Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frejo1
Jag har nu varit på en lite längre tripp (Göteborg-Åre) med bilen och har då förundrats över navigatorns fullständigt obegripligt usla vägval. Exempelvis ville den leda mig till Göteborg från Sveg via Stockholm, som det "snabba" valet. En omväg på en sådär 30 mil och tre extra timmar, även på informationen i navigatorn. Väljer man annars "Kort" väg vill den ofta ha in mig på helt tokiga småvägar. Och väljer jag "Enklaste" så ville den också ha mig över Stockholm, spännande eftersom det måste väl ändå vara enklare att köra E45 hela vägen. Har jag missat någon inställning? Nu kan jag ju vägen jag körde bra men tänker att det blir knepigt när jag verkligen behöver navigatorn, att köra omvägar på 30 mil är ju inte särdeles lockande...
Användarvisningsbild
av Perra83
Min navi var oxå muppig ett tag och ville åka småvägar. Snurrade lite i Malmö i somras på väg till Danmark. Fick då till en bra inställning men jag minns inte vilken och hon har bilen till jobbet så ja kan inte kolla... har navigerat en hel del sedan dess och jag är faktiskt nöjd!
av Mwi
Nu har jag ingen stor erfarenhet av Volvos navigator utan kör oftast med Garmin, men det jag har upptäckt är att valet "snabbaste" vägval är det som oftast fungerar bra. Tyvärr verkar det som trafikinformationen kan ställa till problem vid vägvalen ibland, kan tänka mig att i ditt fall så borde E45:an varit första valet för navigatorn men kanske har det funnits någon trafikinformation som förlänger restiden på E45 med över 3 h, så därför blir resan över Stockholm snabbast enligt navigatorn. Har själv råkat ut för det mellan Stockholm och Jönköping den resan tar 3 h, helt plötsligt ändrades ankomsttiden med några timmar. När jag kollade varför i navigatorn så var E4:an "avstängd" vid Ödeshög så man rekommenderas att svänga av E4:an i Mjölby och köra via Eksjö, Nässjö till Jönköping, oftast är navigatorn bra men ibland verkar trafikinformationen ställa till problem.
Väljer man "kortaste" väg så kan det bli mycket grusväg så den bör man undvika.
av Periodare
Är väl ett genomgående problem på alla gps/navigator att de ibland väljer orimliga vägar pga väginfo/vägstandard som finns i deras system.

Tycker att nästa steg i utvecklingen borde vara att navigatorn guidar samma väg som kommuner/länder skyltar som lämplig väg. Tex om man kommer till en by så kan bästa vägen genom byn skyltas medan navigator säger en annan väg. Beror väl på att navigator inte ser skillnad på dessa vägar map standard. I dessa fall så följer jag skyltar och låter navigatorn räkna om. Hamnar då förhoppningsvis inte på helt kassa vägar med långt bil och släp.

Därför matar jag alltid in kortare delmål på en lång resa. Då blir det den väg man tänkt och inte några missar. Lite merjobb, men tryggare.
Användarvisningsbild
av C.W.
Här har jag en fråga.
Är verkligen Volvo's Sensus Navi så intelligent att den tar hänsyn till Trafikläget?
Trodde nämligen att den var enklast enkla och 'bara' visade vägval beroende på antingen val av kortaste (kilometer väg) eller snabbaste (timmar)
Nån som vet?
av Niclas
C.W. skrev:Här har jag en fråga.
Är verkligen Volvo's Sensus Navi så intelligent att den tar hänsyn till Trafikläget?
Trodde nämligen att den var enklast enkla och 'bara' visade vägval beroende på antingen val av kortaste (kilometer väg) eller snabbaste (timmar)
Nån som vet?
Den leder en annan väg om det går "fortare" :D
Användarvisningsbild
av C.W.
jo det förstår jag, men är Sensus uppdaterad på trafikstockningar o dylikt i real tid?
Användarvisningsbild
av EjS
Åker ofta i Europa. Har gjort det med RTI och Navigon.

Det går helt enkelt inte att bara ställa in destination och bara åka, har ofta 2-3 waypoints på 1000 - 1500 km.
av kmi
Sensus navigationen er rigtigt kas. Jag hittar bättre väg i Köpenhamn än navigationen 8)
Men tror det är Here (Nokia) som är problemmet da here.com giver samma konstiga vägval

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]