Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kossmossa
Goddag:)
Köpte min första bil igår. En 244 GL från 87 och har lite problem med förarstolen. När man sätter sig ner så glider bakre delen av sittdynan ner i golvet i princip. Är det kort eller tror ni de går att laga?:)
Ha de gott!
/Ch
av Tilly
Det går även utmärkt att köpa en högerstol och flytta över underdelen till din gamla stol och använda din gamla klädsel. Det brukar vara lättare att hitta högerstolar i bra skick på skroten. För som sagt så är det knappast värt besväret att försöka laga den gamla.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
lånar tråden lite, som jag förstår passar inga stolar från 7-900 iheller så hur gör man när inga skrotar har stolar från 200? måste väl gå att laga eller montera annan stol på understället?
av volvo244gle
Stol från 740/940 går att få dit, men kräver lite smide eftersom man måste passa in och sen svetsa ihop skenorna från 240-stolen med underredet från 700/900-stolen.
Dessa stolar är dessutom bredare så det blir lite trångt mot handbromskonsollen ifall man vill sitta i mitten så att säga. Man hamnar även ganska högt upp ifall man bara svetsar ihop skenan med underredet.
Men lite kapande så går det säkert att få det mer kompakt så man sitter närmare golvet, om så önskas.

Men fullt genomförbart alltså och ser inte så himla tokigt ut heller! :)

Vill man hellre renovera sin 240-stol så tar man som sagt en högerstol, gärna från någon tidigt 80-talare där skumstoppningen är blåst med äkta freon, d.v.s. innan det blev massa trams med miljö och sådant. 8)
Skummet bör sen förstärkas med jeanstyg som limmas fast, på ryggdelens sidor samt på sitsens undersida där stolsramen annars skär in.
Ev. revor i skummet limmar man innan man förstärker med tyget.
Jag hart kört med vanligt smältlim då jag renoverat stolar.

En del spiralfjädrar brukar kunna ha släppt och "mattan" under sitsen gått sönder, men förhoppningsvis är dessa delar från högerstolen ok. Annars får man improvisera ihop något efter bästa förmåga.

Senare stolsramar (från -86 och nyare) bör man förstärka ryggramen på så att den inte knäcks. Stolar från polisbilar är redan förstärkta med ett rör rätt över ramen vilket gör den mer vridstyv.

Klädseln handtvättar man helst.
Maskintvätt på 40-60 grader har funkat för mig och särskilt för riktigt grisiga stolar, men i sämsta fall går sömmar sönder och skumgummit på baksidan av tyget kan lossa eller krulla ihop sig.
Men i övrigt så blir klädseln i princip som ny efter en tur i maskinen! :D

Stolarna sitter för övrigt ihop med klammer. Jag vet inte vad det svenska ordet är, men på engelska kallas de för "hog rings".
Vill man slippa massa krångel så klipper man dessa med en kraftig avbitare (använd skyddsglasögon) och ersätter med vanliga buntband vid återmontering av stolen.

Räkna med någon kvälls pyssel med varje stol, men å andra sidan ett lättsamt jobb man kan göra hemma i vardagsrummet nu när det inte är någon höjdare å stå ute och skruva... ;)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
så med andra ord e det omöjligt för en normal dödlig person att fixa stolarna :roll:

har snackat med alla som kan svetsa inom 30min köravstånd men dom vägrar o svetsa skenor till stolar pga det är säkerhetsdetaljer/har ingen tid till sånt tjafs mm

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]