Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
#1033661
Hej!
Jag problem med att framförallt när bilen är kall så tänds inga kontrollampor i instrumenteringen när jag vrider på nyckeln. Bilen startar ej Heller när fenomenet uppträder. Om man vrider på tändning och väntar ca 5 sek så tänds dom och den starta utan problem ...
Har någon nått tips på vad det kan vara som spökar? Soppap. Relä? Kontaktplatta tlås? Eller finns det nått annat relä som kan spöka så här?
av sicnarf
#1033684
Det felet beror nog på glapp i "tändplattan", den elektriska delen av tändningslåset. Det mesta i bilen går inte på reläer, utan får ström direkt därifrån. Lösningen är att byta ut den. Det är inte särskilt svårt – man lossar panelen över förarfötterna, drar av den stora runda kontakten på baksidan av tändningslåset och sen sitter tändplattan med två skruvar. Eventuellt kan man också ta ut instrumenthuset för att komma åt ovanifrån – men det är nog mer krångel än det egentligen underlättar.
av emil_yttervik
#1035139
Har inte testat byta kontaltstycket än, var in på Volvo och dom har blivit dyra på sista tiden.... Över tusen spänn... Man hör att det är ett relä som slår till direkt lamporna tänds och jag har provat att bryta å bända med nyckeln utan att det blir någon skillnad. Det är aldrig några problem när bilen är varm utan alltid när den stått över natten. Känns som att det är mekaniken i nått relä som kärvar men finns det inget så är det nog plattan....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1035224
Det kan vara ett relä för automatiskt halvljus du hör, annars måste det vara bränslereläet. Det är väl ingen diesel?? Då kan det vara till förvärmingen eller start/stopp funktionen. Det finns en kabel som sitter på + batterikabelskon och går via en kopplingsplint vid bränsleboxen till tänd.låset och till elcentralen, kan det vara "taskig kontakt" någonstans där? Reläerna sitter bakom askfatet i elcentralen, om du plockar bort askfatet och skruvar bort facket ovanför (en skruv vid ciggtändaren) så kan man "dra ut" hela elcentralen och kolla på reläerna. Då kan man enkelt få reda på vilket relä (om det nu är ett relä) som "klickar". Förmodligen är det så att det klickar samtidigt som lamporna tänds för att det kommer ström samtidigt till relät som till lamporna vilket skulle kunna tyda på en "gemensam nämnare" om man kan få reda på vilket relä det är

Mvh
Lennart
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]