Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
pergrein skrev:Stämmer att ÅF står för en del av vinterhjulen. Han visade mig summa som var ca 7000kr när jag beställde min bil på förra kampanjen...

Mvh
Per
Vad är inköpspriset på vinterhjulen?
Det är ju kostnaden i inköp som är relevant och inte ord pris till kund.
av Gabriel
Jag gissar att de 16" jag fick mer eller mindre "rymdes" inom det bidrag som handlaren får av Volvo centralt, kan nog stämma bra att det är 8K som nämndes tidigare i tråden. Handlarens inköpspris för en uppsättning 16" är nog inte mycket mer än 8K.
För mig är det dock värdefullt och det var ju ren tur att jag inte gjorde affär innan årsskiftet.

Sen hur mycket man får lägga till för att få större hjul beror såklart på hur bra man lyckats i sina bilförhandlingar med handlaren, för då är det handlarens marginal som vi pratar om.
av Daniel73
Gabriel skrev:Jag gissar att de 16" jag fick mer eller mindre "rymdes" inom det bidrag som handlaren får av Volvo centralt, kan nog stämma bra att det är 8K som nämndes tidigare i tråden. Handlarens inköpspris för en uppsättning 16" är nog inte mycket mer än 8K.
För mig är det dock värdefullt och det var ju ren tur att jag inte gjorde affär innan årsskiftet.

Sen hur mycket man får lägga till för att få större hjul beror såklart på hur bra man lyckats i sina bilförhandlingar med handlaren, för då är det handlarens marginal som vi pratar om.
Eller rättare sagt säljarens skillnad på inköpspris mellan 16-18".
av Gabriel
Jo,
Men en handlare som gör en bra affär är nog mer benägen att låta kunden få uppgradering till 18" vinterdäck billigt eller gratis. Jämfört med en handlare som har prutat så att h*n svettas.
av pergrein
Daniel73 skrev:
pergrein skrev:Stämmer att ÅF står för en del av vinterhjulen. Han visade mig summa som var ca 7000kr när jag beställde min bil på förra kampanjen...

Mvh
Per
Vad är inköpspriset på vinterhjulen?
Det är ju kostnaden i inköp som är relevant och inte ord pris till kund.
Ingen aning vad dom köper in dom för. Han visade vad han fick för stöd av Volvo. Dom går väl jämnt upp, eller förlorar intäkter (hur man nu ser på d) för inte hade jag fått nå 40-50% rabatt på vinterhjulen utan denna kampanj...

Exempel:

Har offert på en bil: 400000kr var av vinterhjulen 12000kr efter ca:10% rabatt

Så kommer kampanjen på Vinterhjulen.
Tar bort vinterhjulen helt från summan: 400000kr-12000kr=388000kr
Men dom får ju stöd av volvo + ca7000kr som då blir 395000kr
Intäkten minskar med 5000kr för denna bil pga denna kampanj.

Sen om du ta en offert på en bil när redan kampanjen pågår så löser dom nog detta med någon % mindre rabatt på något annat... ;-//

Eller tänker/räknar jag fel

Med vänlig hälsning
Per
Användarvisningsbild
av laser2
Jag har börjat titta på V70, ny eller lättare begagnad, eftersom familjen har blivit större.
Har fått offert på en lagerbil (D4 aut Classic Sport, metallic, VOC mm) som var nedsatt från ca 380 tkr till 360 tkr.
Säljaren offererar till ordinarie pris (380 tkr), lägger till dragkrok (som jag begärt) och vinterdäck och ger ca 9% på totalsumman och priset hamnar på ca 370 tkr, dvs får betala för vinterdäck också!
När jag påpekade att bilen hade ett kampanjpris och att vinterdäck ska ingå får jag en ny offert där totalsumman blir på kronan exakt samma, trots lägre kampanjpris och fria vinterdäck. Anledningen är då att säljaren inte kan ge mer rabatt på kampanjpriset.
Slutsatsen är att Bilias ”kampanjer” eller ”vinterhjul på köpet” inte betyder någonting i praktiken, du får betala samma pris som om vinterdäck inte ingår.
Så gå inte på den gubben om fria vinterdäck, det är de brömda gungorna och karusellerna som gäller här med!

Dessutom är lagerbilarna gamla, den jag fick offert på är 9 månader gammal redan! Men det syns inte på priset!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man ska inte umgås med Bilia mer än nödvändigt. Dryga säljare som är noll serviceinriktade. Det finns andra företag/koncerner som satsar på kundservice och bra/trevligt bemötande.
av Gabriel
Jag fick i alla fall vinterdäck på köpet helt utan andra eftergifter.
Men jag hade förhandlat fram en bra offert i mellandagarna, och när kampanjen sen kom efter nyår så la säljaren helt enkelt till vinterhjulen (16") för 0kr på den befintliga offerten. Hade jag velat ha större hjul så hade jag fått betala extra.
Användarvisningsbild
av laser2
Gabriel skrev:Jag fick i alla fall vinterdäck på köpet helt utan andra eftergifter.
Men jag hade förhandlat fram en bra offert i mellandagarna, och när kampanjen sen kom efter nyår så la säljaren helt enkelt till vinterhjulen (16") för 0kr på den befintliga offerten. Hade jag velat ha större hjul så hade jag fått betala extra.
Får man fråga vad en bra offert är, hur många % på listpriset fick du?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]