Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har D3 MY2012, har nu kört från Umeå till Boden (30 mil) i minst sagt extrem kyla. Snittade runt 110 i -25 till -32 grader. Märkte att koppling pedalen och växelspaken var trögt utav kylan. När jag var framme till destinationen så gick motorn ned och jobbade tungt, mera knack och lägre tomgångsvarv än normalt om jag nu inte är nojjig och inbillar mig. Kan det vara att dieselblocket inte klarar av att hålla värmen när reell temp kan ha varit kring -80 till -100 i farten?

Blir orolig, skaffade bilen ganska nyligen och har garanti kvar ifall

Tar motor skada av att köra i extrem kyla?

Mvh
Volvo säger själva att det ska gå att starta i -30°C och köra i -40°C med bilarna. Men det kan ju vara någon givare eller något som gett ett värde som styrningen funnit extremt, utan att det egentligen är något annat än betingat av omständigheterna.
Hej

Jag upplevde exakt samma sak som du igår när jag också körde ca 30mil i -25 grader, under vissa sträckor gick det riktigt tung även på raksträckor och i nerförsbacke och man hörde tydligt att den knackade mer än normalt. Tycker inte att de ska vara skadligt att köra när bilen har blivit varm och den gått i flera timmar så borde -25 inte vara några problem, men det kändes inte helt bra detta? Har en v70 D3 my12.
rogra96 skrev:Hej

Jag upplevde exakt samma sak som du igår när jag också körde ca 30mil i -25 grader, under vissa sträckor gick det riktigt tung även på raksträckor och i nerförsbacke och man hörde tydligt att den knackade mer än normalt. Tycker inte att de ska vara skadligt att köra när bilen har blivit varm och den gått i flera timmar så borde -25 inte vara några problem, men det kändes inte helt bra detta? Har en v70 D3 my12.
Vi har exakt likadan motor, och upplever samma dock upplevde jag inte tungt när jag körde men däremot när jag var framme och kopplade ur växeln så var det tungt jobb. Kanske det är volvos rek. olja som blir för trögt av kylan?

Hoppas någon i forat har svaren för oss 'Ice Road Volvare' från norrland!
Ja det låter som att motorn går på lite lägre tomgångsvarv och lite "tyngre" när det är såpass kallt. Upplevt detta på både nya V60in och på S80 -09 som jag hade tidigare.

Att kopplingspedalen och ev bromspedalen går tyngre av kylan tror jag beror på att man inte bytt bromsvätska på ett par år och den drar till sig fukt som fryser, upplever fenomenet på några år gamla bilar men inte på nya.

Det går helt klart tyngre att köra när det är kallt, vid landsvägskörning senaste dagarna har den tagit 1 dl mer per mil på färddatorn än normalt. Helt klart värt det då man slipper frysa i bilen och kommer alltid fram utan bekymmer :)

/Kalle ( som i skrivande stund har -33 utomhus :wink: )
Min gick utan problem imorse. startade den vid -25gr och innan dess har Webaston fått jobba lite för att värma upp kupen, tina rutorna och motorn. Har automat dock. Däremot så hade bakspegelinfällningen gett upp av kylan. Efter 2 h i garaget på jobbet funkar allt som vanligt igen :D
Det går tungt att köra i -30. Det sliter mer på bilen än att köra när det är varmt. Men någon större katastrof är det inte.

Jag skulle inte oroa mig för att köra. Behöver man bilen så gör man -- lite mer slitage är något jag kan leva med.

Den olja som Volvo rekommenderar ska fungera även när det är kallt. Så oroa er inte alltför mycket. :wink:
Håller med ovanstående, fullt naturligt att allt blir kärvare i -30 grader, lägg dessutom till kyleffekten av fartvinden så blir allt mekaniskt i bilen svinkallt och trögt. Har kört en 240 utan servostyrning i minus 39 grader, då kan man snacka om tungstyrd. :-D

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]