NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanjelJonsson
Tog bort startmotor på bilen idag då startmotorn ibland inte kuggat i ordentligt utan bara skrapat , då såg jag att kransen på svänghjulet var slitet på ca 20-30 tänder, där fanns inte värst mycket tänder kvar så att säga.

Antar att det inte går att få tag i bara startkransen utan hela svänghjulet måste bytas ? är det nån som har erfarenhet av att ta ner växel-låda i vanligt garage på en sån bil ? bara gjort det på äldre golfar och det har varit relativt enkelt då på en bil från 1988 :)
av dieselputte
Föreslår att du köper en Haynes bok då det finns beskrivning där, finns iofs bara före facelift 2008 , men det borde inte vara någon skillnad när det gäller växellåda och motor.
av DanjelJonsson
Det får bli att skaffa en sån manual, sett på några bilder på nätet att man behöver specialverktyg för att demontera koppling , nån som har erfarenhet av det ? är en V50 år 2006 med 1.6 Diesel
av Perra_367
Jag har tagit ner min växellåda på en v50 2.0D i garaget. Har gått efter instruktionerna som finns i Vida.

I huvuddrag, för att komma åt växellådan skall du första montera bort sub-framen (dvs först frigöra drivaxlar, hjulupphängningar, styrväxel- denna strappas mot nått lämpligt så du slipper ta ut den). Någon får gärna invända om ni lyckats med att ta ur lådan utan att montera ur subframen?

Använde biltemas motorok för att sänka motorn på växellådssidan. Inte helt optimal, men funkade. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021465/

Använde vanliga spännremmar när jag monterade ur och i växellådan, inte för att den är jättetung, men det kan vara bra om växellådan inte dunsar ner i marken.

Sedan behöver du ett speciellt verktyg för att montera kopplingen (SAC-typ). Finns på Biltema, jag köpte lite billigare och mer universellt från Ebay/Tyskland istället (hittar ej länk just nu).

Edit: Hittade länken. http://www.ebay.com/itm/351333385311?_t ... EBIDX%3AIT
Edit (igen). Tips 2. Förbered dig gärna på att byta bakre packbox vid ramlagret när du ändå har lådan nere. Jag hade ett litet läckage här.

Lycka till!

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]