Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeeM
Hej,

har läst runt lite men är rätt dålig på det här med batteri och el.

Fick alla fall upp en varning idag om att tillsatsvärmaren är avstängd och batteriet är i sparläge. Så åkte till verkstaden och frågade och verkar som om man ska underhållsladda batteriet en gång i veckan när man kör dieselvärmaren. Så det verkar ju vettigt.

Har en V70 MY14.

Så frågan är. Vad ska jag köpa? Verkar finnas två olika modeller. C-Tek och Momentum.
http://webshop.bilia.se/tillbehor-1/ela ... are-mxs-50
http://webshop.bilia.se/tillbehor-1/ela ... m-smart-50

Enligt säljaren hos Bilia räcker en 5A. Och den laddar inte snabbare med en 10A. Stämmer detta?
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri? Vår elstolpe är bara igång i 30 min sen måste man starta den igen.
Alternativet är att montera ur batteriet och ladda inne? Bor i lägenhet så då får den stå i badrummet i sånt fall. Men blir det inte någon sorts gas av batterier som laddas?

Har läst runt lite och det verkar som om man kan installera en inbyggd batteriladdare också?
Samtidigt som man sätter in en motorvärmare. Det kanske är ett bättre alternativ. Någon som vet vad det kan tänkas kosta?

Alla förslag tas gärna emot. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
C-tek polar (5A) tycker jag är mycket trevlig framförallt för att den har medgörliga kablar även i minusgrader, men du kommer inte så långt på en halvtimmes laddning, det är ditt största problem. En 10A laddare laddar snabbare än 5A, så det är ju kanske att föredra i ditt fall.

Jag tycker inte du skall hålla på och montera ur och i batteriet hela tiden.
av Daniel73
Jag har en 5A ctek.
Den vill ibland ha närmare 30 timmar för att ladda fullt när jag inte laddat på någon vecka.
Kör ofta med värmaren och ofta korta resor samt 2 st 10milrundor varje vecka.

Jag skulle nog köpt en 7A istället som i praktiken laddar nästan dubbelt så snabbt.

30 minuter ger väldigt lite, man behöver kunna stå över natten för att det ska bli skillnad.
av KeeM
Hej,

jag ringde Bilia och frågade.

En fastmonterad batteriladdare med frontuttag: 4300:-
En fastmonterad batteriladdare, motorvärmare, kupeuttag och frontuttag: 7500:-

Nej tiden är ju ett problem. Samt att man måste öppna huven med en separat laddare + pilla upp en lucka. Även om det är ett rätt lugnt område så är jag osäker på om jag vill ha motorhuven öppen.

Edit: Det är en 5A som är fastmonterad. Fungerar det om man låter stolpen gå igång 30 min varje dag och ladda? Som någon sorts underhållsladdning. Vi kör ofta lika långt som vi har igång dieslvärmaren.
av Daniel73
Jag har snabbkontakt till min laddare som ryms under huven.
av KeeM
Daniel73 skrev:Jag har snabbkontakt till min laddare som ryms under huven.
Hur fungerar det, hänger det lösa kablar under huven? Kan de inte fasta i något i motorn?
Användarvisningsbild
av js1
När man gör en sån installation får man naturligtvis se till att dra kabeln och fästa upp den på så sätt att det inte finns något risk att den kommer i kontakt med några rörliga eller heta delar. Den får heller kunna ligga och skava mot något metallföremål. Man kan dra den i ett flexirör och kanske även sätta en säkring på pluskabeln precis vid batterianslutningen vid batteriet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KeeM skrev: Vår elstolpe är bara igång i 30 min sen måste man starta den igen.

Edit: Det är en 5A som är fastmonterad. Fungerar det om man låter stolpen gå igång 30 min varje dag och ladda? Som någon sorts underhållsladdning. Vi kör ofta lika långt som vi har igång dieslvärmaren.
De där stolparna går ju 30 min om man startar dem manuellt. Ställer du in autostart brukar de ju gå 0 - 120 minuter innan avfärd beroende på utomhustemp.

Om du monterar laddare + motor/kupevärmare så behöver du ju inte köra dieselvärmaren vid stolpen, utan kör på el. Då räcker de där 30 min + 0-120 minuterna som 5A laddare går automatiskt innan avfärd för att kompensera för de gånger du inte står vid stopen utan kör dieselvärmaren, (Om du nu inte kör den hysteriskt mycket och länge på platser utan stolpe)
av ChristerN
Daniel73 skrev: Jag skulle nog köpt en 7A istället som i praktiken laddar nästan dubbelt så snabbt.
Nej-Nej-Nej!
Man kan inte tvinga i mer laddning i ett batteri genom en starkare laddare utan batteriets kondition, storlek och laddningsgrad avgör hur mycket det kan ta emot.
De flesta batterier i den här storleksklassen klara bara att ta emot mer än 10 A laddning i någon minut sen sjunker det snabbt för att efter någon halvtimme bara kunna ta emot ca 5-6 A. Detta gäller ett helt friskt batteri som är ca 50% urladdat.
Viktigare är att kunna temperatur-kompensera laddningen med högre spänning i lägre temperaturer.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag hade ju inte handlat C-tek laddaren på Bilia om du inte har grym rabbat finns betydligt billigare ställen
http://www.batterilagret.se/product/194 ... a-12v.aspx

Hade dock valt denna

http://www.batterilagret.se/product/194 ... a-12v.aspx
Sen kopplar du denna

http://www.batterilagret.se/product/134 ... et-m8.aspx ( hellre en med indikator lampor men hittar ingen)
Röd till + på batteriet - till jord precis utanför batterie boxen inte till - pol.
Dra sedan upp kabeln genom gallret till vänster om vänstra torkarna du får göra lite åverkan på gallret, men slipper öppna huven vid laddning

Bild

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]