NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larswjoh
Jag fick felkod på EGR har upplevt att bilen har varit ryckig runt 1800 varv under flera år så nu tänkte jag att jag äntligen skulle rengöra EGR:en i hopp om att det var felet. Eftersom jag är nybörjade i garaget så visste jag inte exakt vart delarna som skulle skruvas bort satt. Jag fick för mig att det svarta huset på EGR:en skulle skruvas bort (vilket jag nu i efterhand inser är bara en del av EGR:en och kunde således ha fått sitta kvar). Det svarta huset sitter med tre skruv, varav två är lätta att komma åt. Den tredje skruven sitter på ett sätt som gör att hållaren till bränslefiltret är i vägen för att man ska kunna skruva ur den enkelt. Jag fick då den briljanta idén att skruva bort locket ovanpå den svarta delen av EGR:en för att på så sätt kunna få en rakare väg ner med mejsel eller annat verktyg. Locket sitter med fyra skruv som är lätta att få bort. Dock sitter det en rund metallfjäder under locket som givetvis följer med ut när jag tog av locket.

Jag fick sedermera av hela det svarta huset och under detta sitter det som en "stämgaffel" som ska rotera för att öppna och stänga ventilen gissar jag.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara endera hur fjädern ska sitta, eller hur stämgaffeln ska bete sig när fjädern sitter som den ska? Jag har provat att montera fjädern, men "stämgaffeln" åker inte tillbaka till något ursprungsläge oavsett åt vilket håll jag vrider den (men det kanske den inte ska heller, det vet jag inte). Om jag vrider "stämgaffeln" hela vägen runt tills det tar stopp så mer eller mindre fastnar den där (oavsett håll) och man måste liksom ta i lite för att kunna vrida tillbaka den.

Jag skruvade tillbaka det svarta huset, nollställde felkoderna och provkörde bilen. Den kändes pigg som attan första hundratal meterna men sen vägrar den att gå över ca 3000 varv och är väldigt slö. Inga felkoder dyker upp heller. I början lyste motorlampan (utan felkoder) men den har slocknat nu. Felkoderna kanske dyker upp så småningom, men något är ju väldigt fel eftersom den spärrar varvtalet samt är väldigt slö.

Bifogar en bild som visar vad jag menar med locket (inringat i rött)
egr_valve_v50.PNG
egr_valve_v50.PNG (94.37 KiB) Visad 2769 gånger
av larswjoh
Tobbera skrev:Kan du berätta hur du årogrammerade bort den? Jag har pluggat min EGR, men följande motorlampa och felkod såklart.
Jag vet inte hur man gör mer än att man uppdaterar mjukvaran (en kompis hjälpte mig med detta). En sökning på google efter programmera bort egr v50 diesel gav bland annat följande träff:
http://www.herman-performance.se/tjanst ... ng-av-egr/
av Tobbera
Har fått EGR bortprogrammerad av Herman Performance som nämns tidigare i tråden. Fick även Steg1 trim som ger 30 hästar plus. Fantastiskt, aldrig mer igensotad EGR! =)

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]