NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

racermasen skrev:Ingenaning om när regenerering startar. Hur märks det?
Du ser det på den momentana förbrukningen. Om du t.ex. åker runt 80 på plan landsväg pendlar normal momentan förbrukning på 0.3 - 0.4 l/mil och kör du samma sträcka med regenerering så ligger den mellan 0.5-0.7 l/mil , motorns har ofta en tendens att rycka när regenerering sker.

Edit: Som SvenB skriver finns det de som fått höjd oljenivå pga täta regenereringar, så håll ett extra öga på oljestickan om du är osäker.
Har ett filter i garaget som jag tvättat ur men ej återmonterat än. Monterade ett nytt så det gamla monteras när det nya behövs bytas igen. Blir väl om 7k mil beroende på kvaliteten på Skruvats filter :)
Om tvättningen lyckas eller inte kan också bero på hur man tvättat osv antar jag?
timebandit skrev:Har ett filter i garaget som jag tvättat ur men ej återmonterat än. Monterade ett nytt så det gamla monteras när det nya behövs bytas igen. Blir väl om 7k mil beroende på kvaliteten på Skruvats filter :)
Om tvättningen lyckas eller inte kan också bero på hur man tvättat osv antar jag?
Men du byter själv? Har skruvat en del bilar även om jag på senare år blivit rätt allergisk mot det... :P
Något speciellt man måste göra? tänkte på nollning av räknare ja läste något om eller något annat special
racermasen skrev:
timebandit skrev:Har ett filter i garaget som jag tvättat ur men ej återmonterat än. Monterade ett nytt så det gamla monteras när det nya behövs bytas igen. Blir väl om 7k mil beroende på kvaliteten på Skruvats filter :)
Men du byter själv? Har skruvat en del bilar även om jag på senare år blivit rätt allergisk mot det... :P
Något speciellt man måste göra? tänkte på nollning av räknare ja läste något om eller något annat special
Byter själv, blir för dyrt annars :)
Ja, räknaren för filtret måste nollas för att bilen skall veta att det är bytt. Görs lämpligast med VIDA /DICE.
Ha koll på additivet/eolys också bara så att det inte är slut.
av Tobbera
Jag körde vatten, avfettning och lut. Kom ut en jäkla massa skit. Slangarna till trycksensorn var så dåliga att de gick rätt av vid demontering. Ersatte med biltemas stålomspunna bränsleslang.

Så sent som igår hjälpte mig en medlem här på forumet att nolla räknaren i VIDA.

Tack Robin! @reo91
(BE)
racermasen skrev:Ingenaning om när regenerering startar. Hur märks det?
Uttaget ur handboken.

Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar kan vara utrustade med ett partikel- filter, vilket medför effektivare avgasrening. Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och tömma filtret startas en s.k. regenerering. För detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur.
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall om 30–90 mil beroende på körför-
hållanden. Regenereringen tar normalt
10 – 20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid. Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.
Bakrutevärmaren kan aktiveras automatiskt för att öka belastningen på motorn under regene- rering utan indikering.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur. Detta innebär att regenerering av dieselparti- kelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds den gula informationssymbolen på instrumentpanelen och meddelandet SOTFILTER FULLT – SE HANDBOK visas på instrumentpanelens display.
Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter.
Efter avslutad regenerering raderas meddelan- det automatiskt.

I övrigt, jätte kul att byta! Min har gått lite mer än din. Bytte däremot allt mitt på verkstad på 12000 mils servicen. Har för mig bara själva delen kostade mig 7000, inget arbete inräknat eller något. Totat uppgick det till ca 13600 kronor har jag för mig. Körde på en auktoriserad mekonomen verkstad. På bilia eller liknande skulle allt totalt kosta mig ca 20 tusen -.-
av racermasen
Tänkte jag skulle byta filtret på nästa service.
Men nu har motorlampan tänts...
Felkod "P0488 Exhaust gas throttle Control Circuit A Range/Performance" star det på min läsare. Nollar man kommer de tillbaka efter några starter.

Några förslag? Kan detta ha med filtret att göra?
Bilen går som de ska
av Nixonkung
Jag har en C30 1,6 drive. Nu är det så att jag inte är så haj på bilar men jag börjar bli, tyvärr...
Det hela började med att min bil tappade kraft nån sekund då jag gasade upp försiktigt vid 1500- 2000 varv.
Bilen bråkade inte alltid så jag kunde leva med det tills jag lämna bilen på service! Jag köpte ett partikelfilter på Tradera för runt 4000kr och lämnade bilen till en privat mekaniker som är partner med Mekonomen. Vid bytet så upptäckte han att slangen till additiv vätskan var helt av så den byttes oxå. Efter en att ha fixat allt med mjukvaran så lämnade jag verkstaden. Problemet var kvar..

Inga felkoder visade vad det var som krånglade. Efter tipps så bytte jag EGR-ventil, samma fel som tidigare. Var in till Volvo för att uppgradera mjukvaran för bilen. Hade den senaste mjukvaran så det blev istället en utskrift av felkoder, där fanns inget som visade vad jag skulle göra för att komma vidare. Letade runt på lite forum och hittade förslag på att byta luftmassemätaren, det var ju det bara det som var kvar att byta.
Bytte den och upplever att den går bättre... Äntligen tänkte jag.

Nån dag efter bytet av luftmassemätaren så tändes motorlampan. Detta var för några dagar sedan. Bilen har stått still hela helgen så jag startade den idag på morgonen och jag hör att det pyser av motorn då jag åker, stannar och ser att en slang/rör har gått sönder (Laddluftrör artikelnummer VO 30778732) åker till Volvo som beställer hem en som jag plockar upp efter jobbet idag. Upplever att det luktar avgaser i bilen så jag åker med fönstrens öppen. Jag var övertygad om att det här var problemet när jag börjar meka med bilen ikväll! Gick otroligt smidigt att byta den! Startar bilen och motorlampan är fortfarande tänd. Tänker att jag kanske får köra en sväng och gasa på lite så kanske det släpper. Svårt att gasa på då bilen är i ett läge då den inte mår så bra så den går som en epa traktor. Stannar bilen efter ett tag och kopplar in en OBD läsare jag fick låna av en kollega på jobbet. Felkoderna låg kvar och för att släcka dom så måste jag köpa en app för 160kr. Motorlampan slocknade men bilen går fortfarande som en epa, och det luktar fortfarande avgaser. Åker hem och kopplar in OBD läsaren och hittar felkoderna P242F, P0490, P0488, P2141. Jag bytte partikelfilter i oktober. Sen kanske jag oxå ska nämna att det står allt som oftast " antisladd service erfodras" i displayen. Efter ett snack med Volvo så tror dom att detta går hand i hand med motorfelet.

Jag får vara glad över att den värsta kylan har lagt sig då jag pendlar mellan Gävle Sandviken när jag måste köra med fönstren nere.

Tipps mottages tack!

Volvo C30
1,6 drive
16500 mil
Röd

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]