Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
besvärligt? En längre borste med väldigt mjuka borst som du drar av mot armen när den blivit för mättad.
Eller som jag som kör med en klassisk maskinborste och får ren bilen på 90 sekunder utan problem.
Svepa med borsten medan man går över 8 rutor är inget problem ens när det var 30cm snö med is under.
Visst blir det lite puder kvar men jag har full sikt och inget värt att nämna hamnar på medtrafikanter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
sthlm: Samma här, har förvisso garage hemma men är i alperna minst några veckor varje år och där får man sällan carport mm utan får borsta. Lägger förvisso ett framruteskydd så man slipper skrapa framrutan och så att det täcker torkarna samt gapet mellan framruta och huv vilket gör att man slipper pula ur pudret där :)

Tryckluft är ju en idé annars :wink:
av Mwi
Varför skall man hela tiden krångla till saker, är det is eller snö på bilen så är det bara att göra följande och problemet är löst.
1. Det är snö och is på bilen. Lösning jag startar värmaren, elektrisk eller bränsledriven.
2. Det är snö och is på bilen. Jag har ingen värmare i bilen, så jag startar motorn och låter den stå på tomgång samtidigt äter jag frukost medans snön och isen smälter.
Jag har nästan aldrig behövt använda stolsvärmen eller elvärmen på rutorna i bilen, jag använder oftast alternativ 1 men även alternativ 2 fungerar bra.
av Lövet
Alternativ 2 är skitdåligt för din bil eftersom bilen inte har någon tillräckligt smörjning med kall olja. Du ska köra iväg direkt, att stå på tomgång ökar inte temperaturen i oljan tillräckligt fort.
av Mwi
Lövet skrev:Alternativ 2 är skitdåligt för din bil eftersom bilen inte har någon tillräckligt smörjning med kall olja. Du ska köra iväg direkt, att stå på tomgång ökar inte temperaturen i oljan tillräckligt fort.
Fel. Kör man en bensinbil så kommer värmen snabbt även på tomgång så det funkar bra, med diesel är det lite annorlunda.
Användarvisningsbild
av EjS
Ni har rätt. Tyckte bara att alla andra bilar jag haft var väldigt lätt att fixa.

I danmark är det blöt snö - det gör en världen till skillnad.

Man tycker inte om det kilo snö som sittar under torkarne och rasar av i 130 kmh och hittar bilen bakom dig på motorvägen.

Går inte bort på en kvart med motorn igång.
av Lövet
Mwi skrev:
Lövet skrev:Alternativ 2 är skitdåligt för din bil eftersom bilen inte har någon tillräckligt smörjning med kall olja. Du ska köra iväg direkt, att stå på tomgång ökar inte temperaturen i oljan tillräckligt fort.
Fel. Kör man en bensinbil så kommer värmen snabbt även på tomgång så det funkar bra, med diesel är det lite annorlunda.
Nej. Att värmen kommer innebär inte att oljan är varm.
av osla
dagens olja, och speciellt den volvo använder, är så tunn, så tvivlar väldigt på att den inte skulle smörja kall. sen förstår jag inte hur ni kan vara utan värmare, hur gör ni då vintern kommer och det blir 30-40 grader kallt och bilen ska igång, för inte startar en d5 då, är ju knappt den startar i 20- med elvärmaren ipluggad en timme före
av Daniel73
Isskrapa på flaska....
Starta motorn, aktivera eluppvärmd fram och bakruta, spruta på vätskan.
Vänta 2 min
Sra av slasket på sidorutorna med borste
Sätt dig i bilen och kör med torkarna ett slag
Klart...
Användarvisningsbild
av Kriegarn
Köpa volvo i norra Europa borde väl självklart innebära val (i paket eller var för sig) av uppvärmda munstycken, ratt och ruta samt värmare. Är det nåt som e riktigt bra med Xc70 så är det ju vinterklimatfunktionerna...

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]