Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erac
Hur brukar ni tvätta era XC70 med tanke på all plast runt om? Min förra bil brukade jag köra i automattvätt (utan borstar) där det först sprutas avfettning över hela bilen föra att sedan schamponeras och sköljas av med högtryck. Något man kan fortsätta med?? Vill inte att plasten blir grå efter ett tag...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tvättar utan avfettning, bra lackförsegling gör att man klarar sig utan.

De gånger det behövs avfettning ser jag till att inte få det på plastpaneler/gummilister-torkare/plastlinserna på fram o bakljus.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Alltid handtvätt, börjar med att spraya hela bilen med schampo utspätt med vatten i en sprayflaska som jag sen spolar av med vatten, därefter handtvätt, klarar mig precis som tidigare inlägg utan avfettning då bilen är lackbehandlad. Plastdetaljerna tvättar jag på samma sätt som övriga bilen med schampo. Avslutar med att torka med microfiberduk
av joelf
"Dränker" bilen i nyrmo 40 i spolhallen på jobbet, äter min matlåda. Spolar av med högtryck, handtvättar med den svampen jag hittar som är minst äcklig :) Spola av igen, sen får den stå där och torka tills jag ska hem. Klarar den inte av den behandlingen så är det ingen bil, utan ett utställningsobjekt. Någon gång då och då när den är alltför äcklig och jag inte har tid eller inte är på firman, så får den åka ett varv i första bästa biltvätt.
av Erac
Tack för alla svar. Lutar nog åt en ditec behandling och handtvätt i framtiden. Dock är jag lite orolig för ditec då jag läst att vissa har fått plasten förstörd av behandlingen...
av Desmodue
joelf skrev:"Dränker" bilen i nyrmo 40 i spolhallen på jobbet, äter min matlåda. Spolar av med högtryck, handtvättar med den svampen jag hittar som är minst äcklig :) Spola av igen, sen får den stå där och torka tills jag ska hem. Klarar den inte av den behandlingen så är det ingen bil, utan ett utställningsobjekt. Någon gång då och då när den är alltför äcklig och jag inte har tid eller inte är på firman, så får den åka ett varv i första bästa biltvätt.
Håller med med reservationen att jag kan tänka mig att skinna den så man slipper irriterande kalkfläckar på rutorna.
av Droopy
joelf skrev:"Dränker" bilen i nyrmo 40 i spolhallen på jobbet, äter min matlåda. Spolar av med högtryck, handtvättar med den svampen jag hittar som är minst äcklig :) Spola av igen, sen får den stå där och torka tills jag ska hem. Klarar den inte av den behandlingen så är det ingen bil, utan ett utställningsobjekt. Någon gång då och då när den är alltför äcklig och jag inte har tid eller inte är på firman, så får den åka ett varv i första bästa biltvätt.

*skratt* så ska en slipsten dras.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erac skrev:Tack för alla svar. Lutar nog åt en ditec behandling och handtvätt i framtiden. Dock är jag lite orolig för ditec då jag läst att vissa har fått plasten förstörd av behandlingen...
På min förra XC70 drog Ditec-center på för stark avfettning så all svart plast tappade färgen och såg ut som gammelmormors gråa hår.

De försökte alla varianter men plasten var körd för evigt av avfettningen.
av Erac
VolvoB20 skrev:
Erac skrev:Tack för alla svar. Lutar nog åt en ditec behandling och handtvätt i framtiden. Dock är jag lite orolig för ditec då jag läst att vissa har fått plasten förstörd av behandlingen...
På min förra XC70 drog Ditec-center på för stark avfettning så all svart plast tappade färgen och såg ut som gammelmormors gråa hår.

De försökte alla varianter men plasten var körd för evigt av avfettningen.

Det är just det jag är rädd för :( Vågade du dig på en ny behandling på din nya bil?

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]