NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har ett dilemma som jag inte blir riktigt klok på, har provat allt.

Vet att v50 2004 har en hel del med barnsjukdomar, och har försökt söka svar på detta problem överallt känns det som.

Jag kan inte få ned fönstret i högra bakdörren, fönstret reagerar och rör på sig lite upp och ned både från förardörrens knapp samt den i bakdörren, men aldrig så mycket att det blir en springa.

-Har kontrollerat kontaktstyckena i a-stolpen som brukar kunna ärga, men finns inte ett spår av oxidation, samma sak i bakdörren, så antar att dessa vart utbytta under goodwill.
-Har kollat säkringarna.
-Felsökt, men inga felkoder på detta finns.
-Tagit bort polerna, ingen skillnad, nollar inte ens stereon. (Separat minne till komfortstyrdonet?)
Detta uppkom i samma veva som bilen stod utan batteri i totalt 2 dagar då svänghjulet och dylikt byttes, fungerar klockrent innan.

Denna fråga cirkulerar på flertalet engelska sidor, men inget svar där heller.

-Kan det vara så att man måste in med vida/dice för att göra en ny initiering för att rutan ska kunna gå längre ner än klämskyddet?
-Är det fönsterhissmodulen som börjat spöka helt plötsligt?
-Separat minne till komfortstyrdonet? Går detta att nollställa på något sätt för att kunna initiera om alla fönster?

Hoppas verkligen att någon har ett svar till mig på det här, bara bakrutorna kvar som skall tonas 8)
Finns trådar på engelska hur du går tillväga för att lära bilens dator vad som är stängt läge för rutorna.
Jag följde tråden och ryckte relevant säkring medans jag körde felande fönsterhiss.
När jag sedan satte tebax säkringen så betedde sig rutan som normalt igen.
Min ruta (vä bak) gick dock att köra ner men inte hela vägen upp.
Säkringen finner du under handskfacket på passagerarsidan.

Skall leta och se om jag hittar tråden jag följde.
Jag har nog kikat på samma trådar för någon vecka sedan, provade samma sak men utan resultat, det är som att det finns något motstånd som gör att rutan inte går att köra ner, men det är helt fritt, har även tagit bort fönsterlister för att säkerhetställa att rutan inte ligger i "press"!
Även när jag väljer att köra ned rutan från datorn för initiering, så klickar/rör den sig bara lite.

Den går att dra hela vägen upp till "stoppet" för att sedan hoppa ned någon millimeter igen.

Hade man haft vida/dice så hade det gått att ta sig in i DDM(drivers door module) för att kunna kalibrera om rutan med stopp och dylikt, och volvo vill ju ha sina tusenlappar för det..

Blir inte klok på detta! :x

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]