om något liknande? Kan tilläggas att det var -13 grader C vid tillfället.
av V60D5AWDPolestar
Flera av mina kollegor har nu fått 2016-Passater levererade. Dessa är utrustade med Apple Car Play och två av bilarna har råkat ut för ett lustigt fenomen, Car Play går inte att stänga av. Alltså inte någonsin, trots avstängd tändning och lämnad bil över natten. VW kan inte förklara eller lösa problemet.... Återkommer med rapport.

Någon med detta I sin XC90 som råkat ut för samma problem?
av V60D5AWDPolestar
Blev just väldigt sugen på att ha en Passat med närmare 300hk....
BSR :-)-)

Effekt
Original
243
BSR
292
+ 49 HK

Vridmoment
Original
513
BSR
591
+ 78 NM

Lustigt att det inte har skrivits någonstans I media att BSR har en uppdatering som ger nästan 300HK ur en tvålitersdiesel.
Å dessutom för 6000spänn :-O) PPc:n har jag redan....
Senast redigerad av 2 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 28

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]