Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90-14. - Visst skall väl dieselvärmaren i den gå igång automatiskt när motorn är igång och inte har temperatur? - jag kan tycka (ganska ovetenskapligt) att om jag slår på direktstart manuellt på värmaren, när motorn är igång, motortempen går upp snabbare än eljest.

På min v70-10, 2,4D jag hade fanns en inställning extravärmare "av", "auto" samt "på", det finns inte på min XC90, i denna finns bara "på" eller "av".
Funderade på exakt samma sak idag när jag körde värmaren på min MY12. Körde också V70 innan (MY11) och där valde man ju inställningar genom alternativet Extravärmare som du nämner. Ytterligare en fundering: Ska inte värmaren stänga av sig själv sen under färd? Hade satt tiduret till 16:15 i eftermiddags och körde iväg ca 16:10, valde att inte stänga av värmaren manuellt, men ca 16:25 hade den fortfarande inte stängt av sig själv trots att temp.mätaren indikerade lagom motorvärme... då stängde jag av den så att batteriet skulle kunna återhämta sig ordentligt under färden. Vad innebär direktstart AV/PÅ då? Funderade på om det styrde om värmaren går igång när bilen startar för att hjälpa till med att få upp tempen, men vill minnas att även det alternativet fanns på V70:in... Får nog ta och bläddre lite i den berömda, men ack så ofta förbisedda manualen...
Nu är jag läst i den berömda boken lite och Direktstart PÅ/AV är för att starta eller stänga av Parkeringsvärmaren (som den benämns) manuellt i bilen, programmering med tidur 1 eller 2 gör samma sak fast på din inställda tid. Sen står det om Tillsatsvärmaren som ska starta automatiskt med bilen för att ge extravärme i kupén och att den stängs av automatiskt när rätt temp är uppnådd. Detta är alltså två olika värmare då? Eller... en parkeringsvärmare och en tillsatsvärmare... Tillsatsvärmare (diesel) står som tillval (och behövs antagligen inte på bensinare, vare sig de är utrustade med parkeringsvärmare eller inte...

Det är därför du inte hör själva parkeringsvärmaren när du startar bilen, såvida du inte startar den själv... På V70:n hade man alltså en extra funktion (Extravärmare) där man då även kunde välja till att parkeringsvärmaren kulle starta med bilen automatiskt när det var kallt för att påskynda uppvärmningen ytterligare...

Allt enligt min tolkning, ska tilläggas...
Sprutspecken skrev:XC90-14. - Visst skall väl dieselvärmaren i den gå igång automatiskt när motorn är igång och inte har temperatur? - jag kan tycka (ganska ovetenskapligt) att om jag slår på direktstart manuellt på värmaren, när motorn är igång, motortempen går upp snabbare än eljest.
Prova. Det hörs ju rätt väl när fläkten i brännaren kör igång ("turbinmotorljudet").

På en diesel har belastningen på motorn mycket stor betydelse för hur fort motorvärmen kommer. Men om du observerat skillnader på identiska körsträckor så beror väl skillnaderna inte på detta.
snoddasD5 skrev:Är bara en värmare.
Ok, så då är det bara en definitionsfråga...

Tillsatsvärmare kallas bränslevärmaren som är standardmonterad på alla svenska Volvodieslar (därav definitionen som tillval, då den inte är standard på alla marknader), men väljer du till mjukvaran för styrning av tillsatsvärmaren via tidur så definieras den sen som Parkeringsvärmare.

Då har jag nog förhoppningsvis rätat ut alla mina frågetecken iaf...
Jess åkt själv nu D5 sen 02 när den kom och direkt man startar den kall startar värmaren och hjälper till. Om din inte startar så är det nå fel på inställningarna. Startade min XC -14 idag och plogade under tiden gården det tar inte många sekunder så hör man värmaren börjar starta efter bilen startat.
Jobbarkompisen har precis köpt en xc70-13 och hans värmare gick inte heller när motorn var igång men direktstart och timerstart funkade.
Efter kontakt med volvo fick han beskedet att värmaren går inte om man stänger av kupefläkten när bilen är igång.
Varför han stängde av fläkten från början är ju en gåta, men han hade alltid gjort så i sina bilar när det är kallt ute för han vill inte ha kalluft blåsande i bilen sa han.
Vet inte om du gör så men jag delar med mig iallafall :D
Hos en Volvo ÅF kan dom med VIDA ställa in om värmaren ska starta vid körning eller bara fungera som parkeringsvärmare på Dieselbilarna. På bensinare så startar dom aldrig vid körning.

Det går inte att göra själv med VIDA för det är en CarConfig ändring! Dom laddar en mjukvara som det heter hos dom.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.