Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kollade BSR's momentkurvor, efter effekttrimning ökar momentet vid ca 1500 rpm med ca 30%, dvs, varvtalet när du skall glida iväg. Det är säkerligen det som gör att min bil blev mycket trevligare efter chiptrimning, även vid vanlig snäll mjuk körning.
Johnnie skrev:Köra iväg utan gas är väl inget du brukar göra?
1500 varv på motorn tycker jag man behöver hålla när man börjat släppa kopplingen för att den ska gå iväg fint, men jag har ju 2,4T med 200 hk, den kanske e svagare vid tomgång?
Låter som mycket varv i mina öron... numera kör jag automat så den sköter allt sånt åt mig, men min gamla V70 som jag körde 10000mil med så drog jag alltid iväg vid 1000varv, utan problem alls, mjukt och fint...

ju mer varv på maskinen desto mer svarvar svänghjulet av lamellerna på kopplingen, så dumt och varva för mycket ;)
Finns väl som två skolor, antingen varvar man upp lite till typ 1500 varv och släpper upp kopplingen eller så släpper man upp kopplingen utan att röra gasen och möter sedan upp med erfoderlig gas utan att slira över runt 1000 varv. Jag har också fått för mig att det senare sliter mindre på kopplingen
Frasse med en 2.5T behöver man väl aldrig gasa när man släpper kopplingen, med inte allt för stort motlut lyckas jag starta på trean utan gas.
Enda gången man får motorstop är när man är i andra tankar och glömmer att släppa på bromsen...

För att komma snabbare iväg i korsningar brukar jag ibland starta på tvåan, ettan är ganska låg och motorn har ett enormt bottendrag.
En kompas v50 med 140 bensinhästar är det däremot lätt att få motorstopp.
Jag har automat på min V70 så jag bara gasar :D, men jag kör ofta manuella bilar och jag tycker sällan att man behöver varva upp motorn ens i en liten 1,2 l polo. Kör man en gammal bil med sliten dåligt ställd förgasar är det ju en annan sak, men det var faktiskt flera år sedan nu...
Intressant utveckling. Från det att trådskaparen tycker att det är svårt att rulla iväg fint med en Volvo har diskussionen övergått till vilken skola för start man tillämpar, och vissa kör automat som lösning. Eller att något måste vara sönder. Det verkar vara omöjligt att inse för vissa ägare, att Volvo är inte den lättaste bilen att starta mjukt med. Skulle jag släppa upp kopplingen mjukt utan gas skulle min klena 140hk garanterat stanna. Skall man behöva en viss skola för att köra Volvo? Nej, man kan inse att det finns bilar som är bättre på detta.
Jag hyr många olika bilar årligen genom mitt jobb och även privat, provar därför väldigt många olika fabrikat. Därför har jag något att jämföra med och måste fortfarande påstå att de flesta andra bilar är mer förlåtande vid en ovan eller slarvig start. Det är därför jag även kan påstå att BSR trim med det ökade momentet gjorde min Volvo lika bra som många andra bilar vid start.
LaRy skrev:Skulle jag släppa upp kopplingen mjukt utan gas skulle min klena 140hk garanterat stanna.
Låter konstigt, min gamla 00:as v70 140hk med 29000mil på mätaren, kopplingen var original sen bilen var ny
kunde komma iväg mjukt och fint med bara att släppa kopplingen utan att ens gasa...
Håller med om att det är svårt att få igång bilen på ett bra sätt från stillastående. I början trodde jag nästan att det var något fel på bilen. En av de mer oförlåtande jag kört. Men nu efter 5år med bilen har jag fått in snittsen.

olof
Jag tror detta fenomen beror på utväxling, och kanske som nämnts tidigare det elektriska spjället. Jag jämför med bilen innan, 850 -97 170 hk. Nuvarande V70 med samma motor borde upplevas liknande, men spjäll och växellåda verkar vara dom största skillnaderna. Känns som att jag kan köra längre (fortare) på ettans växel i V70:in, och det betyder att 850:in skulle vara mer förlåtande vid start.
Jag har lärt mig att leva med detta. Men kopplingen är troligen aldrig bytt trots 36 000 mil, men jag tror heller inte att det är problemet.
Hej!

På min V70 -05 brukar kopplingspedalgivaren gå sönder varje 1 1/2 år. Jag har bytt 4-5 ggr.

Bilen blir då lite ryckig vid gasavdrag och lite småjobbig/okänslig att starta från stillastående. Man kör som en nybörjare!

Givaren sitter ovanför kopplingspedalen. Den kostar ca 500 :- att köpa ny. Byter den gör du själv lätt på 5 min. Ficklampa, kör stolen längst bak, ligg ner och lys så ser du den ovanför kopplingspedalen. Den sitter i två små kulleder och en liten el-kontakt. Tryck loss kullederna och ta isär el-kontakten. Lite pilligt, men inte svårt.

På min bil tänds någon varningslampa också med typ service erfordras. Den slocknar när jag byter givaren.

Lycka till!

Mvh Håkan
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]