Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

White skrev:Du ska väl kunna mäta dig fram till om tempgivaren funkar?
Ja det kan jag ju göra men det är just att har ingenstans att vara utan då måste jag stå och mäta i den här bitande kylan :( men det går ju rätt fort att mäta den.
Lucif3r skrev:Att du inte kan tomgångsgasa höger än 4200rpm är för att bilen är spärrad för just det ;)

Jag har aldrig gjort en riktig kallstart på min V70, men den brukar kunna vitryka skapligt duktigt om den stått 1-2h ute i kylan. Den har aldrig svartrykigt något dock. Tryckarna kan slamra en del också, men det är ju för att oljan är så seg. 0W-40 vore nog mest optimalt för utestående bilar skulle jag tro.

Ja det förstod jag ibland är det bra med elektroniskt gasspjäll :P

Jo vitryker gör min med nu ganska skapligt men det är först när jag gasar till som den svartrycker som bara den räcker att jag jämt gasar lite så bluddrar den och ryker svart. Ska ta och byta tändstift på den jag vet inte när det är gjort senast.
Tröt man blir när man flyttar bilen för att skotta snö och så ser man där bilen stod under natten att det var en gulfläck efter :evil: som tur var så var det lätt åtgärdat slangklämman till servobehållaren i botten hade lossnat och satt löst. Nu är den dragen så nu hoppas jag på att det är tätt. Som tur är finns det kvar servoolja men det är inte mycket låter inget av servon än och har inte direkt lust att lägga ut 200kr för servoolja på Volvo. Ska höra och se ifall det är någon kompis som har en skvätt över :)
Ingen aning kan även stå och gasa så om jag lägger i en växel det verkar vara hastighetsberoende på något vis för rullar jag och trycker gasen i botten så varvar den högre än 6000rpm.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Är det inte bara automat som har spärr på ~4000 rpm när man ej är i Drive eller liknande?
Nu blev jag lite osäker... Men jag tror det bara gäller <99 med mekaniskt spjäll. Automatlådan har ju en egen hastighetsgivare förutom den ordinarie ABS-hastigheten, och jag tror styrdonet sänker varvtalsspärren om lådan ej snurrar(driver).
Varvtalsspärren fungerar ju som så att bilen klipper tändningen på mekaniska-spjäll-bilarna, eftersom bilen ej kan kontrollera spjället. Manuella lådor saknar ju givare både för hastighet och växel(förutom R, så klart, men den är ju direkt kopplad till backljuset och inte via styrboxen), så där är det ej möjligt att strypa varvet dynamiskt på ett vettigt sätt.

Men med elektroniskt spjäll kan bilens styrdon direkt påverka hur öppet spjället är och justera det fritt, och sen bara "släppa spärren" så fort ABS givarna börjar ge utslag. Styrsystemen i dom nyare med elektroniskt spjäll är ju skapligt mycket mer avancerade än t ex Motronic 4.4 när det gäller kontroll över motorn. Det enda M4.4 har dynamisk kontroll över är laddtrycket, förutom det vanliga bränsle och tändning givetvis.
Har inte kört med dom tidigare så detta blir första gången, men kompisen som kör 850 turbo säger att den går mycket lugnare på tomgång och att den även går "råare" under acceleration än vad original stiften gör och bytes intervallen på stiften är 9000mil istället för 6000mil på original stiften :D låter kanske lite väl bra för att var sant :roll: Detta är ju platina stift vet inte vad original stiften är för typ ?:-/
Ok har ingen aning vad dom här stiften på Biltema är om dom är kallare eller varmare men det var iaf dom stiften som jag skulle ha till min bil enligt brisk hemsida.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 252

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]