Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Vi äger idag en XC70 MY14 som vi bara haft i 6 månader. Vi är supernöjda MEN en av oss i familjen vill studera och den andra kommer vara föräldraledig. Så, för att dra ner på kostnaderna men samtidigt ha en säker bil och en som klarar allt vad två barn innebär har vi sneglat lite på en XC70 runt MY02-05 med runt 13000 mil på mätaren.

* Några motorer som är bättre än andra? Tänker framförallt på hållbarheten/vanliga fel och bränsleförbrukningen.

* Några vanliga fel?

* Något speciellt som hänt vid en viss årsmodell?

Tips mottages! Gärna lika kring verklig bränsleförbrukning :)
av sensonic
2 mån med XC70 2,5T -07 nu.

Underbar komfort, slår mig varje gång jag kryssar fram på landsvägen. Verklig bränsleförbrukning, 1,1 l/mil och då kör jag i huvudsak 100 km/h 2:1-väg. Svettigt, men jag kör inte så mycket med den bilen så jag tar det på lyxkontot.

Den är i riktigt gott skick, dock fick jag ägna Haldexen lite uppmärksamhet. En tryckgivare som var kass för 3000 kr, "det blev ju billigt" sa lokala volvoverkstaden som normalt byter hela Haldexen för 20+ pengar...

Tänk på att ni tappar Bluetooth och sådant, så det blir att lägga en slant på det. Grom Audio (3000 kr ungefär) eller byta till en Pioneer-stereo med Carplay/Android Auto.

Bromsar, bussningar, dämpare, värmesystem, lambda, koppling (man), oljebyte aut är väl sådant ni får vara beredda på tror jag. Av det är koppling dyrast och värmesystem krångligast att reda ut.
Användarvisningsbild
av milktrucker
inte 2002 eller tidigare. dålig drivlina till bakaxeln är anledningen.
Har ni absolut ingen adekvat behov av AWD funkar 2002, fast den är ju ganska törstig med sin 2.4T.
2003 kom en uppdatering av drivlinan och 2006 kom ytterligare en.
om ni väljer en bensindriven 2.5T så har den i princip dubbla förbrukningen mot er nuvarande D5/D4.
D5 är snål, men dyr i skatt. typ 7300:-.

Min XC70 D5 med 6-stegad automat dricker kring 0,8 nu på vintern i blandad körning.
och 0,73 eller så på sommaren. O jag pressar på ordentligt, så snålkör man kommer den ner en bit till.
av Alexas
Tack för bra tips! Jag såg också det efter att ha läst en del tester, att det innan MY03 va urdålig kvalité på fyrhjulsdriften.

Jag har sneglat lite på denna:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... a=23_2&w=3

Jag tycker rent spontant att den har rullat lite mycket men det verkar vara svårt att hitta ett lågmilat ex med den drivlinan vi vill ha. Ett absolut krav är att den är manuell och att bilen ät utrustad med drag och xenon-strålkastare. Det kommer med största sannolikhet att bli en 2.5t. Kommer inte köras några längre sträckor så kommer troligtvis inte tjäna in diesel-kostnaden.

Hur lätta är dessa bilarna att skruva på själv? Jag har skruvat en hel del innan och dras inte för att göra en del reparationer själv.
av Alexas
Förresten, hur är lyset på den? Det första jag kommer göra är att byta lampa till Philips X-treme D2R men jag skulle ändå vilja vet hur bra halvljuset är med tanke på att de kör öppen reflektor istället för projektor till xenon-lampan.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Huvudregel nr 1, en volvo kan aldrig har rullat långt.
Mina 2 volvo, en V70 o en XC70 har tillsammans rullat 58 000 mil i det närmaste felfritt.
Det jag fått byta totalt är:
AC-kompressor
Generator
Kamrem
En strålkastare
Ett mätarhus
utöver det är det ju service med kamrem, men det är ju inga fel utan underhåll.

De är mycket lättskruvade och xenonstrålkastarna ger något smal ljusbild samt inte så lång räckvidd, men man vänjer sig. Ljuset blir koncentrerat o starkt så att säga.
Ska du har bra xenonlampor är det tyvärr inte philips du bör välja utan Osram som ger mer kvalitet på ljuset, bättre färgåtergivning(vit snö, grönt gräs, blåa o gula o röda skyltar) och bekvämare ljus för ögonen. Philips ger ett udda ljus som är tröttsamt att titta på längre stunder.
Helljuset däremot är inget att hänga i granen, det lyser för kort så man får komplettera med extraljus.

Dragkopplingen kan du montera själv ganska enkelt om det inte redan sitter på bilen.

Ett tips är att kolla efter en bil med bränsledriven värmare, den är guld värd

om det är just AWD du söker så bör du även kolla på V70 AWD för den har högre markfrigång än ordinarie bilar och utbudet är ganska stort
av Alexas
Jag har något av en fobi mot "höga miltal". Jag är rädd för att motorn rasar så fort den går över 20 000 mil haha. Helt obefogat såklart men.
av andersuw
milktrucker skrev:De är mycket lättskruvade och xenonstrålkastarna ger något smal ljusbild samt inte så lång räckvidd, men man vänjer sig. Ljuset blir koncentrerat o starkt så att säga.
Xenonstrålkastarnas ljusbild på halvljus är varken bredare eller kortare än vanliga strålkastares. Däremot lyser de starkare inom den tillåtna ljuskäglan.
milktrucker skrev:Ska du har bra xenonlampor är det tyvärr inte philips du bör välja utan Osram som ger mer kvalitet på ljuset, bättre färgåtergivning(vit snö, grönt gräs, blåa o gula o röda skyltar) och bekvämare ljus för ögonen. Philips ger ett udda ljus som är tröttsamt att titta på längre stunder.
Jag har inga problem med färgåtergivningen med de Philips D2R jag nu kört runt 10000 mil. Det är också osannolikt att det skiljer väsentligt i det avseeendet så länge man väljer en lampa utan färgat glas (4300 K). Xenon är xenon och det är inte mycket man kan göra åt färgåtergivningen utöver att färga glaset, vilket i sin tur försvagar ljuset.
milktrucker skrev:Helljuset däremot är inget att hänga i granen, det lyser för kort så man får komplettera med extraljus.
Har inga som helst problem med helljuset på min V70 T5 -02 med originalxenon. Om man kör långa sträckor på vägar med lite trafik, där man kan använda heljus mest hela tiden, kan man förstås ändå överväga att sätta dit extraljus.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag köpte en Xenon D2R på Biltema (ack vet och fasa..). Den har betydligt gulare ljus än den Philips D2R som sitter kvar på andra sidan. Båda är 4300K så skillnad kan det allt vara i praktiken!
av andersuw
johnnype skrev:Jag köpte en Xenon D2R på Biltema (ack vet och fasa..). Den har betydligt gulare ljus än den Philips D2R som sitter kvar på andra sidan. Båda är 4300K så skillnad kan det allt vara i praktiken!
Färgtemperaturen kan också ändras med tiden. Såvitt jag vet är det vanliga med just Xenonlampor att ljuset blir blåare snarare än gulare med tiden. Så mot den bakgrunden är det inte överraskande att den nya lampan lyser gulare än den gamla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]