Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Ny mjukvara i fredags efter 4 mil var det felkod igen awd system urkopplat. Nästa steg byta ut elpumpen till awd.
Vet inte om det skiljer nåt på pumparna mellan my13 och my 14? Såg i nån tråd att en fått my14 pump på sin?
Vad skiljer mellan dem? Nån som vet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gen 13 är ju den första modellen med Haldex Gen 5, den är ju rejält slöare än Gen 4.

Volvo laddade mjukvara som ger förhöjt pumptryck i min för att kompensera för slöheten då jag tyckte att det var alldeles för stor försämring mot min förra Gen 4 XC.

Pumpen klarade dock inte det högre trycket utan hela bilen vibrerade grymt, Efter pumpbyte blev det mycket mindre vibrationer, men helt borta är det inte, så man ligger nog på högre trycki mjkvaran än vad systemet är konstruerat för. För inte har man väl tänkt att det ska vibrera?

Om den nya pumpen jag fick var annolunda eller om det bara var kvalitetsproblem på tidiga pumparna, så jag fått en likadan men utan kvalitetsproblemen vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
XC70 D5 AWD MY15 gått ca 4500 mil.
Lyfter denna tråd få även jag råkade ut gör "AWD avstängd service erfordras" i morse. Körde ut ur området där det är snö för första gången i år. Så fort greppet fram inte täckte till och den kopplade in bakhjulen så fick jag varningsmeddelandet. Testade igen och mycket riktigt - min AWD är framhjulsdriven.

Under dagen har problemet löst sig och när jag åkte hem från jobbet så fanns ingen varning . Testade och jag hade fyrhjulsdrift......under 15 meters färd men nästan direkt när bakhjulen kopplades in så kom samma felmeddelande.

I morgon kör de den till verkstad över dagen.......då får de fixa de andra småfelen också. Jag har haft en V70II MY08, 10,12 och 14 innan denna och inte haft nästan några problem. Jäkla måndagsexemplar!
av snabbis
Beroende på när din bil är byggd, det har kommit nyare pumpar till Haldex. Även nya sw. Beroende på felkod så görs olika ingrepp.
Användarvisningsbild
av LeifA
Det finns fler än man kan ana som kör framhjulsdrivna AWD,de flesta märker inte det.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Då var det fixat. Tyvärr vet jag inte vad som var fel då jag inte var med när bilen lämnades in eller hämtades. Det fixades dock över dagen så jag gissar på ny pump eller byte av olja etc. Bokningen gjordes dagen innan så det kan inte ha varit några beställningsdelar iaf.

Och hade tur när jag åkte hem - ymnigt snöfall och krock på motorvägen så det blev sladdande på småvägarna hem :)
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Väldigt få återförsäljare som har något på lager de vanligaste service grejerna brukar de ha hemma, men gör de en beställning på förmiddagen har de oftast prylarna efter lunch om de finns på nått av centrallager får de beställa från Göteborg brukar det ta till dagen efter i vilket fall i skåne
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]