Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

keroan skrev:
oldtimersmc skrev:
keroan skrev:Jag har nu kollat när det var ljust ute. Hittade en liten plastflisa i botten bakom luckan. Måste ha gått sönder nåt när jag öppnade eller försökte stänga efter att jag tankat. Det går dock inte att se varifrån flisan kommer.
Men ska det inte vara möjligt att tanka en svenskbyggd bil utan att nåt går sönder om det är -22? :(
Ska bli intressant att se om det går på garantin.

Skulle inte tro det.
Ngt har frusit ihop och det är knappast läge att lägga ansvaret på volvo att ditt lås frusit, typ att kräva att volvo skall komma och öppna bildörren när billåset frusit.

Tråkigt i alla fall att det inte funkar så jag förstår om du är grinig.
Var nånstans framgår det att jag är grinig?
Jag tycker bara att grejorna borde hålla i svenskt klimat. Är det att begära för mycket?
Cittat följer Keroan skriver.

"Men ska det inte vara möjligt att tanka en svenskbyggd bil utan att nåt går sönder om det är -22? :(
Ska bli intressant att se om det går på garantin."

Inte uppfattar jag den gula gubben som en muntergök direkt...
oldtimersmc skrev:
StefanN skrev:När det gäller Volvo så är svaret ja, dom kan inte bygga lås till bilar som klarar vårar klimat. Snart kommer dörrlåsen också krångla.
Ett välsmort lås fryser inte.
Försöker man med våld stänga ett lås som frusit med"kolven ute" så går det sönder.
Smörjer du dina lås med därför avsedd låsolja så kommer de inte att frysaihop.
Nu använde jag ju inte våld när jag stängde bränsleluckan, kan man stänga den med våld??? Ok kanske möjligt men det gjorde inte jag iaf.
Är bilen hyffsat ny/nyservad så skall du deffinitivt klaga för då borde låsen vara smorda.
Har för mig att det sitter en "nödöppnare" bakom panelen i bagaget eller så e re på v70N som det finns.
Detta hände mig med, fast skiten höll.
Var på julbesök förra året och efter 120 mil resa ville jag tvätta av bilen, tänkte inte på att det var runt -15 ute.
Bilen stod under julhelgerna på parkering och när det var dags att åka hem så skulle jag tanka.
Öppnade luckan med knappen, den gick upp som vanligt, öppnade luckan och tankade för att inse
när jag skulle stänga luckan att den bara fjädrade ut igen. Hade läst här på forumet att detta kan hända genom att
en fjäder som "låser" luckan frusit fast och då stänger inte luckan och att man skulle lösa detta med varmvatten eller
varmgarage. Så jag lät luckan vara olåst under mina 120 mil hem (tanken är ju ändå förseglad med tanklocket) och
när jag kom hem så löste detta sig själv i garaget. Inte hänt igen, men nu tänker jag inte tvätta bilen i minus igen :roll:

Tyvärr är det nog samma som hänt dig, men att det frusit sönder antingen när luckan öppnades eller när du
försökte stänga den. Hoppas det går på garanti, men annars får vi hoppas det är billigt att laga då det lär ju
hända flera personer.

Håller med om att konstruktionen är dålig speciellt med tanke på att Volvo vet att bilarna ska gå i vinterklimat.
Första bilen jag sett detta problemet på faktiskt.
En av ungarna har en Mitsubishi som har samma slags konstruktion, fast mekanisk istället för elektrisk. Den fungerar inte heller när det är kallt. Fast det brukar resultera i att den inte går att öppna, så man kan inte tanka. Ofta går det om man är två, en som drar i reglaget och en som pillar upp luckan samtidigt.
av III
Det här utmärkta forumet har fått mig uppmärksammad på ett möjligt problem. Har nu sprayat grafitolja på de åtkomliga rörliga delarna och även sprayat in i en springa till tanklockslåset och hoppas lite olja hamnat rätt. Passade också på att åter spraya grafitolja runt och i dörrlåsen och handtagen och hoppas en droppe hamnar där det behövs.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]